wij moeten inboeken. Wij zullen dat temeer moeten inboeken
omdat wij inmiddels ook nieuwe arbeidsplaatsen hebben
gerealiseerd waarvoor wel overheadkosten zijn geclaimd. Het
zou wat merkwaardig zijn als wij nieuwe werkplekken creëren
en daar een prijskaartje aanhangen voor de overheadkosten,
terwijl we dat niet terughalen voor de overheadkosten die
verdwijnen.
Er is iets gezegd over of wij nog meer moeten bezuinigen,
dat betekent nog een herwaardering. De D66-fractie zei in
de tweede termijn nog eens te kijken naar de herschikking.
Dat is in feite eenzelfde verhaal van oud beleid doorstre
pen en nieuw beleid er voor in de plaats. Als ik het woord
herschikking hoor, dan denk ik dat wij niet het gevaar
moeten lopen om de zaken voor ons uitschuiven. Het gaat er
nu om dat een begroting wordt opgesteld en die moet vastge
steld gaan worden. Wij moeten een paar richtinggevende
uitspraken doen en wanneer er binnen de eigen organisatie
nog die f 1,5 miljoen te vinden is, vind ik dat wij pratend
over herschikking ook moeten kijken op welke manier wij dat
weer ten dienste kunnen laten komen van ons eigen apparaat.
Mij is opgevallen dat de scholing van het eigen apparaat,
het op peil brengen en het op peil houden van de kennis van
ons eigen apparaat, ook het streven naar een pool van
multi-functioneel inzetbare ambtenaren, een aantal investe
ringen zal vragen. Ik vind dat je wat dat betreft over
herschikking kunt praten, maar dat moeten wij wel zo vroeg
mogelijk in gang zetten, dan kan het ook zo vroeg mogelijk
tot resultaten leiden. Vandaar dat ik toch dat punt van die
f 1,5 miljoen weer naar voren heb gebracht.
De f 2 miljoen bezuinigen in het kader van sociale vernieu
wing. Dat lijkt een beetje tegendraads, gezien de inzet die
wij gedaan hebben. Dat was ook de reactie van de PvdA-
fractie naar mij toe, van wij zetten toch in op en wij
willen graag het evenwicht herstellen. Dat ben ik met hen
eens, maar wij zullen tegelijk moeten aanvaarden dat een
prioriteit maar een aantal jaren prioriteit kan zijn. Wij
zijn nu inmiddels een aantal jaren bezig met sociale ver
nieuwing en dan wordt het ook eens tijd om te kijken of
alle maatregelen die wij in het kader van de sociale ver
nieuwing hebben uitgezet even effectief zijn. (Mevrouw
Waanders: Dat is wat anders dan f 2 miljoen bezuinigen.)
Nee, want wij lopen tegelijk - en dat heeft het college ook
aangegeven - al tegen het punt aan dat het rijk de priori
teit er af heeft gehaald en dat wij dus via het Fonds
Sociale Vernieuwing rechtstreeks van het rijk minder krij
gen, het zal versleuteld gaan worden via het Gemeentefonds.
Dat kan betekenen dat wij via het Gemeentefonds ook minder
48
gelden daarvoor krijgen. Daar moeten wij vroeg genoeg op
anticiperen en misschien dat het dan per saldo helemaal
niets oplevert, omdat wij ook al van het rijk voor de
sociale vernieuwing minder gelden zullen krijgen.
Er is één punt dat ik toch in het bijzonder nog even onder
de aandacht wil brengen, dat is het punt van de kinderop
vang. Wij willen graag prioriteit blijven geven aan kinder
opvang, maar slechts voor twee categorieën. Dat is de cate
gorie van de kinderen die vanwege sociaal-medische indica
tie geplaatst worden bij de kinderopvang en voor kinderen
die opgroeien in een éénoudergezin. Dat zijn vaak onvolle
dige gezinnen en het zijn vaak kinderen die daardoor ook
minder contacten hebben met andere kinderen, omdat het
gezin niet compleet is, niet voltooid is, ook wat kinder
aantal betreft. Juist voor die groepen zou ik graag een
uitzondering willen maken. Ik zou eigenlijk voor alle
andere groepen - het rijk zal trouwens dat geldkraantje ook
dichtdraaien - naar een kostendekkende situatie toe willen
gaan. Als iemand als tweeverdiener graag aan het werk wil,
dan vind ik dat dat via de eigen bijdrage betaald moet
worden. Of dat via de werkgever loopt of niet, is een kwes
tie waar partijen het maar over eens moeten worden. Wij
zullen moeten ophouden eindeloos geld te blijven steken in
de kinderopvang. Willen wij al structureel wat meer ruimte
maken voor die ouderbijdrage voor kinderopvang, dan denk ik
dat de partijen zoals die hier om de tafel zitten nog maar
eens een briefje naar Den Haag moeten sturen om wellicht
wat financiële ruimte te maken binnen de kinderbijslag, om
die ouders die dan toch graag als tweeverdieners aan het
werk willen ook armslag te geven om die kinderopvang te
financieren. (Mevrouw Van OlsenIk heb de heer Greving
horen zeggen dat eenoudergezinnen met één kind nog geen
voltooide gezinnen zijn qua kinderaantal?Ik wil ermee
zeggen dat het voor een kind heel goed kan zijn om in een
gezin op te groeien met meerdere kinderen. Als er slechts
één kind is, zou dat kunnen beteken dat een kind door
plaatsing bij de kinderopvang daarin een stukje extra
vorming krijgt. (Mevrouw Van Ulzen: Ik heb uw bedoeling
goed begrepen
Dan wilde ik nog iets zeggen over of er ruimte is voor
lastenverlichting de komende jaren. Ik begrijp de wens van
een aantal fracties om dat te doen. Ik denk zelf dat wij
nog niet in de financiële weelde zitten om dat op dit
moment al in te vullen. Het college geeft dat zelf ook min
of meer aan door te zeggen in 1996 nog maar niet en wel
licht 1997, 1998 en 1999 en dan voor een relatief klein
bedrag. Ik denk dat het op dit moment verstandiger is om
49