maakt, dat kan hem van pas komen bij de overige informatie avonden die hij nog gaat bijwonen. De Vegelinstraten zijn natuurlijk veel erger dan de straten die wij tot nu toe bij de kop hebben gehad, daar is het kennelijk mislukt. Dat is jammer, maar het zij zo, misschien kunnen wij er alsnog wat aan doen. Ik had willen vragen - eigenlijk heeft de wethouder daar ook al een voorschot genomen en ik denk dat wij dan toch uiteindelijk op hetzelfde uitkomen - of het ook niet mogelijk is om te be ginnen met panden van mensen die wel enthousiast zijn. Dan kan je verwachten dat er mensen zijn die daarmee geënthousiasmeerd worden en daar ook bij zullen aanhaken. In dat geval wordt er wat getornd aan het collectieve karakter, maar desondanks kunnen er dan toch nog prijsafspraken met aannemers gemaakt worden over een basispakket. Wellicht is dat een iets duurdere oplossing, maar er worden dan wel heel veel uren voor begelei ders uitgespaard. In allerlaatste instantie kan dan gekeken worden naar de noodzaak van het plegen van eventuele aanschrij vingen. In grote lijnen hoop ik dat de wethouder dat ook be doelde in zijn uiteenzetting. Klopt dat ongeveer? (De heer Timmermans (weth.): Ik denk dat het verstandig is dat ik daar straks even op reageer. Wat betreft "1000 maal collectief", het staat er allemaal prachtig in, maar vanavond hebben wij bijvoorbeeld een brief gekregen om erbij te betrekken, ook daarin wordt verwezen naar "1000 maal collectief" en ook daaruit blijkt dat men het niet goed begrijpt. Wat ik dus aan de wethouder vraag - en dat is toch waarachtig niet zo moeilijk - schrijf op een A4-tje wie, wat, waar en waarom. Dan hebben wij dat hele ingewikkelde rapport verder niet nodig, want het blijkt telkens weer dat daar weer de misverstanden vandaan komen. De wethouder heeft het over het mandaat en de wettelijke ver plichting. Wat ik in mijn eerste termijn heb proberen te zeggen is dat wij ons van WD-zij de ook bewust zijn dat daar wette lijke verplichtingen zijn, het is maar net hoe je het zegt. Je kan zeggen het is een wettelijke verplichting, maar je kunt ook zonder te dreigen zeggen: doe het nu, want anders staan ons al lerlei dingen ten dienste waarmee wij die wettelijke verplich ting moeten uitvoeren. (De heer Timmermans (weth.): Dat krijg ik niet door mijn strot bij bewoners.) De wethouder krijgt een hoop door zijn strot, wat erg verkeerd gevallen is in de strot van de bewoners, dus ik zou daar wat voorzichtig mee zijn. Waar het mij om gaat is dat wij niet elke keer moeten dreigen, pro beer die mensen een beetje te motiveren, dat is de bedoeling. De heer Beers: 50% subsidie is weinig, dus wordt het aan schrijf beleid iets nadrukkelijker genoemd. Dat is op een be paalde manier uitgelegd of op een bepaalde manier geïnterpre teerd. Het gevolg is de commotie. Ook de SVK is van mening dat het streven naar een draagvlakpercentage van bijvoorbeeld 70, 29 zoals wij dat in gedachten hadden, geen zin heeft zonder ver hoging van het subsidiepercentage. Anders dan de wethouder zie ik dus wel een verband. Ik hoop dan ook dat de voorzitter wil aantekenen dat de PAL/GL- fractie op het punt van het subsidiepercentage niet akkoord gaat Voor het overige wil ik wel heel nadrukkelijk de steun van de PAL/GL-fractie aan de particuliere collectieve woningverbete ring uitspreken. De door de wethouder voorgestelde wijze voor de Van Asbeck- straat heeft dan ook onze instemming De heer Bakker: Ik wil nog even terugkomen op datgene wat ik net heb gezegd en wat de wethouder heeft geantwoord. "1000 keer collectief" is als beleidsinstrumentarium een prima stuk, dat staat buiten kijf, alleen in dat stuk staat niet aan welke con crete bouwkundige eisen een woning moet voldoen. Sommige bewo ners in deze stad hebben aangegeven dat zij daar graag over zouden willen beschikken, als dat aan de orde is. Nu kunnen zij dat natuurlijk wel krijgen, maar ik heb begrepen dat men liever het vrij omvangrijke stuk niet toestuurt, daar kan ik mij ook iets bij voorstellen, het is ook niet zo1n leesbaar stuk. Ik zou willen voorstellen dat op de een of ander manier over de meest voorkomende gebreken een folder wordt gemaakt of iets dergelijks, zodat je die heel gemakkelijk aan de desbetreffende vragenstellers kunt geven. Willen zij dan meer weten, dan zouden zij eventueel dat Bouwbesluit toegestuurd moeten krijgen. Dan zoeken zij verder maar uit wat ze daarmee doen. (Mevrouw De Jong: Zo'n opmerking betekent de bewoners niet serieus nemen.) Er wordt net gezegd dat het zo'n dik pak papier is, maar er zijn burgers die daar concreet naar vragen. Dat is een probleem, want ik vind dat de gemeente sowieso duidelijk moet kunnen maken waaraan die woning dient te voldoen. Dat is natuurlijk het probleem, als iemand er zelf iets aan meent te moeten gaan doen, dan weet hij nog steeds niet wat, waar en hoe. Daar zit een probleem naar ik heb begrepen uit een aantal klachten. Ik vind dat dat in de toekomst voorkomen moet worden. Verder vind ik, na alle commotie die nu is ontstaan, dat wij als raad de vinger aan de pols moeten houden. Daarom willen wij graag een beeld hebben van de klachten die eventueel ingediend worden over het optreden van medewerkers. Wij zouden in de toe komst ook graag een inzicht willen hebben in de bezwaren die tegen de aanschrijvingen, voor zover die gaan plaatsvinden, in gediend worden, zodat wij een beetje kunnen kijken of onzes inziens een en ander redelijk verloopt of niet. De hear De Jong: It kompromis, de tuskenfase, sa as de wet- halder dat saniis jün hat, kinne wy yn dizze fase mei ynstimme, in rêstpauze en we komme der letter op werom. Ik soe wol witte wolle fan de wethalder watfoar termyn hy yn'e holle hat. 30

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 16