inkopen doen, kortom leven. Dit moet hier allemaal mogelijk
zijn, en wel zo dat men zich hier happy voelt.
Alhoewel het moeilijk is om de missie precies te verwoor
den, en wetende dat het door ons gebruikte begrip in deze
Perspectiefnota al een bepaalde invulling heeft, stellen
wij toch voor te kiezen voor: "Wij hebben de ambitie om van
Leeuwarden een leefbare gemeente te maken, een gemeente met
perspectief voor iedereen".
Als hoofddoelstelling zouden wij willen formuleren:
Het evenwicht moet hersteld worden. Leeuwarden is een aan
trekkelijke centrumgemeente, waar het goed wonen, werken,
recreëren, kortom goed leven is, en wel voor de gehele
bevolking.
Kijkend naar "de toekomstige stad", betekent dit ook enige
nuancering. Leeuwarden is niet alleen een werkstad. Ook
moet tot uitdrukking komen dat we niet alleen aandacht
hebben voor hoogwaardige werkgelegenheid, ook werk voor
minder opgeleide mensen hebben we nodig.
In wat vermeld wordt over de "multiculturele samenleving"
kunnen wij ons in grote lijnen vinden. Het klinkt op zich
echter enigszins passief. Een inspirerend en/of activerend
element zou toegevoegd moeten worden.
Hoofdprioriteiten
De hoofdprioriteiten spreken ons aan. Terecht wordt het
element zorg toegevoegd. Voor het realiseren van een leef
bare gemeente is dit een essentiële randvoorwaarde.
Wat betreft het punt zorg worden er nogal wat taken van het
rijk overgeheveld naar de gemeente. Leeuwarden heeft op
deze terreinen naast een lokale functie ook zeer duidelijk
een regionale functie. Het lijkt ons goed de komende tijd
stil te staan bij de manier waarop we als gemeente tegen
deze zaken aankijken. Welke taken beschouwen we op het
terrein zorg als onze kerntaken, hoe ver moet je als over
heid gaan? Wat doe je voor zwerfjongeren, wat voor bijvoor
beeld de verslaafde?
Nog kort aandacht voor een aantal punten:
1. werkgelegenheid: de vergroting van de werkgelegenheid
en de bestrijding van de werkloosheid verdienen hoge
prioriteit. Het CDA is bereid hier structureel extra
geld voor uit te trekken. Hierbij richten wij ons op
twee speerpunten:
a. de acquisitie wordt voorlopig primair gericht
op de nationale markt. De Randstad loopt vol.
Het is de nationale overheid tot op dit moment
niet gelukt de dreigende verstikking van de
Randstad tegen te gaan. Hier liggen kansen;
8
b. de structurele werkgelegenheid. Deze moet al
tijd prevaleren boven additionele werkgelegen
heid. Dit wil niet zeggen dat additionele werk
gelegenheid onbelangrijk is, integendeel. Voor
Leeuwarden is deze additionele werkgelegenheid
een must. Via de Banenpool, JWG, of KRA-rege-
ling zijn velen aan een baan geholpen. Dat de
doorstroming uit deze banen naar een betaalde
baan in de markt stagneert is teleurstellend.
Toch moeten we alle mogelijkheden blijven aan
grijpen om hen die niet via een reguliere baan
aan werk kunnen komen, te kunnen helpen via het
traject van de additionele werkgelegenheid. Wij
zijn dan ook blij met de mogelijkheden die
Leeuwarden heeft gekregen met behulp van de
Melkert 1 en 2 banen. Iedere werkzoekende die
werk krijgt is er één. Werk hebben is op zich
gunstig, nog veel belangrijker is voor velen
het feit dat ze hiermee een middel krijgen om
uit een bestaand of dreigend sociaal isolement
te komen. Denk in dit verband trouwens ook aan
de betekenis van vrijwilligerswerk.
2. Het gemeentelijk aandeel in de uitkeringen.
Op dit moment komt 10% van het bedrag dat uitgegeven
wordt aan uitkeringen voor rekening van de gemeente.
Dit percentage zal stijgen naar ongeveer 23%. Dat een
deel van de extra kosten vergoed zal worden via het
Gemeentefonds is bekend, maar ook bekend mag worden
verondersteld dat dit in geen verhouding zal staan met
de extra kosten. Als gemeente lopen we hier dus ern
stige financiële risico's.
De aandacht die hieraan besteed wordt in de Perspec
tiefnota is minimaal, terwijl het om een zeer groot
probleem gaat, ook al speelt het pas in 1999.
3. Bestuurlijke vernieuwing.
Een, zeker in deze gemeenteraad, beladen onderwerp. We
zullen op een bestuurlijk vernieuwende wijze aan de
gang moeten. Zaken als betrokkenheid van de burger,
communicerende gemeente, geloofwaardig bestuur, het
spreekt ons erg aan. Echter hoe staat het er in de
praktijk mee, hoe willen we dit als gemeenteraad waar
maken, zolang we zelf nog zo'n lange weg te gaan heb
ben om het goede voorbeeld te geven? Het is belangrijk
over dit punt op zo kort mogelijke termijn met elkaar
van gedachten te wisselen.
4. Naast de diverse hoofdprioriteiten verdient ook duide
lijk aandacht de lastenverlichting. In verhouding tot
andere gemeenten, zeker in onze provincie, is Leeuwar
den een dure gemeente. Wij zullen met zijn allen ons
9