Voor de GGD heeft de heer Brok al aangekondigd dat ik een amen
dement zou indienen. Hij heeft daarbij ook al een aantal argu
menten gegeven. Wij denken niet dat het zijn van een lokale
taak van deze zorgtaken een reden moet zijn om de democratische
legitimatie naar het tweede plan te verhuizen voor de GGD. Wij
denken dat het beter is om de GGD, wanneer die provinciaal gaat
opereren, ook onder te brengen bij de provinciale organisatie,
bij het bestuur van de provincie. Dat betekent niet dat alle
taken op het gebied van zorg ook naar de provincie over zullen
gaan, dat is niet mogelijk, dat is ook niet goed, maar een pro
vinciale GGD kan onder het provinciebestuur uitstekend als
facilitaire organisatie werken ten dienste van gemeenten. Wij
willen dan ook volgende amendement indienen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15 april 1996;
behandelende de gemeentelijke reactienota op het
eindrapport Fryslan fernijt!",
besluit
het concept raadsbesluit nummer 4579, punt 3, onder i als
volgt te wijzigen:
"De taken ten aanzien van de collectieve preventie
volksgezondheid terug te nemen van de gemeenschappelijke
regeling Regio Noord-Friesland en de uitvoering van taken
te doen plaatsvinden door een nieuw te vormen en bij de
provincie onder te brengen GGD-Friesland"
en de gemeentelijke reactienota dienovereenkomstig aan te
passen
Het voorstel is ondertekend door mevrouw Schaafsma en door
mijzelf. (De Voorzitter Het amendement maakt onderdeel uit
van de beraadslagingen.
In de commissie heb ik geen opmerkingen gemaakt over de pas
sages die in de reactienota vermeld staan over de politie. Wij
hebben dat niet gedaan omdat wij op hoofdlijnen de reactie van
het college ondersteunen en dus ook op hoofdlijnen het voorstel
van Fryslan fernijt ondersteunen.
Wel heb ik met aandacht geluisterd naar het buitengewoon des
kundige betoog van de heer Brok en ik heb mij laten overtuigen
dat het subtiele verschil tussen delegatie en mandaat in dit
verband van belang kan zijn. Mijn fractie is dan ook voornemens
om het amendement, dat door de heer Brok is ingediend, te gaan
steunen
De heer Brok maakte ook een aantal opmerkingen over Leeuwarden
Hoofdstad. Ik wil dat vanavond niet doen. Op die manier kunnen
wij de tijd wat inlopen.
Fryslan fernijt stelt voor om de discussie rond herindeling te
voeren via de arhi-procedureIk denk dat die daar ook thuis
hoort. Om die reden wil ik vanavond over dat onderwerp geen
opmerkingen maken. Ik ben blij dat in Fryslan fernijt veel
goede dingen staan over Leeuwarden Hoofdstad. Wij moeten ons
realiseren dat dat is "Leeuwarden, hoofdstad van Friesland" en
dat wij ten dienste van de hele provincie ons goede werk zullen
moeten blijven doen.
18
Mevrouw WaandersDe heer Brok verwees al naar de tijd die de
bespreking in de Commissie Bestuur en Middelen in beslag nam.
De twee notities over bestuurlijke vernieuwing zorgden voor een
avondvullend programma. Die kant wil ik vanavond in ieder geval
niet opgaan. Ik zal mij vooral beperken tot de twee voorbe
houden die ik in de commissie heb gemaakt. Die hebben beide
betrekking op de politie.
Wij ondersteunen het amendement van de WD-fractie. Mijn
fractie is tegen het delegeren van beheerstaken naar het
subregionale niveau. Het delegeren van beheerstaken is in
strijd met het principe van de democratische legitimatie.
Ontkoppeling van beheer op regionaal en subregionaal niveau is
wellicht een compromis in de richting van de burgemeesters,
maar als je besluit om het bestuur van de beheerstaken democra
tisch in te bedden - en dat werd, zoals de heer Brok ook al
zei, tijd en dat is een hele goede zaak - dan moet je dat niet
op een lager niveau onmiddellijk weer gaan doorkruisen.
Mandatering van beheerstaken naar het subregionaal niveau en
overige afspraken over de manier waarop lokale overheden bij
het regionale beleid betrokken worden, zijn goede en naar ons
idee voldoende voorwaarden voor het lokale politiebeleid. Nog
los natuurlijk van het gegeven dat het gezag over de politie in
haar werk ten behoeve van de openbare orde gewoon bij de burge
meester blijft liggen.
Een tweede punt dat te maken heeft met de politie is de reactie
van het college ten aanzien van de status van het regionale
college ten opzichte van provinciale staten. Op pagina 5 van
die reactie stelt het college het volgende:
"Deze structuur leidt ertoe dat wij menen dat Provinciale
Staten in beginsel alleen op voorstel van het adviescollege hun
besluiten moeten kunnen nemen. Dat brengt mee dat, indien zij
mocht willen afwijken, er een nieuw voorstel aan het advies
college moet worden gevraagd.
Wij zijn er niet zo gelukkig mee dat het college de bevoegd
heden van provinciale staten in zo'n enge zin formuleert. Als
je Provinciale Staten het bestuur over het beheer van de poli
tie toekent, dan mag je best in de vervolgdiscussie spreken
over de adviserende rol van het regionaal college en hoe zwaar
die adviezen moeten wegen. Maar om nu al te zeggen hoe dat
afgeperkt zou moeten worden, dat gaat ons wat te ver.
Verder ondersteunen wij de reactie van het college, dat heb ik
in de commissie ook gezegd. Dat geldt met nadruk voor de voor
behouden en de kanttekeningen die het college heeft geplaatst
bij het voorstel voor het inrichten van een provinciale milieu
uitvoeringsorganisatie. De voorbehouden die het college maakt
ten aanzien van de inrichting en de eventuele financiële gevol
gen van zo'n milieudienst delen wij van harte.
De heer Hoogeveen heeft namens de D66-fractie een motie inge
diend over de GGD. Ik wacht met mijn reactie even totdat de
wethouder heeft gereageerd, met name ook omdat wethouder De
Jong in de commissie ook al wees op de eventuele wettelijke
onmogelijkheid om het naar het provinciale niveau te delegeren.
Als die kans behoorlijk groot is, dan lijkt het ons niet ver-
19