1999 netto, na aftrek van sociaal flankerend beleid, een
kleine f 3 miljoen. Dat is veel minder dan 10% van de
loonkosten. De taakstelling voor de verschillende diensten
is bovendien nog niet ingevuld. Toch zal deze bezuinigings
operatie doorgevoerd moeten worden, temeer omdat bij de
laatste grote bezuinigingsronde minder op de eigen organi
satie is bezuinigd dan in eerste aanleg was afgesproken.
Naar de mening van mijn fractie moet ten aanzien van lopen
de taakstelling, waarbij 78 full time arbeidsplaatsen komen
te vervallen, het grootste deel van de daarbijbehorende
overheadkosten nog ingeboekt worden als bezuiniging. Het
gaat daarbij om een structureel bedrag van f 1,5 miljoen.
Nu er enige ruimte komt voor nieuw beleid, betekent dat
niet dat wij kunnen nalaten nieuw voor oud beleid in te
ruilen. Een bedrag van f 4,2 miljoen voor nieuw beleid voor
een periode van 4 jaar is gewoon veel te weinig. Daarom
pleit ik er voor, naast te taakstellingen opgenomen in de
Perspectiefnota, nieuwe taakstellingen te realiseren van
f 1,5 miljoen als overheadkosten binnen de lopende bezuini
ging op het ambtelijk apparaat, f 2 miljoen binnen het
Fonds Sociale Vernieuwing en f 0,5 miljoen op het buurt- en
wijkwerk, met name ten laste van het aantal accommodaties.
Daarmee ontstaat er ruimte voor nieuw beleid van f 8,2
miljoen en komen wij in de buurt van het bedrag van f 8
f 10 miljoen dat door een meerderheid van deze raad in de
Commissie Bestuur en Middelen begin 1995 is geformuleerd.
Over de verdeling van de middelen voor nieuw beleid zal
mijn fractie vanmiddag met voorstellen komen, daarbij sluit
mijn fractie zich aan bij de speerpunten van beleid zoals
geformuleerd in de Perspectiefnota werk, milieu, leefbaar
heid en zorg.
In de afgelopen periode is binnen het ambtelijk apparaat
veel tijd en energie gestoken in het verbeteringsproces
Leeuwarden in Stelling en in het tot stand komen van deze
Perspectiefnota, ook de jaarrekening 1994 is versneld
gereed gekomen. Deze werkzaamheden zijn gereed gekomen
naast alle reguliere zaken en daarvoor wil mijn fractie het
ambtelijke apparaat in zijn volle breedte dank zeggen. De
fractie van GPV/RPF/SGP wil de ambtelijke dienst en de raad
toewensen dat het werk van de gemeente Leeuwarden ook in
het nieuwe begrotingsjaar onder Gods zegen mag gelukken.
Tot slot, mijnheer de voorzitter, van mijn kant nog een
mededeling. Het zal u als raad niet onbekend zijn dat het
voor een kleine fractie als de GPV/RPF/SGP-fractie een
ontzettend grote opgave is om in de volle breedte deel te
nemen aan het raadswerk. Daarbij krijg ik veel hulp vanuit
mijn steunfractie en ook de vervanging in commissievergade
28
ringen biedt mogelijkheden voor brede deelname. Toch heeft
de invoering van de commissieweken voor een eenmansfractie
geleid tot een aanzienlijke verzwaring van het raadswerk.
Daarbij komt dat vergaderstukken te vaak te laat beschik
baar komen. Het voorbereiden van vergaderingen vraagt
steeds veel tijd in een te korte periode, waardoor ik in
een voortdurend spanningsveld zit.
Mijn verantwoordelijkheden in mijn gezin en in mijn dage
lijks werk als apotheker wegen mij zodanig zwaar dat ik tot
de conclusie ben gekomen mijn raadslidmaatschap te moeten
beëindigen. Ik heb dan ook mijn ontslag ingediend bij de
voorzitter en zal deze raad verlaten met ingang van de
datum waarop de vacature wordt vervuld.
De Voorzitter: Ter zake van dit laatste punt is het spijtig
dat u om die reden die conclusie heeft moeten trekken. Ik
heb daar volle respect voor en kom daar graag in een later
stadium nog op terug.
Hiermee zijn de beraadslagingen in eerste termijn geëin
digd, ik stel voor een schorsing te houden van 15 minu
ten.
De Voorzitter schorst om 11.05 de vergadering.
De Voorzitter heropent om 11.45 uur de vergadering.
de Voorzitter: De vergadering is heropent. De schorsing is
iets langer geweest dan gepland.
Ik zou eerst een opmerking van orde willen maken, ook ten
behoeve van de mening die u daarover hebt.
Het zou kunnen dat de reactie van het college - ik schat
dat die ongeveer 20 minuten zal duren - bij u de vraag
oproept of je dan niet meteen maar zou moeten schorsen, dat
wil zeggen de lunchpauze ingaan. Dat zal dan betekenen dat
wij van 12.15 uur tot 14.00 uur een normale lunchpauze
hebben, waarbinnen dan ook eventueel nog contact tussen
fracties kan zijn ten behoeve van de tweede termijn.
Een andere variant is - die leek mij om 10 uur nog haal
baar, maar nu niet meer zo - dat de tweede termijn meteen
er achteraan gaat. Maar dan lopen wij de kans dat er toch
schorsingsbehoefte is, dat het vervolgens 13.00 uur 13.15
uur wordt en dan schuift alles zo op, want dan moet je
uiteindelijk toch weer om drie uur beginnen.
29