gewoon vreemde constructie, omdat hierdoor lokale bestuurders
een deel van het provinciaal bestuur over gaan nemen.
Wij kiezen voor een model waarbij èn de burgemeesters betrokken
blijven bij het politiebeheer en wel door beheersbevoegdheden
te mandateren. Provinciale Staten blijven eindverantwoordelijk.
Ons standpunt past precies in de gedachte van Fryslan Fernijt,
de gedachte van: lokaal wat lokaal kan, provinciaal wat provin
ciaal moet. Nu (helaas) blijkt dat wij definitief afscheid
hebben genomen van lokale politie, moeten we zorgen dat de
politie-organisatie/het politiebeheer in ieder geval democra
tisch verankerd wordt.
Het gaat om de politie, een organisatie waar de burgers het
idee van moeten hebben dat die er is om onder andere de rechts
zekerheid te waarborgen. Deze politie mag geen eiland worden
binnen onze rechtstaat. Om de politie niet te laten verzelf
standigen dient de politie-organisatie te allen tijde onder
geschikt te blijven aan het bevoegd gezag. Democratische
inbedding is daarbij een vanzelfsprekendheid naar de mening van
mijn fractie. Naarmate er meer versnippering van het beheer zal
plaatsvinden, waar ons college voor kiest door de delegatiebe
paling, heeft de politie-organisatie ook de kans om te verzelf
standigen. Binnen onze rechtstaat mag daar geen ruimte voor
zijn. Helaas zijn er afgelopen jaren en méianden voldoende ver
halen naar voren gekomen die duidelijk maken wat voor ver
schrikkelijke gevolgen verzelfstandiging kan hebben. Alhoewel
we hier niet dezelfde situatie hebben als in het westen van het
land, moeten we ervoor zorgen dat we die ook niet krijgen.
Onzes inziens is de voorgestelde constructie van delegatie een
tegemoetkoming voor die arme burgemeesters die nu het bestuur
over de politie kwijtraken. Het zou de burgemeesters juist
sieren als ze zouden zeggen: Jongens en meisjes, laten we de
democratische inbedding verkiezen boven een vreemde construc
tie. Wij nemen een zwaarwegende adviesbevoegdheid en gemanda
teerde beheersbevoegdheden en u Provinciale Staten bent eind
verantwoordelijk.
Maar misschien is die gedachte utopie, misschien is d:.e ge
dachte wel net zo onwaarschijnlijk als de uitspraak die Dries
van Agt aan het begin van de jaren '80 tegen Joop den Uyl
gezegd zou kunnen hebben: "Vriend kom hogerop, weest gij
minister-president en ik zal uw staatssecretaris zijn
Onze eigen burgemester zegt zelfs in een radio-interview bij
Omrop Fryslan van 28 maart jl."We moeten kiezen voor demo
cratie op afstand Onzes inziens een verkeerd uitgangspunt.
Dit alles, plus de wetenschap dat de huidig functionerende
politie-organisatie lang nog niet de beoogde effectiviteits- en
efficiencywinst heeft opgeleverd (zie de kranten van vorige
week) brengt mijn fractie ertoe om niet tot verdere versnip
pering van beheer over te gaan.
Wij dienen dan ook een amendement in op grond van artikel 33
van het Reglement van orde op het besluit zoals u dat aan de
raad heeft doen toekomen.
Het amendement luidt
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 15 april 1996;
gelezen hebbende het voorstel van burgemeester en
wethouders van 4 april 1996 inzake Fryslan Fernijt:
14
besluit
punt 3ate vervangen in
"in te stemmen met de voorstellen omtrent de politie,
behalve op het punt van de gedelegeerde beheersbevoegdheden
naar sub-regionaal niveau. De raad van de gemeente
Leeuwarden is wel voorstander van het mandateren van
beheersbevoegdheden naar sub-regionaal niveau."
en de gemeentelijke reactienota dienovereenkomstig aan te
passen
Het amendement is door mij ondertekend.
Tenslotte nog iets over de paragraaf "Leeuwarden
Hoofdstad"
De laatste weken is veel te doen geweest rondom de herindeling.
We hebben in de commissie uitvoerig gesproken over de notitie
Boppeslach. Het college zal nu in overleg gaan treden met de
provincie en het traject zal verder worden ingezet.
Mijn fractie hecht er waarde aan om nogmaals te benadrukken dat
wij het belang inzien van Leeuwarden 100.000+Niet in het be
lang van het huidige Leeuwarden maar in het belang van heel
Fryslan. Mijn fractie heeft de afgelopen maanden wel eens het
idee gehad, gehoord hebbende de uitlatingen van sommige be
stuurders aan de Tweebaksmarktdat het echte provinciale
bestuur van Fryslan zich in deze zaal bevindt.
Een van de speerpunten van dit Kabinet is de bestuurlijke
vernieuwing. Na het fiasco in Rotterdam en andere steden, die
wel iets voor de provincie status voelden, heeft staatssecreta
ris Van de Vondervoort nu de kans om alsnog haar tanden te
laten zien en te proberen om een wezenlijk onderdeel van het
kabinetsbeleid tot succes te maken. Wij hopen dat als blijkt
dat het overleg met de overige actoren die met herindeling te
maken hebben, niet slaagt, Den Haag het heft in eigen handen
zal nemen.
De provincie heeft nu de kans om te laten blijken dat zij
inderdaad de positie van Leeuwarder in het belang van Fryslan
wil versterken. Kiest de provincie niet voor herindeling rond
Leeuwarden, dan hoort mijn fractie graag welke instrumenten de
provincie dan in wii zetten om Leeuwarden als trekker van de
regionale economie beter op de kaart te krijgen.
De laatste tijd is vaak gezegd dat het 100.000+ argument niet
het argument voor herindeling mag zijn. Op zich is dat zo, maar
wil men repareren wat bij de laatste herindeling in 1984 ver
geten is en wil men Leeuwarden ruimtelijk op de drempel van de
21ste eeuw, letterlijk de ruimte geven, dan is doorgroei naar
100.000+ logisch. Wordt daar niet voor gekozen dan zal
Leeuwarden ten opzichte van Heerenveen en Drachten bijvoorbeeld
een minder belangrijke rol gaan spelen in de toekomst. Gevolg
zal zijn dat Leeuwarden minder mee kan en dat heeft direct zijn
weerslag op de toch al relatief zwakke sociaal-economische
structuur van de Friese hoofdstad.
We zien elders in ons land dat provinciehoofdsteden met een
relatief zwakke structuur, zwakker worden naarmate provincie of
rijk meer gaan kiezen voor andere centrumsteden in die provin
cie. Gevolg is dat die steden terecht komen in een negatieve
spiraal en dat de provinciale/regionale samenhang daar onder te
lijden heeft. We zien dat bijvoorbeeld bij de hoofdstad van
15