het toezicht voor wat betreft de illegale bouwsels moeten in
tensiveren
De woningen aan de Oostersingel.
Ik heb begrepen dat men daar in feite al mee bezig is. Een
aantal mensen wil graag. Ook daar is een overwegende groep die
graag aan een dergelijke activiteit wil deelnemen. Voor zover
ik het nu kan overzien is het antwoord ja.
De heer Bakker heeft nog eens aangegeven wat de achtergrond is
van de regeling, ik ben het daarmee eens, en constateert dat
het ook om de houding gaat. Ik heb daar al iets van gezegd. Het
kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat wij een buurt ingaan
met de stelling van wat u ook bedenkt, gij zult. Dat is
volstrekt inconsequent, dat is ook een benadering die nooit
gehanteerd is, zij het dat dat beeld de laatste tijd met name
in deze twee buurten zo naar voren is gekomen. Dat moet dan
hersteld worden. Dat betekent dat wij een rustpauze moeten
hebben en opnieuw met de mensen moeten gaan praten.
Wat de informatie betreft zou ik toch willen wijzen naar het
boekje "1000 maal collectief" dat in de commissie besproken is,
waar alle partijen collectief enthousiast over waren en daar
complimenten over hebben uitgebracht vanwege de compleetheid,
zorgvuldigheid, duidelijkheid en dergelijke. Ik ga ervan uit
dat wij aan de hand van dat boekwerk en ook de persoonsgebonden
benadering van de verschillende bewoners, daar aan tegemoet
kunnen komen
De klachtencommissie.
De SVK werkt, zeker in de beginfase, in opdracht van de ge
meente. Ik denk niet dat het zo moet zijn dat medewerkers van
deze particuliere stichting onderhevig kunnen zijn aan het
ambtelijke klachtensysteem dat wij hebben. Als er klachten zijn
van bewoners over het gedrag van medewerkers van de SVK dan
moeten zij die bij de gemeente indienen en dan zullen wij na
tuurlijk heel serieus nagaan of dat gerechtvaardigd is. Daar
hebben wij als opdrachtgever en geldverstrekker gewoon belang
bij en recht op.
Een overzicht van het aantal klachten aan de bezwarencommissie
Het is mij niet helemaal duidelijk welke bezwarencommissie. Als
de heer Bakker zegt, een overzicht van de klachten die wij tot
nu toe hebben gekregen over het gedrag van de SVK, dan wil ik,
voor zover dat aanwezig is, hem dat uiteraard gaarne
verstrekken
De heer Beers komt terug namens zijn fractie op het te lage
subsidiepercentage. Die discussie hebben wij gevoerd. Wij
constateren overigens dat wij in alle situaties tot nu toe met
dat subsidiepercentage iedereen, hoe de inkomenspositie van
mensen ook is, dank zij aanvullende maatregelen ook via de
Sociale Dienst en de Gemeenschappelijke Kredietbank, hebben
27
kunnen helpen. Met andere woorden, er is geen aanleiding, gelet
op de voortgang, om het subsidiepercentage nu te verhogen.
De heer Stoker heeft op heldere wijze aangegeven wat de bena
dering van de gemeente is, ik onderschrijf dat geheel.
De heer De Jong heeft ook aangegeven dat het met name een
communicatieproces is en dat het een buitengewoon kwetsbare
zaak betreft als het gaat om mensen benaderen voor het opknap
pen van hun woning. Het verbeterniveau is in feite het aan
schrijvingsniveau en dat moet passen binnen de ruimte die de
mogelijkheden van het Bouwbesluit biedt. Met andere woorden wij
zitten juridisch technisch precies op de ruimte die het Bouw
besluit ons biedt.
De heer De Vries heeft hetzelfde thema besproken, ik ben daarop
ingegaan
Ten aanzien van de Auke Stellingwerfstraat vraagt hij hoe het
nu verder moet. Ik denk dat wij daar toch nog een keer met el
kaar over moeten gaan praten, bewonersorganisatie en de gemeen
te. Daar zou een situatie kunnen ontstaan, als blijkt dat de
meerderheid, om welke reden dan ook, niet mee zou doen, dat wij
ons moeten afvragen of wij dan als gemeente nog voldoende be
lang hechten om daar aan collectieve particuliere woningver
betering te gaan meedoen. Dan weten wij wat de consequenties
zijn, dat betekent uitsluiting van individuele aanvragen. Maar
ik denk dat het verstandig is, als dat aan de orde is nadat wij
eerst weer eens gekeken hebben hoe het nu met het draagvlak is,
dat wij dan naar de commissie terugkomen om te kijken hoe wij
verder moeten.
Mevrouw Van Ulzen spreekt ook over het draagvlak.
Zij zegt dat het vaststellen van actiegebieden bemoeilijkt
wordt omdat haar fractie geconfronteerd wordt met het ontbreken
van richtlijnen voor het aanschrijvingsbeleidIk heb al ge
sproken over het verschil tussen mandaat en wettelijke ver
plichting, daar hoef ik dus niet op terug te komen. Maar wat
mij nu zo verbaast, is dat dat prachtige verhaal dat haar ont
beert allemaal keurig uitgebreid beschreven staat in de notitie
"1000 maal collectief" die door haar eigen fractie is onder
schreven. Ik weet zo langzamerhand niet meer wat nodig is om
het beleidskader aan te reiken voor de WD-fractie.
Over het punt dat wij iets te bieden moeten hebben, denk ik dat
zij gelijk heeft. Dat is ook de inzet die wij daarbij hanteren.
Waar het besluit onder C. uitvoering wil aangeven wat inhoude
lijk door de raad is geaccordeerd, zou het onzinnig zijn om dat
nog een keer terug te halen en over precies hetzelfde weer
besluiten te moeten nemen.
Mevrouw Van Ulzen: Ik moet zeggen dat ik nu de toon van de wet
houder aanmerkelijk prettiger vind dan ik tot nu toe heb meege-
28