inkopen doen, kortom leven. Dit moet hier allemaal mogelijk zijn, en wel zo dat men zich hier happy voelt. Alhoewel het moeilijk is om de missie precies te verwoor den, en wetende dat het door ons gebruikte begrip in deze Perspectiefnota al een bepaalde invulling heeft, stellen wij toch voor te kiezen voor: "Wij hebben de ambitie om van Leeuwarden een leefbare gemeente te maken, een gemeente met perspectief voor iedereen". Als hoofddoelstelling zouden wij willen formuleren: Het evenwicht moet hersteld worden. Leeuwarden is een aan trekkelijke centrumgemeente, waar het goed wonen, werken, recreëren, kortom goed leven is, en wel voor de gehele bevolking. Kijkend naar "de toekomstige stad", betekent dit ook enige nuancering. Leeuwarden is niet alleen een werkstad. Ook moet tot uitdrukking komen dat we niet alleen aandacht hebben voor hoogwaardige werkgelegenheid, ook werk voor minder opgeleide mensen hebben we nodig. In wat vermeld wordt over de "multiculturele samenleving" kunnen wij ons in grote lijnen vinden. Het klinkt op zich echter enigszins passief. Een inspirerend en/of activerend element zou toegevoegd moeten worden. Hoofdprioriteiten De hoofdprioriteiten spreken ons aan. Terecht wordt het element zorg toegevoegd. Voor het realiseren van een leef bare gemeente is dit een essentiële randvoorwaarde. Wat betreft het punt zorg worden er nogal wat taken van het rijk overgeheveld naar de gemeente. Leeuwarden heeft op deze terreinen naast een lokale functie ook zeer duidelijk een regionale functie. Het lijkt ons goed de komende tijd stil te staan bij de manier waarop we als gemeente tegen deze zaken aankijken. Welke taken beschouwen we op het terrein zorg als onze kerntaken, hoe ver moet je als over heid gaan? Wat doe je voor zwerfjongeren, wat voor bijvoor beeld de verslaafde? Nog kort aandacht voor een aantal punten: 1. werkgelegenheid: de vergroting van de werkgelegenheid en de bestrijding van de werkloosheid verdienen hoge prioriteit. Het CDA is bereid hier structureel extra geld voor uit te trekken. Hierbij richten wij ons op twee speerpunten: a. de acquisitie wordt voorlopig primair gericht op de nationale markt. De Randstad loopt vol. Het is de nationale overheid tot op dit moment niet gelukt de dreigende verstikking van de Randstad tegen te gaan. Hier liggen kansen; 8 b. de structurele werkgelegenheid. Deze moet al tijd prevaleren boven additionele werkgelegen heid. Dit wil niet zeggen dat additionele werk gelegenheid onbelangrijk is, integendeel. Voor Leeuwarden is deze additionele werkgelegenheid een must. Via de Banenpool, JWG, of KRA-rege- ling zijn velen aan een baan geholpen. Dat de doorstroming uit deze banen naar een betaalde baan in de markt stagneert is teleurstellend. Toch moeten we alle mogelijkheden blijven aan grijpen om hen die niet via een reguliere baan aan werk kunnen komen, te kunnen helpen via het traject van de additionele werkgelegenheid. Wij zijn dan ook blij met de mogelijkheden die Leeuwarden heeft gekregen met behulp van de Melkert 1 en 2 banen. Iedere werkzoekende die werk krijgt is er één. Werk hebben is op zich gunstig, nog veel belangrijker is voor velen het feit dat ze hiermee een middel krijgen om uit een bestaand of dreigend sociaal isolement te komen. Denk in dit verband trouwens ook aan de betekenis van vrijwilligerswerk. 2. Het gemeentelijk aandeel in de uitkeringen. Op dit moment komt 10% van het bedrag dat uitgegeven wordt aan uitkeringen voor rekening van de gemeente. Dit percentage zal stijgen naar ongeveer 23%. Dat een deel van de extra kosten vergoed zal worden via het Gemeentefonds is bekend, maar ook bekend mag worden verondersteld dat dit in geen verhouding zal staan met de extra kosten. Als gemeente lopen we hier dus ern stige financiële risico's. De aandacht die hieraan besteed wordt in de Perspec tiefnota is minimaal, terwijl het om een zeer groot probleem gaat, ook al speelt het pas in 1999. 3. Bestuurlijke vernieuwing. Een, zeker in deze gemeenteraad, beladen onderwerp. We zullen op een bestuurlijk vernieuwende wijze aan de gang moeten. Zaken als betrokkenheid van de burger, communicerende gemeente, geloofwaardig bestuur, het spreekt ons erg aan. Echter hoe staat het er in de praktijk mee, hoe willen we dit als gemeenteraad waar maken, zolang we zelf nog zo'n lange weg te gaan heb ben om het goede voorbeeld te geven? Het is belangrijk over dit punt op zo kort mogelijke termijn met elkaar van gedachten te wisselen. 4. Naast de diverse hoofdprioriteiten verdient ook duide lijk aandacht de lastenverlichting. In verhouding tot andere gemeenten, zeker in onze provincie, is Leeuwar den een dure gemeente. Wij zullen met zijn allen ons 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 5