De wethalder seit dat "gebruik zal worden gemaakt van de ruimte die het Bouwbesluit ons biedt bij aanschrijving". Dat is in nochal wazige oanstjuttingJe kin as je it sa ferwurdzje dus ek mear as it minimum easkje. Ik woe graach düdlik hearre dat it wetlik minimum ferplichte is foar de minsken en net mear as dat. Oars moatte wy de mooglike rjochtsaken öfwachtsje. De heer Timmermans (weth.)Mevrouw Van Ulzen is begonnen met aan te geven dat zij voorstander is van het zonder meer begin nen met de panden van mensen die wel willen. Dat heeft risico's in zich, want het betekent in feite dat je aan die mensen wel iswaar subsidie aanbiedt, maar geen garantie dat hun buren het ook doen. Dat is precies een van de zwaktepunten in het vrij willige verbeteren, want dat betekent dat je particulieren met gemeenschapsgeld vraagt om grote investeringen te doen, waarbij er geen enkele garantie is dat zij investeren in een woon situatie, een woonomgeving die garanties biedt dat hun inves tering ook terecht is. Want als de omgeving achteruit blijft gaan, dan is dat voor die mensen weggegooid geld. Dat is een nogal zware verantwoordelijkheid, die je in dat type actie gebieden op je neemt als gemeente, nog even afgezien van het feit dat wanneer je een gering aantal panden als zekerheid kunt bieden in de richting van een aannemer, die overigens in goed overleg met de bewonersorganisatie wordt uitgekozen op basis van een aantal criteria, de omzet en de hoeveelheid kozijnen en dergelijke dan geringer is en de prijs per kozijn omhoog gaat. Dat is niet alleen heel vervelend voor de gemeente, dan moeten wij relatief meer subsidie uitkeren, maar het is ook die bewo ner, waar wij het zojuist over hadden, die gewoon meer betaalt voor eenzelfde produkt als wanneer wij het goed hadden aange pakt Voor de Van Asbeckstraat hebben wij nu een lijn uitgezet. Ik begrijp uit de reacties van de raad in tweede instantie dat men die kan delen. Maar voor de andere straten denk ik dat wij toch moeten blijven proberen om vanaf het begin te komen tot een breed draagvlak. (Mevrouw Van Ulzen: Breed draagvlak is hoeveel procent ongeveer, 33, 50 65? Of varieert dat per keer.) Ja, het lijkt mij verstandig om dat zo te zeggen, tenzij mevrouw Van Ulzen daar precies een bedrag wil hebben, dan weet ik hoe dit soort discussies gaan. Daar schiet je niet zoveel mee op. Op één A4-1je wie, wat, waar, waarom. Ik houd mij graag aan bevolen voor dat A4-tje. Ik zie geen kans om, als ik zie hoe moeizaam en moeilijk en ingewikkeld een dergelijke aanpak is voor mensen, dat even af te doen met één A4-tje. Het spijt mij verschrikkelijk, dat lukt niet. Wij nemen dan ook niet voor niets nogal wat tijd. Wij praten niet voor niets nogal wat met mensen, eerst collectief via een algemene avond en daarna per persoon. Als je dat niet doet, kun je het schudden, dan is het te ingewikkeld, de mensen kunnen niet overzien wat alle conse quenties zijn. Zo1n A4-tje lost dan niets op, want het zit 31 juist in die persoonlijke communicatie tussen de gemeente, SVK en de bewoners De heer Beers heeft nog eens aangegeven dat wat zijn fractie betreft 50% te laag is en dat het mooier zou zijn als het meer zou zijn. De argumenten hebben wij in het verleden uitgebreid gewisseld, ik wou hier nu niet op ingaan. De heer Bakker vraagt nog eens precies uit te leggen wat het aanschrijvingsniveau is, dat doet in feite de heer De Jong ook. Het program van eisen, zoals dat in het Bouwbesluit staat, is dat een heel groot pakket, maar het zegt vervolgens per indi viduele situatie nog niet zoveel. Het lijkt allemaal alsof je de mensen goed informeert, maar het is veel verstandiger om per woning samen met die bewoners na te gaan wat goed is en wat slecht is, wat wel zou passen in een aanschrijving, gelet op het gestelde in het Bouwbesluit. Op die manier veel zorg vuldiger en veel inzichtelijker vertellen wat er aan de hand is. Laten wij niet de wijsheid uit dikke stukken halen, want dat lukt ons dus niet De heer Bakker vraagt naar een overzicht van de bezwaren tegen de aanschrijvingen die wij naar buiten hebben gedaan. Tot op dit moment is er nog nooit een aanschrijving uitgegaan, met andere woorden wij zitten elkaar misschien wel erg veel en lang op een theoretische mogelijkheid te wijzen. (Mevrouw Van Ulzen: De wethouder heeft er erg veel mee gedreigd.) Ik heb helemaal niet gedreigd, ik heb de consequentie van collectieve aanpak in uiterste zin neergelegd. Dat is niet de doelstelling, dat mevrouw Van Ulzen dat er misschien wel van wil maken of wil zien, kan ik niet helpen, maar dat is niet de bedoeling. Het simpele feit dat er nog niet één aanschrijving is uitgegaan mag denk ik redelijk illustratief zijn. De bezwaren die tegen die aanschrijving aan de orde zijn, zullen wij dus graag omstandig, in grote getale wellicht, voorleggen. (De heer Bakker: Ik zei zelf al dat ze er niet waren, maar als ze in de toekomst even tueel aan de orde zijn, dan zou ik ze graag zien. Maar ik heb ook nog gevraagd of wij een overzicht zouden kunnen krijgen van eventuele klachten tegen medewerkers.) Als die klachten er zijn, komen die in de commissie aan de orde. Hoe en op welke manier wij dat doen, weet ik nog niet, want ik denk dat daar toch wel wat elementen van privacy en dergelijke aan verbonden zijn, maar ten principale kunnen wij daar dan de discussie voeren Ik denk dat ik daarmee in feite de heer De Jong ook heb beant woord. Het program van eisen in het Bouwbesluit is helder, tot op dat niveau kan je aanschrijven. Het kan niet zo zijn dat als het gaat om een onderdeel van een dorpel die kappot is dat je dan gedwongen wordt om een hele dorpellaat staan een heel kozijn, te vervangen. Dat gebeurt in goed overleg met de bewo ner. Vaak is het zo dat, als je er even over nadenkt, het ver standiger is en zelfs financieel voordeliger is om het wel in 32

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 17