gemeente. Hiertoe is in de aangewezen gebieden alleen een collectieve aanpak zinvol. Dit om reden dan anders goed geld naar slecht geld gebracht wordt. Er is haast bij de realisering van het plan omdat de subsidiemogelijkheden, die wij in het kader van de stads- en dorpsvernieuwing ontvangen, worden afge bouwd. Tevens zijn er naar eigenaren verwachtingen gewekt. Tot slot bieden wij als gemeente een aantal instrumenten om het voor een ieder mogelijk te maken mee te doen, waaronder de 50% subsidie en de bankgarantie voor het eventueel te lenen reste rende bedrag Er is echter onzes inziens wel één maar aan deze aanpak ver bonden. De overheid, in dit geval de gemeentelijke overheid, treedt namelijk letterlijk en figuurlijk binnen in de woning van individuele burgers. Dat kan in Nederland alleen maar na een uiterst zorgvuldige afweging van belangen en gaat met een heel scala van regels ter bescherming van die burger vergezeld gericht op de bescherming van de privacy en de individuele vrijheid Waarom zet ik dit nu even zwaar aan? Dit omdat mijn fractie is gebleken dat dit gegeven bij het handelen niet altijd als be wust uitgangspunt wordt gekozen. Veelal staat het doel van de woningverbetering centraal en dat is op zich ook wel logisch, want dat houdt de betrokkenen met name bezig. Het gaat om de houding die je uitstraalt. Is die van: zullen wij samen kijken wat er nodig is en zullen wij samen eens kijken hoe wij dat kunnen regelen? Of is die van: u moet dit en u moet dat, anders gebruiken wij dwang. Omdat je binnentreedt, letterlijk dan wel figuurlijk, in de woning van de burger zal je maximaal communi catief en participerend de betrokken burgers tegemoet moeten treden en zeker niet dwingend. Dan zal je ook - om maar eens een voorbeeld te noemen - onverwijld de burger die vraagt waar aan zijn woning dan wel dient te voldoen daarover op een adequate manier dienen te informeren, op een manier die hij op dat moment het meest acceptabel vindtStuur dan desgevraagd hst bouwbesluit toe of wellicht kan ook een leesbare folder uitkomst bieden. Stuur het desbetreffende raadsbesluit toe, graag wel getekend door burgemeester en secretaris, want zo werkt dat nu eenmaal in onze rechtstaat. Wijs de burger des gevraagd op de mogelijkheden om beroep aan te tekenen. Dreigen met dwang om mensen over te halen meer te laten doen dan het bouwbesluit vereist, kan helemaal niet aan de orde zijn. Laat er ook vooral geen misverstand over bestaan dat er geen ver schil bestaat tussen eigenaar in de actiegebieden en de rest van de stad. Dit alles laat overigens onverlet dat eveneens op de plichten en mogelijkheden en mogelijke gevolgen bij niet nakoming mag worden gewezen, maar dat dient in het onderhavige proces eigenlijk pas te komen als andere communicatieve parti ciperende middelen niet blijken te werken. De wethouder heeft in de commissievergadering van 13 februari jl. toegezegd maat- regelen te zullen nemen om tot een meer communicatieve en participerende houding van diengenen die dit beleid uitvoeren te komen. In het licht van het zojuist door mij gehouden betoog zou mijn 19 fractie graag het volgende van de wethouder willen weten: op welke wijze worden de betrokken burgers, als zij daar naar vragen, geïnformeerd over de concrete eisen waaraan hun woning dient te voldoen; op welke wijze worden de betrokken burgers, als zij daar naar vragen, geïnformeerd over de mogelijkheden die hen ten dienste staan eventueel beroep aan te tekenen tegen de door de gemeente voorgestane aanpak; welke stappen heeft de wethouder inmiddels genomen om te garanderen dat in het vervolg een maximale communicatieve en participerende houding en werkwijze wordt nagestreefd door diegenen die het beleid uitvoeren; ziet de wethouder mogelijkheden de medewerkers van de SVK onder dezelfde klachtenregeling te brengen zoals die voor onze eigen gemeentelijke ambtenaren bestaat; wij zouden graag periodiek een overzicht ontvangen over de klachten en bezwaren die ingediend zijn bij bezwaren- commissie De heer BeersOver de collectieve particuliere woningver betering is al vaak gesproken in commissies en daarbuiten. Recentelijk is er nog opschudding ontstaan in enkele actie gebieden en daarom is het zeer gewenst dat er vanavond duide lijkheid ontstaat over de spelregels rondom woningverbetering. De PAL/GL-fractie heeft zich nimmer akkoord verklaard met het slechts verhogen van het subsidiepercentage naar 50. Gezien de opschudding van de laatste tijd lijkt het er op dat de PAL/GL- fractie met die opstelling gelijk krijgt en daarom handhaven wij ook vanavond dat standpunt. Het feit dat dit wellicht een lager deelnamepercentage oplevert, wordt in de werkwijze gecom penseerd doordat huiseigenaren er op gewezen worden dat een en ander niet vrijblijvend is. Bij weigering kan een uiteindelijke stap het aanschrijfbeleid zijn. De PAL/GL-fractie is nog steeds van mening dat de juiste werk wijze zou zijn dat mensen overtuigd worden doordat er een be hoorlijk subsidiebedrag tegenover de deelname staat. Veel van de betreffende huiseigenaren komen namelijk rond van een klein inkomen. Ons is echter gebleken dat het bereiken van draagvlak op die wijze niet kan rekenen op een meerderheid in de gemeen teraad en hoewel wij dit overwogen hebben, zullen wij om die reden vanavond geen motie van die strekking indienen. Wij willen er echter wel op wijzen dat ook in de nieuwe werkwijze, zoals die is verwoord in de nota "1000 keer collectief", het creëren van een zo groot mogelijk draagvlak in de desbetreffen de straten van belang blijft. Door het in de voorlichting nadrukkelijker naar voren schuiven van het aanschrijfbeleid kunnen verkeerde beelden ontstaan, als die voorlichting niet zorgvuldig zal plaatsvinden. Ik noem dit niet voor niets, ik hoop dat ook in een actiegebied als de Van Asbeckstraat de ge legenheid zal blijken te zijn gezamenlijk als SVK, gemeente en bewoners weer om te tafel te gaan zitten. Uit die laatste woorden mag u afleiden dat het uitbreiden van 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 11