met elkaar over gesproken. Ik zie op dit ogenblik geen reden om
dat allemaal terug te halen. Ik vraag me ook af of dat mogelijk
is. Dat laat onverlet dat er op dit ogenblik allerlei andere
ontwikkelingen spelen. Ik heb gezegd dat wij die heel nadruk
kelijk zullen volgen. Er ligt niet een principieel nee tegen
die andere doelgroepen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 21 (bijlage nr. 64)
De Voorzitter: Aan de orde is Financiële tegemoetkoming en
eigen bijdrage in het kader van de Wet voorzieningen
gehandicapten
De heer Biemans: Voorzitter, voor ons ligt een uitermate
sympathiek voorstel, in die zin dat het een aanmerkelijke
verlaging betreft van de eigen bijdrage voor voorziening die in
het kader van de Wvg betaald zullen moeten worden door de
belanghebbenden. We hebben daar ook al over gesproken in de
commissie. Daar zijn ook aardig wat complimenten in de richting
van het college en de dienst gegaan. Ik wil die hier ten over
vloede nogmaals herhalen.
Ik ben blij met de toezegging van de wethouder dat ten aanzien
van de uitvoering van de regeling bij de vaststelling van
overige kosten voortvloeiende uit de handicap gewerkt zal
worden met vaste bedragen. Ik denk dat dat de uitvoerbaarheid
van het geheel ten goede komt
Het tweede punt wat in de commissie is blijven liggen, waar wij
in de tussentijd ook nog over geïnformeerd zijn, is om de eigen
bijdragen zoals die destijds vastgesteld zijn, achteraf te
wijzigen en de regeling zoals die nu wordt voorgesteld met
ingang van 1 april 1994 toe te passen. De eigen bijdragen zijn
destijds vastgesteld omdat erg onzeker was hoe het met de
financiën op het terrein van de Wvg zou komen. We hadden te
maken met een verdubbeling van de doelgroep en tegelijkertijd
een gelijk blijvend budget. Dat heeft geleid in een aantal
gemeentes in Nederland tot forse eigen bijdragen. Dat heeft
ertoe geleid dat de landelijke overheid heeft besloten in te
grijpen. De vertaling van dat voorstel in Leeuwarden ligt nu
voor. De redenering van de landelijke overheid is dat de
middeninkomens te zwaar getroffen worden/ werden. Dat zwaar
treffen is maar relatief, want laten we eerlijk wezen voor een
modaal inkomen was een maximaal eigen bijdrage van f. 500,- in
Leeuwarden van toepassing. Dat is veel voor mensen met een
modaal inkomen. Voor mensen met een minimum inkomen was 186,-
gulden ook heel veel. Meer dan 80% van de mensen die in de
44
afgelopen tijd een beroep hebben gedaan op de Wvg, behoren tot
de inkomensgroep tot modaal, tot anderhalf keer het normin
komen. Het ingrijpen dat nu heeft plaatsgevonden door het
Kabinet is gebaseerd op de ervaringen in de afgelopen jaren.
Landelijk gezien is er dus sprake geweest van te hoge eigen
bijdragen. De redenen, die aangevoerd worden door het Kabinet
om de eigen bijdrage te verlagen, zijn omkijkend evenzeer van
toepassing voor de afgelopen periode. Op dit moment moeten wij
constateren dat de gemeente ongeveer f 3,2 miljoen in het Fonds
Wvg heeft. Zelfs rekening houdend met het vervoersvoorstelwat
we zojuist besproken hebben, komt daar in de komende periode
nog een substantieel bedrag bijOp zich is het jaarlijks
stijgen van het Fonds Wvg geen slechte zaak, maar het nodigt
uit tot ingrijpen van de rijksoverheid als we het hebben over
teruggaan of bezuinigingsvoorstellen, over het zuinig omgaan
met overheidsgelden. Dat is voor ons een reden om goed te kij
ken naar hoe we met het fonds omgaan en hoe we met de eigen
bijdrage omgaan. We constateren dat er in feite tussen de
gehandicapten die nu een aanvraag indienen en de gehandicapten
die in de afgelopen anderhalve a twee jaar een aanvraag hebben
ingediend geen wezenlijk verschil is. Het enige verschil is dat
de mensen, die de pech hadden in de afgelopen twee jaar een
aanvraag te moeten indienen, geconfronteerd werden met hoge
eigen bijdragen, die achteraf gezien niet als terecht worden
beschouwd. Dat is voor ons reden om voor te stellen de ingangs
datum vast te stellen op 1 april 1994. Dat betekent het terug
betalen van de sedert 1 april 1994 betaalde eigen bijdragen.
Dat was één van de punten waar het om ging in de commissie
vergadering. Op basis van informatie van de gemeentelijke
dienst gaat het dan om circa f 230.000,- aan eigen bijdragen en
om ongeveer f 140.000,- aan uitvoeringskosten, die daarmee
gepaard gaan. In de commissie zijn bedragen genoemd van f 6 a 8
ton, niet door de wethouder, maar ze zijn wel genoemd en die
gingen een eigen leventje leiden. Als ik dat afzet tegen de
bedragen die nu aangeleverd zijn van f 140.000,- dan denk ik
dat wij moeten vaststellen dat de kosten acceptabel zijn.
Daarbij komt dat er dekking is. Ik heb zojuist al aangegeven
dat het Fonds Wvg f 3,2 miljoen omvat en stijgende is.
Verder is voor mijn fractie een overweging dat het in 80% van
de gevallen gaat om mensen met een inkomen onder modaal. Een
groep die vanaf 1 januari 1996, zoals het voorstel luidt,
geheel niets meer hoeft te betalen. Daarom dient mijn fractie
een amendement in
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15 april 1996;
behandelende het voorstel van burgemeester en wethouders
inzake de financiële tegemoetkomingen en eigen bijdragen in
het kader van ia Wet voorzieningen gehandicapten;
overwegende
dat de voorgenomen aanpassingen en wijziging in de
Verordening voorzieningen gehandicapten Leeuwarden een
aanmerkelijk verlaging van de eigen bijdrage betekent;
dat de redenen die ten grondslag liggen aan het
kabinetsbesluit om de ministeriële regeling aan te
passen ook van toepassing kunnen worden verklaard op de
verstrekking op grond van de Wvg tussen 1 april 1994 en
45