den om iets voor mensen met een minimum inkomen te doen. De heer Koops heeft gesproken over een percentage van tien, geloof ik. De D66-fractie is van mening dat je de mogelijkheden die je als gemeente hebt binnen de juridische en financiële kaders dan ook zoveel mogelijk moet benutten. Mijn fractie vindt dat het rapport dat voorligt zeer waardevolle aanbevelingen bevat, die een verbetering van het gemeentelijk minimabeleid inhouden. De prioriteitsstelling in de raadsbrief is conform de in de Commissie Economische en Sociale Zaken genoemde prioriteiten. Onze fractie kan daar dan ook mee instemmen. Inhoudelijk is op de aanbevelingen tijdens de commissiebehan deling uitvoerig ingegaan. Ik zal ze dan ook niet allemaal weer herhalen. Er zijn nog twee prioriteiten die ik er even kort uit wil lichten. De eerste betreft de aanbevelingen voor de toekomst van de schuldhulpverlening. Ook mijn fractie heeft deze aanbeveling als eerste prioriteit aangemerkt omdat het hier gaat om instel lingen, het Budget Advies Centrum en de Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland, die zich richten op preventie en beper king van schuldsituaties. Hier ligt de basis voor het voorkomen van financiële en soms maatschappelijke problemen. Daarnaast valt bij de schuldhulpverlening organisatorisch nogal het een en ander te verbeteren. Daarom heeft mijn fractie deze aanbeveling als belangrijkste aangemerkt. Het tweede punt betreft de aanbevelingen met betrekking tot de bijzondere bijstand. Mijn fractie is het er van harte mee eens dat de bijzondere bijstand meer dan nu het geval is aangemerkt moet worden als een inkomensondersteunende voorziening. Ook mijn fractie heeft overwogen om tijdens het vragenhalfuur tje een vraag te stellen over de mogelijkheden om de extra hoge stookkosten voor de minima uit de bijzondere bijstand te finan cieren, maar uit één telefoontje met de ambtelijke dienst is mij direct gebleken dat die mogelijkheid er reeds was en dat dit dus bestaand beleid is. Ik heb nog twee vragen Ten eerste, wat is het college van plan met de aanbevelingen die niet in de prioriteitenlijst zijn opgenomen, maar die vrij wel kosteloos uitgevoerd kunnen worden? Dan doel ik met name op de aanbevelingen betreffende het fiatteringsbeleid en de aanbe velingen die onder overig worden genoemd. Hierover is in de raadsbrief niets opgenomen. Ik meen dat in de commissieverga dering daar wel een toezegging over gedaan is. Ik zou daar graag een reactie op willen hebben. Ten tweede, in de raadsbrief wordt voorgesteld om de uitwerking van de aanbevelingen te vertalen in een tijdsplanning. Ik ga ervan uit dat in die uitwerking ook een exactere weergave van de financiële consequenties zal worden opgenomen. Is dat juist? Tot slot is mijn fractie van mening dat het instellen van een evaluatiecommissie zinvol is geweest en dat dit zeker ook voor 18 herhaling vatbaar is als het juiste onderwerp zich aandient. De heer Brinks (weth.)Ik constateer om te beginnen dat er een hele brede overeenstemming is ten aanzien van het minimabeleid in deze raad. Ik ben daar erg tevreden mee. Ten aanzien van de prioriteiten is een groot aantal opmerkingen gemaakt door de verschillende sprekers. Die kanttekeningen zul len wij meenemen bij het uitwerken van de voorstellen. Ik wil daar op dit moment in ieder geval niet op ingaan. Verschillende sprekers hebben complimenten gegeven aan de com missie. Ik denk dat ook vanachter deze tafel de complimenten aan de commissie gedaan moeten worden. Er is heel veel werk verzet, er is goed aangetoond wat de situatie is van minima en wat de mogelijkheden zijn van de gemeente om een beleid te voeren gericht op mensen met een minimum inkomen. Dat is ook iets wat wij geleerd hebben op de bijeenkomst in Zalen Tivoli, dat mensen zeiden dat je niet moet praten over de minima maar dat je moet praten over mensen met een minimum inkomen. Ik denk dat dit in ieder geval wel zo sympathiek is. Dat zou ik maar willen overnemen. De commissie heeft goed werk verzet, daarvoor waardering en dank De heer Bilker zei dat deze evaluatie eigenlijk een handreiking zou moeten zijn voor het komende beleid. Een handreiking voor het beleid waar de raad steeds bij betrokken zal zijn. Dat is zeker het geval, wij gaan de prioriteiten, zoals die gegeven zijn, uitwerken en elke keer als er een uitwerking klaar is zullen wij ook weer bij commissie en raad terugkomen om te vragen of dit nou is wat bedoeld is met de aanbeveling zoals die gedaan is. De raad zal zeker betrokken blijven bij het een en ander. Dat betekent dat wij steeds een overzicht zullen geven van de kosten. De heer Brok en mevrouw Schaafsma vroegen daar naar. De heer Brok maakte de opmerking dat ik de toezegging al gedaan had om voor de Perspectiefnota te komen met een overzicht van de kosten. De heer Koops heeft ook nog gevraag of wij op dit moment al een indicatie kunnen geven. De indicatie heb ik in Zalen Tivoli al gegeven. Ik heb in hele grove lijnen aangegeven wat de verschillende aanbevelingen ongeveer zouden gaan kosten. Ik denk niet dat ik dat hier nog moet herhalen. Wij zullen een verfijning, zeker op een moment dat wij dat kunnen doen aan de raad toe laten komen en zeker voor de Perspectiefnota zal een en ander verder duidelijk moeten zijn. De heer Koops heeft nog gevraagd om het rapport door te sturen naar Melkert en daarbij aan de minister te vertellen wat de situatie is van mensen met een minimum inkomen hier en dan ook te vertellen wat de verschillende kostenposten allemaal zijn, zeker in zo'n koude periode. Het was een vraag die bij het FNV vandaan kwam tijdens de bijeenkomst in Tivoli. Toen heb ik al gezegd dat als de raad vindt dat wij dat moeten doen - en ik heb van niemand gehoord dat het onzin is - wij het rapport 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 10