den om iets voor mensen met een minimum inkomen te doen. De
heer Koops heeft gesproken over een percentage van tien, geloof
ik. De D66-fractie is van mening dat je de mogelijkheden die je
als gemeente hebt binnen de juridische en financiële kaders dan
ook zoveel mogelijk moet benutten. Mijn fractie vindt dat het
rapport dat voorligt zeer waardevolle aanbevelingen bevat, die
een verbetering van het gemeentelijk minimabeleid inhouden.
De prioriteitsstelling in de raadsbrief is conform de in de
Commissie Economische en Sociale Zaken genoemde prioriteiten.
Onze fractie kan daar dan ook mee instemmen.
Inhoudelijk is op de aanbevelingen tijdens de commissiebehan
deling uitvoerig ingegaan. Ik zal ze dan ook niet allemaal weer
herhalen. Er zijn nog twee prioriteiten die ik er even kort uit
wil lichten.
De eerste betreft de aanbevelingen voor de toekomst van de
schuldhulpverlening. Ook mijn fractie heeft deze aanbeveling
als eerste prioriteit aangemerkt omdat het hier gaat om instel
lingen, het Budget Advies Centrum en de Gemeenschappelijke
Kredietbank Friesland, die zich richten op preventie en beper
king van schuldsituaties. Hier ligt de basis voor het voorkomen
van financiële en soms maatschappelijke problemen.
Daarnaast valt bij de schuldhulpverlening organisatorisch nogal
het een en ander te verbeteren. Daarom heeft mijn fractie deze
aanbeveling als belangrijkste aangemerkt.
Het tweede punt betreft de aanbevelingen met betrekking tot de
bijzondere bijstand. Mijn fractie is het er van harte mee eens
dat de bijzondere bijstand meer dan nu het geval is aangemerkt
moet worden als een inkomensondersteunende voorziening.
Ook mijn fractie heeft overwogen om tijdens het vragenhalfuur
tje een vraag te stellen over de mogelijkheden om de extra hoge
stookkosten voor de minima uit de bijzondere bijstand te finan
cieren, maar uit één telefoontje met de ambtelijke dienst is
mij direct gebleken dat die mogelijkheid er reeds was en dat
dit dus bestaand beleid is.
Ik heb nog twee vragen
Ten eerste, wat is het college van plan met de aanbevelingen
die niet in de prioriteitenlijst zijn opgenomen, maar die vrij
wel kosteloos uitgevoerd kunnen worden? Dan doel ik met name op
de aanbevelingen betreffende het fiatteringsbeleid en de aanbe
velingen die onder overig worden genoemd. Hierover is in de
raadsbrief niets opgenomen. Ik meen dat in de commissieverga
dering daar wel een toezegging over gedaan is. Ik zou daar
graag een reactie op willen hebben.
Ten tweede, in de raadsbrief wordt voorgesteld om de uitwerking
van de aanbevelingen te vertalen in een tijdsplanning. Ik ga
ervan uit dat in die uitwerking ook een exactere weergave van
de financiële consequenties zal worden opgenomen. Is dat juist?
Tot slot is mijn fractie van mening dat het instellen van een
evaluatiecommissie zinvol is geweest en dat dit zeker ook voor
18
herhaling vatbaar is als het juiste onderwerp zich aandient.
De heer Brinks (weth.)Ik constateer om te beginnen dat er een
hele brede overeenstemming is ten aanzien van het minimabeleid
in deze raad. Ik ben daar erg tevreden mee.
Ten aanzien van de prioriteiten is een groot aantal opmerkingen
gemaakt door de verschillende sprekers. Die kanttekeningen zul
len wij meenemen bij het uitwerken van de voorstellen. Ik wil
daar op dit moment in ieder geval niet op ingaan.
Verschillende sprekers hebben complimenten gegeven aan de com
missie. Ik denk dat ook vanachter deze tafel de complimenten
aan de commissie gedaan moeten worden. Er is heel veel werk
verzet, er is goed aangetoond wat de situatie is van minima en
wat de mogelijkheden zijn van de gemeente om een beleid te
voeren gericht op mensen met een minimum inkomen. Dat is ook
iets wat wij geleerd hebben op de bijeenkomst in Zalen Tivoli,
dat mensen zeiden dat je niet moet praten over de minima maar
dat je moet praten over mensen met een minimum inkomen. Ik denk
dat dit in ieder geval wel zo sympathiek is. Dat zou ik maar
willen overnemen.
De commissie heeft goed werk verzet, daarvoor waardering en
dank
De heer Bilker zei dat deze evaluatie eigenlijk een handreiking
zou moeten zijn voor het komende beleid. Een handreiking voor
het beleid waar de raad steeds bij betrokken zal zijn. Dat is
zeker het geval, wij gaan de prioriteiten, zoals die gegeven
zijn, uitwerken en elke keer als er een uitwerking klaar is
zullen wij ook weer bij commissie en raad terugkomen om te
vragen of dit nou is wat bedoeld is met de aanbeveling zoals
die gedaan is. De raad zal zeker betrokken blijven bij het een
en ander. Dat betekent dat wij steeds een overzicht zullen
geven van de kosten. De heer Brok en mevrouw Schaafsma vroegen
daar naar.
De heer Brok maakte de opmerking dat ik de toezegging al gedaan
had om voor de Perspectiefnota te komen met een overzicht van
de kosten. De heer Koops heeft ook nog gevraag of wij op dit
moment al een indicatie kunnen geven. De indicatie heb ik in
Zalen Tivoli al gegeven. Ik heb in hele grove lijnen aangegeven
wat de verschillende aanbevelingen ongeveer zouden gaan kosten.
Ik denk niet dat ik dat hier nog moet herhalen. Wij zullen een
verfijning, zeker op een moment dat wij dat kunnen doen aan de
raad toe laten komen en zeker voor de Perspectiefnota zal een
en ander verder duidelijk moeten zijn.
De heer Koops heeft nog gevraagd om het rapport door te sturen
naar Melkert en daarbij aan de minister te vertellen wat de
situatie is van mensen met een minimum inkomen hier en dan ook
te vertellen wat de verschillende kostenposten allemaal zijn,
zeker in zo'n koude periode. Het was een vraag die bij het FNV
vandaan kwam tijdens de bijeenkomst in Tivoli. Toen heb ik al
gezegd dat als de raad vindt dat wij dat moeten doen - en ik
heb van niemand gehoord dat het onzin is - wij het rapport
19