Het bestrijden van de hoge werkloosheid in Leeuwarden en in
de regio is de grootste uitdaging waar wij de komende jaren
voor staan. Vanuit het besef dat economische ontwikkeling
een noodzakelijke voorwaarde is voor sociale zekerheid,
voor cultuur en voor welzijn zal aan het versterken van de
werkgelegenheid hoge prioriteit gegeven moeten worden.
Friesland heeft nog ruimte voor economische ontwikkeling.
Daarmee is het mogelijk om te concurreren met de overvolle
Randstad.
Uit het recent verschenen derde rapport van de Club van
Rome leren we dat het opofferen van vrije ruimten aan
bebouwingen en industrialisatie hoge economische kosten met
zich mee brengt, die in onze huidige economische orde veel
al niet in de vraagprijs worden meegerekend.
Zorgvuldig omgaan met de ruimtelijke ontwikkelingen is
geboden. Om Friesland ook als woonprovincie aantrekkelijk
te houden moeten we de vrije ruimte beschermen. Uitbreiding
van bebouwing en activiteiten zou dan ook bij voorkeur
plaats moeten vinden bij bestaande grotere kernen.
Leeuwarden zal de komende jaren belangrijke keuzes maken
voor een beperkt aantal strategische projecten voor werken
en wonen.
Deze keuzes zullen zo belangrijk zijn dat D66 vindt dat ze
breed gedragen moeten worden. De discussie rond de struc
tuurschets de open stad zal dan ook zeer zorgvuldig gevoerd
moeten worden.
Vanuit de gedachte dat zuinig omgegaan moet worden met de
vrije ruimte die we in Friesland hebben is het noodzakelijk
om goed samen te werken met andere lokale overheden en met
de provincie. Wanneer we ontwikkelingen rond bestaande
kernen willen concentreren is het niet verstandig grote
nieuwe woongebieden aan te leggen tussen Grou en Jirnsum,
of bij Menaldum. Ook het willen plaatsen van een groot
cluster grootschalige detailhandelsvestigingen bij Grou
staat haaks op dit beleid.
Voorzitter, ik kom bij een tweede onderdeel van de missie
waar wij een andere invulling bij zouden willen geven.
De tweede zin van de geformuleerde missie "De gemeentelijke
overheid schept hierbij de randvoorwaarden" behoeft in de
ogen van D66 ook aanpassing.
De opvatting over de rol die de overheid kan en moet spelen
in de samenleving is de afgelopen decennia sterk aan veran
dering onderhevig geweest. De nachtwakerstaat en de maakba
re samenleving hebben beide afgedaan. Het moderne gemeente
bestuur speelt een actieve rol zonder de illusie te hebben
alle ontwikkelingen te kunnen sturen. Gelukkig maar, D66
heeft nooit erg geloofd in die maakbare samenleving. Toch
is de rol die het gemeentebestuur nu toegedacht wordt wat
12
te bescheiden. We vinden onszelf betrokken, toegankelijk en
ondernemend, maar dat uit zich slechts in het scheppen van
randvoorwaarden
Het is waar, vaak verloopt het spel in de samenleving prima
wanneer de gemeente slechts de materiaalwagen bestuurt.
Soms zal de gemeente nadrukkelijk zelf speler in het spel
zijn, op andere momenten heeft datzelfde gemeentebestuur de
rol van coach of van grensrechter.
Een passieve voorwaardenscheppende rol past niet bij de
hoge ambitie om op alle terreinen waar zaken niet goed gaan
deze te verbeteren en bij de ondernemende houding die we
willen uitstralen.
De uitsmijter van de missie "We zijn betrokken, toeganke
lijk en ondernemend" wordt door ons onderschreven.
De betrokkenheid geeft aan dat het ons ernst is de zaken
die niet goed gaan te verbeteren.
De toegankelijkheid staat voor de bestuurlijk vernieuwende
werkwijze die wij nastreven.
Het ondernemerschap staat enerzijds voor de actieve rol die
we samen met anderen willen spelen en anderzijds voor de
meer moderne wijze van bedrijfsvoering en financieel beheer
die zo noodzakelijk is.
De door ons voorgestelde tekst voor de missie luidt dan als
volgt
"We hebben de ambitie om zaken die niet goed gaan te verbe
teren. De gemeentelijke overheid schept daarbij de rand
voorwaarden en is een partner van de samenleving bij het
invullen daarvan. We zijn betrokken, toegankelijk en onder
nemend"
De hoofddoelstelling en de schets van de toekomstige ge
meente laat Leeuwarden zien als een gemeente waar het goed
werken en wonen is. Daarbij is van belang dat Leeuwarden
zich steeds als een echte open stad ontwikkelt ten behoeve
van de eigen inwoners, maar ook ten behoeve van de regio.
Het werken en de economische ontwikkeling hebben hoge
prioriteit, maar het is niet het enige waar het om gaat. De
woonfunctie maakt investeringen in de leefomgeving en de
sociale structuur noodzakelijk. De verdeling van de schaar
se middelen over deze prioriteiten zal later vandaag onder
werp van bespreking zijn.
De heer Brok: Mijnheer de Voorzitter, in het eerste deel
van de Perspectiefnota 1996-1999 wordt aandacht geschonken
aan "Leeuwarden nu en in de toekomst". Als missie wordt
aangevoerd dat wij de ambitie hebben het evenwicht van
13