Visser. Zij heeft gezegd over de bevoegdheidsverdeling van
vergunningverlening, je zou eigenlijk alleen de bovenlokale
bedrijven bij de provincie moeten laten. Dat is een opmerking
die ook vanuit Leeuwarden in de richting van de stuurgroep
gemaakt isIk heb begrepen dat in een voorstel aan de stuur
groep ook al gezegd is dat het inderdaad wat raar is om de
vergunningverlening van de ingewikkelde bedrijven, om ze zo
maar te noemen, niet bij gemeenten neer te leggen. Want als er
zo'n uitvoeringsorganisatie is, of dat centrumgemeenten het
doen of op welke manier dan ook, dan kunnen die natuurlijk die
ingewikkelde zaken best zelf behartigen, dat hoeven we niet bij
de provincie neer te leggen. In die zin is al voldaan aan de
opmerking van mevrouw Visser.
De heer Brok: De voorzitter heeft een bestuurskundig heel ana
lytisch en consistent en daarmee ook een heel interessant ant
woord gegeven. Het leuke van die manier van antwoorden is - en
dat doet u wel eens meer - dat u net doet alsof ik hier een
verhaal heb gehouden dat helemaal haaks staat op hetgeen dat u
zegt. Eigenlijk is dat helemaal niet zo, dus laten we dat eerst
maar eens ontzenuwen. Ik vind dat heel knap, trouwens
Ik ben het voor een groot deel met u eens, maar waar voor mijn
fractie het belangrijkste punt ligt, is dat wij nu door voor
deze constructie te kiezen het democratische gat, waarover ik
in mijn eerste termijn heb gesproken, kunnen dichten. Dat is
voor ons het allerbelangrijkste van heel dit voorstel. Wij
vinden dan het hanteren van instrumenten, zoals het delegeren
naar subregionale niveau van beheersbevoegdheden, daar afbreuk
aan doet. Wij denken dat wij de kennis die er bij de 31 burge
meesters in deze regio ligt, want die ligt er gewoon dat kunnen
we onderschrijven, ook kunnen gebruiken door die mensen via de
mandaatconstructie daarbij te betrekken.
Daar ligt het grote verschil tussen wat u vindt en wat mijn
fractie en gelukkig een heleboel andere fracties van mening
zijn. Wij vinden dat je als je die beheersbevoegdheden dele
geert, dat je dan eigenlijk zegt: Provinciale Staten, jullie
mogen die stukken wel vaststellen en jullie mogen je wel net de
politie bemoeien, maar eigenlijk weten jullie er niet zoveel
van en laat het dan maar over aan de burgemeesters in de peri
ferie en daarmee kunnen dan ook de raden zich bemoeien. Dat
zegt u heel duidelijk en daar moet ik heel eerlijk van zeggen,
en onderzoeken wijzen dat ook uit, dat daar in de praktijk heel
weinig van terecht komt. Ik heb ook in de commissie gezegd als
je kijkt in het afgelopen jaar, de ervaring die ik heb in de
Commissie Openbare Orde en Veiligheid - alhoewel u dat samen
met de districtschef best wel probeert - dat de betrokkenheid
van de gemeenteraad bij de politie-organisatie erg minimaal is.
Dan hebben we het hier nog over Leeuwarden. Ik kan u vertellen
dat er gemeentes zijn in deze provincie, maar ook in het land,
waarbij die betrokkenheid van de gemeenteraad praktisch nihil
is. Dat vind ik een kwalijke zaak. U zegt op een gegeven
moment: "beheer is iets anders dan besturen van de politie".
Daar denkt de commissie Van Traa in ieder geval heel anders
over. Op zich is het politiebeheer ook een deel politie-
bestuur, daar moet je geen onduidelijkheid over laten bestaan.
Nogmaals, ik wil hier helemaal geen indianenverhalen dat het
32
hier een minder koosje bedoeling zou zijn in Friesland bij de
politie, helemaal niet. Het is zelfs zo dat het IRT bij
voorbeeld noordoost Nederland als voorbeeld dient voor de rest
van het land. Dus die verhalen wil ik hier niet naar voren
brengen. Maar ik denk dat je voorzichtig moet zijn en dat je
met betrekking tot de politie geen enkel risico mag lopen en
dat democratische verankering het allerbelangrijkste is. Dat
behoort gewoon bij Provinciale Staten te liggen. Ik denk dat
die mensen op de Tweebaksmarkt wat dit punt betreft mans/vrouws
genoeg zijn om die taak op zich te nemen.
Ik wil nog even heel kort reageren op de opmerking die mevrouw
Waanders maakte in haar eerste termijn, over hoe dat nu dade
lijk zal gaan met dat regionaal college en de Provinciale
Staten. Want Provinciale Staten gaan het bestuur over het
politiebeheer voeren. Het is nog maar afwachten hoe het regio
naal college daarmee om zal gaan. Ik voorzie er ook nog best
wel problemen mee. Maar als de statenleden invulling geven aan
de bevoegdheid zoals ze die ook krijgen, zeggen ze: leuk advies
van u burgemeesters en Hoofdofficier van Justitie, maar wij
beslissen. En zo moet het ook, vind ik. (Mevrouw Waanders:
Daarom was dus ook de reactie in die zin van het college naar
mijn idee heel voorbarig.) Ja, dat klopt en daar heeft de
burgemeester ook uitlatingen over gedaan via de radio op 2t\
maart jl. en die stemden mij ook niet echt gerust. Dat is een
kwestie van afwachten hoe Provinciale Staten en het regionale
college daarmee omgaan. Ik vind dat het regionaal college
gewoon keurig netjes pas op de plaats moet maken, want hoe we
het ook wenden of keren, de burgemeesters zijn door de Kroon
benoemd en niet rechtstreeks gekozen door de bevolking, dus het
primaat behoort gewoon te liggen bij die wie wel direct gekozen
is
Ik mag niet praten over het vliegveld, dat doen we een andere
keer
Voorzitter, hier wil ik het bij laten.
De heer Hoogeveen: Voorzitter, van het amendement van de WD
met betrekking tot de politie had ik al gezegd dat wij na de
uitvoerige toelichting, die de heer Brok in de commissie heeft
gegeven, ons hebben laten overtuigen. Wij zullen dat amendement
steunen, ondanks het consistente verhaal dat u zelf daarover
hield.
De heer De Jong geeft nog een aantal argumenten waarom hij
vindt dat de GGD een lokale taak is en waarom dat ook in die
lichte gemeenschappelijke regeling zou moeten. Dat is een
discussie die je op zichzelf denk ik wel kunt voeren. Er zijn
argumenten voor het voorstel zoals dat in Fryslan fernijt wordt
gedaan. Toch denken wij dat dat niet een goede weg is. Die
lichte gemeenschappelijke regeling maakt dat onduidelijk is wie
verantwoordelijk is, met als gevolg dat waarschijnlijk niemand
zich verantwoordelijk zal voelen. Wij denken dat het om die
reden beter is om de zaak bij de provincie onder te brengen. De
wijze van werken zoals de heer De Jong die voorstaat, met
basispakketten en aanvullende pakketten waarbij de beleidsve-
33