het toezicht voor wat betreft de illegale bouwsels moeten in tensiveren De woningen aan de Oostersingel. Ik heb begrepen dat men daar in feite al mee bezig is. Een aantal mensen wil graag. Ook daar is een overwegende groep die graag aan een dergelijke activiteit wil deelnemen. Voor zover ik het nu kan overzien is het antwoord ja. De heer Bakker heeft nog eens aangegeven wat de achtergrond is van de regeling, ik ben het daarmee eens, en constateert dat het ook om de houding gaat. Ik heb daar al iets van gezegd. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat wij een buurt ingaan met de stelling van wat u ook bedenkt, gij zult. Dat is volstrekt inconsequent, dat is ook een benadering die nooit gehanteerd is, zij het dat dat beeld de laatste tijd met name in deze twee buurten zo naar voren is gekomen. Dat moet dan hersteld worden. Dat betekent dat wij een rustpauze moeten hebben en opnieuw met de mensen moeten gaan praten. Wat de informatie betreft zou ik toch willen wijzen naar het boekje "1000 maal collectief" dat in de commissie besproken is, waar alle partijen collectief enthousiast over waren en daar complimenten over hebben uitgebracht vanwege de compleetheid, zorgvuldigheid, duidelijkheid en dergelijke. Ik ga ervan uit dat wij aan de hand van dat boekwerk en ook de persoonsgebonden benadering van de verschillende bewoners, daar aan tegemoet kunnen komen De klachtencommissie. De SVK werkt, zeker in de beginfase, in opdracht van de ge meente. Ik denk niet dat het zo moet zijn dat medewerkers van deze particuliere stichting onderhevig kunnen zijn aan het ambtelijke klachtensysteem dat wij hebben. Als er klachten zijn van bewoners over het gedrag van medewerkers van de SVK dan moeten zij die bij de gemeente indienen en dan zullen wij na tuurlijk heel serieus nagaan of dat gerechtvaardigd is. Daar hebben wij als opdrachtgever en geldverstrekker gewoon belang bij en recht op. Een overzicht van het aantal klachten aan de bezwarencommissie Het is mij niet helemaal duidelijk welke bezwarencommissie. Als de heer Bakker zegt, een overzicht van de klachten die wij tot nu toe hebben gekregen over het gedrag van de SVK, dan wil ik, voor zover dat aanwezig is, hem dat uiteraard gaarne verstrekken De heer Beers komt terug namens zijn fractie op het te lage subsidiepercentage. Die discussie hebben wij gevoerd. Wij constateren overigens dat wij in alle situaties tot nu toe met dat subsidiepercentage iedereen, hoe de inkomenspositie van mensen ook is, dank zij aanvullende maatregelen ook via de Sociale Dienst en de Gemeenschappelijke Kredietbank, hebben 27 kunnen helpen. Met andere woorden, er is geen aanleiding, gelet op de voortgang, om het subsidiepercentage nu te verhogen. De heer Stoker heeft op heldere wijze aangegeven wat de bena dering van de gemeente is, ik onderschrijf dat geheel. De heer De Jong heeft ook aangegeven dat het met name een communicatieproces is en dat het een buitengewoon kwetsbare zaak betreft als het gaat om mensen benaderen voor het opknap pen van hun woning. Het verbeterniveau is in feite het aan schrijvingsniveau en dat moet passen binnen de ruimte die de mogelijkheden van het Bouwbesluit biedt. Met andere woorden wij zitten juridisch technisch precies op de ruimte die het Bouw besluit ons biedt. De heer De Vries heeft hetzelfde thema besproken, ik ben daarop ingegaan Ten aanzien van de Auke Stellingwerfstraat vraagt hij hoe het nu verder moet. Ik denk dat wij daar toch nog een keer met el kaar over moeten gaan praten, bewonersorganisatie en de gemeen te. Daar zou een situatie kunnen ontstaan, als blijkt dat de meerderheid, om welke reden dan ook, niet mee zou doen, dat wij ons moeten afvragen of wij dan als gemeente nog voldoende be lang hechten om daar aan collectieve particuliere woningver betering te gaan meedoen. Dan weten wij wat de consequenties zijn, dat betekent uitsluiting van individuele aanvragen. Maar ik denk dat het verstandig is, als dat aan de orde is nadat wij eerst weer eens gekeken hebben hoe het nu met het draagvlak is, dat wij dan naar de commissie terugkomen om te kijken hoe wij verder moeten. Mevrouw Van Ulzen spreekt ook over het draagvlak. Zij zegt dat het vaststellen van actiegebieden bemoeilijkt wordt omdat haar fractie geconfronteerd wordt met het ontbreken van richtlijnen voor het aanschrijvingsbeleidIk heb al ge sproken over het verschil tussen mandaat en wettelijke ver plichting, daar hoef ik dus niet op terug te komen. Maar wat mij nu zo verbaast, is dat dat prachtige verhaal dat haar ont beert allemaal keurig uitgebreid beschreven staat in de notitie "1000 maal collectief" die door haar eigen fractie is onder schreven. Ik weet zo langzamerhand niet meer wat nodig is om het beleidskader aan te reiken voor de WD-fractie. Over het punt dat wij iets te bieden moeten hebben, denk ik dat zij gelijk heeft. Dat is ook de inzet die wij daarbij hanteren. Waar het besluit onder C. uitvoering wil aangeven wat inhoude lijk door de raad is geaccordeerd, zou het onzinnig zijn om dat nog een keer terug te halen en over precies hetzelfde weer besluiten te moeten nemen. Mevrouw Van Ulzen: Ik moet zeggen dat ik nu de toon van de wet houder aanmerkelijk prettiger vind dan ik tot nu toe heb meege- 28

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 15