fractie zouden volgen, dan zouden wij ook voor de komende jaren al nieuw beleid hebben ingevuld en daar niets meer voor over hebben. Ook dat is een reden voor het college om de motie niet over te nemen. Verder blijkt uit het CDA- voorstel niet zo goed, maar als je gaat rekenen kom je daar toch op uit, dat bijvoorbeeld de CDA-fractie bestuurlijke vernieuwing voor nieuw beleid f 50.000,-- heeft geschrapt, f 57.000,-- voor het minimabeleid heeft geschrapt en f 25.000,-- voor het Arbo. Dat heeft te maken met politieke keuzes, maar keuzes die het college niet deelt met de CDA- fractie. Wat ons betreft zal het college deze motie niet overnemen Dan heeft de CDA-fractie een vraag gesteld over de mee- en tegenvallers, zij zegt wij willen daar heldere afspraken over, ze moeten inzichtelijk zijn, wat zijn de criteria. Misschien dat ik even uit moet leggen hoe het dit jaar ge gaan is. Afgelopen jaar, bij het maken van de begroting, zijn door een aantal diensten mee- en tegenvallers gemeld, met een motivering daarbijdie vooral gericht was op endo- geen-exogeenVervolgens heeft Concern Financiën daar naar gekeken, heeft daarbij natuurlijk naar endogeen en exogeen gekeken, is het beïnvloedbaar geweest door de dienst ja dan nee. Om een voorbeeld te geven: als bij een bezuinigings taakstelling iets dubbel ingeboekt is, wat bij de sportvel den het geval is, dan heeft het college daarvan gezegd dat dat een fout is die wij moeten herstellen. Maar waar ook naar gekeken is, is wat uiteindelijk het effect is als wij zo'n tegenvaller niet zouden meenemen. Het concern heeft daarover adviezen uitgebracht aan de gemeentesecretaris, de gemeentesecretaris heeft al die adviezen nog eens uitvoerig doorgesproken met alle controllers en vervolgens heeft de gemeentesecretaris de adviezen voorbereid voor het college. Het college is eigenlijk met dezelfde bril op nog eens naar de voorstellen gaan kijken en heeft hier en daar uitzonde ringen zowel in de positieve als in de negatieve zin ge maakt. Dat is de manier waarop ambtelijk en door het colle ge met de lijst van mee- en tegenvallers is omgegaan. Je zou kunnen zeggen dat als het om criteria gaat, het toch voornamelijk endogeen-exogeen is, is het beïnvloedbaar ge weest door de dienst ja dan nee én uiteindelijk wat is het effect als wij zo'n tegenvaller niet zouden accepteren. Om maar een klein voorbeeldje te geven, de tegenvaller bij de kinderopvang, dan hebben wij het over de kapitaallasten, daarvan heeft het college gezegd als uiteindelijk het ef fect zo is dat er een aantal kindplaatsen minder moeten komen omdat in het verleden die kapitaallasten niet zijn meegenomen, dan vinden wij dat effect te groot en hebben wij de tegenvaller geaccepteerd om die reden. Dus zo nu en dan kan ook het effect uiteindelijk de doorslag geven, maar 28 dan zijn het wel uitzonderingen. Uiteindelijk denk ik dat er toch een vrij evenwichtig lijs tje uitgekomen is als wij kijken naar de lijst van mee- en tegenvallers. Wat mij dan opvalt, is dat in ieder geval als je het vergelijkt met het verleden, veel minder wat wij noemen "oude lijken uit de kast" zijn gekomen en dat het nu veel meer tegenvallers zijn die zich ook echt voordoen en niet tegenvallers van jaren terug die ineens nog gemeld worden De lastenverlichting wou ik los van de ruimte die de CDA- fractie nu claimt, dat is een politieke keuze, inhoudelijk even laten liggen voor het punt dat straks op de agenda staat Het Facilitair Bedrijf zal de heer De Jong op ingaan. De flexibele budgetten. Ik denk dat ik daarvan moet zeggen, dat doen wij ook in het kader van LIS, dat wij uiteindelijk proberen te komen tot een situatie waarbij wij contracten gaan afsluiten. Als de CDA-fractie nu praat over flexibele budgetten dan zullen wij dat voornamelijk via die contrac ten moeten gaan regelen. Dat is overigens niet zo eenvou dig, maar ik denk wel dat je daar dat idee van flexibele budgetten zou moeten inbakken. Maar wij zitten wat dat be treft een beetje in een overgangsfase en dat is op dit ogenblik lastig. (De heer Krol: Maar de wethouder is het ermee eens dat het die kant op moet.) Ik denk dat wij via die contracten er voor moeten zorgen dat die flexibiliteit er in komt Ik denk dat ik er voor zover het Financiën betreft ben. Rest mij nog dat ik via de gemeentesecretaris de complimen ten die gegeven zijn aan de ambtenaren voor het vele werk dat hier in zit graag wil doorgeven. (De heer De Beer: Mag ik een verduidelijking vragen? De wethouder spreekt over het niet overnemen van de motie door het college, maar ik denk dat het voor de helderheid beter is dit niet zo te stellen.(De Voorzitter: Colleges nemen ook geen moties over, dat doen alleen raden in meerderheid, maar dat bedoelen wij ook. Het is het advies van het colle ge aan de raad om de motie niet over te nemen.) De Voorzitter: De fractie van de PvdA en ook van D66 hebben los van de financiële beschouwingen ook opmerkingen gemaakt over de verdeling van middelen (ik ben daar blij om) voor economische beleid en werkgelegenheid. Ik wil graag de toe zegging herhalen, naar mevrouw Waanders toe gedaan in de Commissie Economische en Sociale Zaken, dat de concrete 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 15