maakt, dat kan hem van pas komen bij de overige informatie
avonden die hij nog gaat bijwonen.
De Vegelinstraten zijn natuurlijk veel erger dan de straten die
wij tot nu toe bij de kop hebben gehad, daar is het kennelijk
mislukt. Dat is jammer, maar het zij zo, misschien kunnen wij
er alsnog wat aan doen.
Ik had willen vragen - eigenlijk heeft de wethouder daar ook al
een voorschot genomen en ik denk dat wij dan toch uiteindelijk
op hetzelfde uitkomen - of het ook niet mogelijk is om te be
ginnen met panden van mensen die wel enthousiast zijn. Dan kan
je verwachten dat er mensen zijn die daarmee geënthousiasmeerd
worden en daar ook bij zullen aanhaken. In dat geval wordt er
wat getornd aan het collectieve karakter, maar desondanks
kunnen er dan toch nog prijsafspraken met aannemers gemaakt
worden over een basispakket. Wellicht is dat een iets duurdere
oplossing, maar er worden dan wel heel veel uren voor begelei
ders uitgespaard. In allerlaatste instantie kan dan gekeken
worden naar de noodzaak van het plegen van eventuele aanschrij
vingen. In grote lijnen hoop ik dat de wethouder dat ook be
doelde in zijn uiteenzetting. Klopt dat ongeveer? (De heer
Timmermans (weth.): Ik denk dat het verstandig is dat ik daar
straks even op reageer.
Wat betreft "1000 maal collectief", het staat er allemaal
prachtig in, maar vanavond hebben wij bijvoorbeeld een brief
gekregen om erbij te betrekken, ook daarin wordt verwezen naar
"1000 maal collectief" en ook daaruit blijkt dat men het niet
goed begrijpt. Wat ik dus aan de wethouder vraag - en dat is
toch waarachtig niet zo moeilijk - schrijf op een A4-tje wie,
wat, waar en waarom. Dan hebben wij dat hele ingewikkelde
rapport verder niet nodig, want het blijkt telkens weer dat
daar weer de misverstanden vandaan komen.
De wethouder heeft het over het mandaat en de wettelijke ver
plichting. Wat ik in mijn eerste termijn heb proberen te zeggen
is dat wij ons van WD-zij de ook bewust zijn dat daar wette
lijke verplichtingen zijn, het is maar net hoe je het zegt. Je
kan zeggen het is een wettelijke verplichting, maar je kunt ook
zonder te dreigen zeggen: doe het nu, want anders staan ons al
lerlei dingen ten dienste waarmee wij die wettelijke verplich
ting moeten uitvoeren. (De heer Timmermans (weth.): Dat krijg
ik niet door mijn strot bij bewoners.) De wethouder krijgt een
hoop door zijn strot, wat erg verkeerd gevallen is in de strot
van de bewoners, dus ik zou daar wat voorzichtig mee zijn. Waar
het mij om gaat is dat wij niet elke keer moeten dreigen, pro
beer die mensen een beetje te motiveren, dat is de bedoeling.
De heer Beers: 50% subsidie is weinig, dus wordt het aan
schrijf beleid iets nadrukkelijker genoemd. Dat is op een be
paalde manier uitgelegd of op een bepaalde manier geïnterpre
teerd. Het gevolg is de commotie. Ook de SVK is van mening dat
het streven naar een draagvlakpercentage van bijvoorbeeld 70,
29
zoals wij dat in gedachten hadden, geen zin heeft zonder ver
hoging van het subsidiepercentage. Anders dan de wethouder zie
ik dus wel een verband.
Ik hoop dan ook dat de voorzitter wil aantekenen dat de PAL/GL-
fractie op het punt van het subsidiepercentage niet akkoord
gaat
Voor het overige wil ik wel heel nadrukkelijk de steun van de
PAL/GL-fractie aan de particuliere collectieve woningverbete
ring uitspreken.
De door de wethouder voorgestelde wijze voor de Van Asbeck-
straat heeft dan ook onze instemming
De heer Bakker: Ik wil nog even terugkomen op datgene wat ik
net heb gezegd en wat de wethouder heeft geantwoord. "1000 keer
collectief" is als beleidsinstrumentarium een prima stuk, dat
staat buiten kijf, alleen in dat stuk staat niet aan welke con
crete bouwkundige eisen een woning moet voldoen. Sommige bewo
ners in deze stad hebben aangegeven dat zij daar graag over
zouden willen beschikken, als dat aan de orde is. Nu kunnen zij
dat natuurlijk wel krijgen, maar ik heb begrepen dat men liever
het vrij omvangrijke stuk niet toestuurt, daar kan ik mij ook
iets bij voorstellen, het is ook niet zo1n leesbaar stuk. Ik
zou willen voorstellen dat op de een of ander manier over de
meest voorkomende gebreken een folder wordt gemaakt of iets
dergelijks, zodat je die heel gemakkelijk aan de desbetreffende
vragenstellers kunt geven. Willen zij dan meer weten, dan
zouden zij eventueel dat Bouwbesluit toegestuurd moeten
krijgen. Dan zoeken zij verder maar uit wat ze daarmee doen.
(Mevrouw De Jong: Zo'n opmerking betekent de bewoners niet
serieus nemen.) Er wordt net gezegd dat het zo'n dik pak papier
is, maar er zijn burgers die daar concreet naar vragen. Dat is
een probleem, want ik vind dat de gemeente sowieso duidelijk
moet kunnen maken waaraan die woning dient te voldoen. Dat is
natuurlijk het probleem, als iemand er zelf iets aan meent te
moeten gaan doen, dan weet hij nog steeds niet wat, waar en
hoe. Daar zit een probleem naar ik heb begrepen uit een aantal
klachten. Ik vind dat dat in de toekomst voorkomen moet worden.
Verder vind ik, na alle commotie die nu is ontstaan, dat wij
als raad de vinger aan de pols moeten houden. Daarom willen wij
graag een beeld hebben van de klachten die eventueel ingediend
worden over het optreden van medewerkers. Wij zouden in de toe
komst ook graag een inzicht willen hebben in de bezwaren die
tegen de aanschrijvingen, voor zover die gaan plaatsvinden, in
gediend worden, zodat wij een beetje kunnen kijken of onzes
inziens een en ander redelijk verloopt of niet.
De hear De Jong: It kompromis, de tuskenfase, sa as de wet-
halder dat saniis jün hat, kinne wy yn dizze fase mei ynstimme,
in rêstpauze en we komme der letter op werom. Ik soe wol witte
wolle fan de wethalder watfoar termyn hy yn'e holle hat.
30