hand hebben als raad.
In antwoord op de wethouder, wij zijn als PAL/Groen Links nooit
voor quotering geweest, ongeacht wie er op de publieke tribunes
zaten
Daarnaast, ook in keurige gezinnen komt het voor dat de
kinderen des huizes hun buren overlast bezorgen met hun stereo
installaties. Het is juist dit soort willekeurige argumenten,
alsof het vooral in kamergewijze verhuurde panden voorkomt, wat
mij zo tegenstaat. Dit is geen basis voor beleid. Het beleid
moet gericht zijn op het aanpakken van de eigenaar, de huisjes
melker, die verantwoordelijk is voor de bouwkundige staat en
niet gericht moet zijn op het terugdringen van een bepaald type
bewoners
(Mevrouw Van UlzenIk begin me zo te ergeren aan elke keer dat
woord huisjesmelker.) Ik heb in de commissie ook opgemerkt dat
dit niet een terechte term is, je moet eigenlijk spreken van
studentenmelkers. Mevrouw Van Ulzen vergist zicht, dat is
minister Ritzen.
De heer Feddema: Ik denk dat de wethouder de nadruk meer legt
op de quotering, wij hadden de nadruk meer willen leggen op de
kwaliteit en op de beheersbaarheid van de acties. Want wij gaan
ervan uit dat wanneer je een aantal zaken moet regelen in zo'n
goedkoop woninkje, dat je dan nog wel eens achter je oor
krabbelt om dat te gaan doen. Daarmee lijkt het ons voldoende
dat er op deze wijze een ontmoediging optreedt om wildgroei van
huisjesmelkers, of hoe je ze maar wilt noemen mevrouw van Ulzen
en de heer Beers, tegen te gaan. Wat dat betreft handhaven wij
ons amendement
Ik wil er wat dit betreft nog één ding aan toevoegen. Als de
wethouder inderdaad zegt dat dit een belangrijk criterium is en
als je dit niet doet je dan wellicht problemen zult krijgen en
er verder wildgroei gaat ontstaan, dan ligt dus de nadruk bij
de quotering, terwijl ik zo graag de nadruk zou willen leggen
bij de kwaliteit. Want, is het niet zo dat de veiligheid van
zulke kamergewijs verhuurde woningen ook vergroot moet worden;
is het niet zo dat de leefbaarheid van straten c.q. wijken
beneden die 10% ook verbeterd moet worden; daar zeg je dan
niets over. Ik bedoel, wanneer je zegt niet meer dan 10% en
alles wat daar beneden is niet, ook in een wijk waarin het nog
niet direct aan de orde is, bijvoorbeeld buiten de Rondweg, dan
hoeven we deze verordening niet in werking te laten treden. Nu
is het binnen de Rondweg, mijn voorstel is de hele gemeente.
Stel dat er één of twee of drie woningen in Camminghaburen als
zodanig worden omgezet, dan gaat het toch om de kwaliteit van
de woning vóór de kamergewijze verhuur van de student of van de
kamerhuurder en niet zozeer in de eerste instantie om de
omgeving?
Mevrouw Visser: De wethouder is niet ingegaan op mijn voorstel
voor een open discussie in de commissie over hoe we kunnen
komen tot een beter woonmilieu differentiatie in de wijken.
20
De heer Timmermans (weth.)De heer Beers heeft met enige
schroom een begrip als marktconform naar voren gebracht. Als
hij de markt kent, dan had hij anders geopereerd. Want wat is
aan de orde? Het is inderdaad zo dat in ons woningmarktplan
aangetoond is dat er voldoende woonruimte beschikbaar is, dan
wel kan komen, voor éénpersoonshuishoudens, inclusief uiteraard
de studenten. Wat de situatie nu is, is dat men in een markt
niet zozeer kiest op grond van kwantiteiten, maar ook kwalitei
ten. Men kiest inderdaad, en dat is wat aan de orde is, ook om,
zeg maar persoonsgebonden interesses, voor vlakbij de binnen
stad, voor panden die bovendien qua omvang en qua prijs en
kwaliteit kwetsbaar zijn. Men accepteert dus een mindere woon
situatie als student dichter bij de binnenstad voor minder
kwaliteit, maar ook voor minder huur. Dat is wat aan de orde
is. Er is een verschuiving van goede studentenhuisvesting van
ook buiten de ring naar binnen de ring. Met andere woorden, het
simpele kwantiteiten verhaal gaat zeker niet op en wij zien
gewoon een verschuiving. Ik mag de heer Beers en ook de heer
Feddema er op wijzen dat het niet gaat om die één of twee
woningen, die kunnen wij inderdaad via de technische
beoordeling goed in de gaten houden, het is meer. Als ik u
vertel dat er op dit moment twee a drie informaties per week
worden gevraagd bij de gemeente omdat men panden wil omzetten,
dan geeft dat te denken. Als ik u vertel dat in de Van Asbeck-
straat momenteel al meer dan tien kamerverhuurde panden zijn,
dan is dat een wezenlijk onderdeel en een wezenlijk probleem.
Dan kunnen wij vanuit de theorie daar prachtige verhalen over
vertellen, en die theorie onderschrijf ik op zichzelf ook nog,
maar de praktijk is anders. Ik vraag u dat in gedachten te
nemen als wij met dit op zichzelf heel bescheiden instrument,
waarin we kunnen regelen, wij moeten niet, daar ons ruimte mee
kunnen bieden. Ook op grond van de ervaringen elders, waar men
niet volstaan heeft met wat u wilt, maar waar men ook de
consequenties genomen heeft van het besluit, namelijk een
quotering. Dan heb ik zoiets van, laten we daar nou gebruik van
maken, in plaats van op vooral theoretische motieven, waar voor
de goede orde niks op tegen is, maar waarvan de praktijk leert
dat die niet altijd het antwoord geven.
Dan rest mij de opmerking van mevrouw Visser.
In het woningmarktplan heeft de raad, als het gaat om bejaar
denhuisvesting, en dat is natuurlijk nog veel bedreigender dan
studenten, wel vastgesteld wat het aantal per wijk zou moeten
zijn. Ik herinner mij dat deze raad unaniem het woningmarktplan
van Leeuwarden heeft vastgesteld waarin we tot, ik zal niet
zeggen tot zoveel huizen achter de komma, het aantal hebben
vastgesteld. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat daar dan zo
verschrikkelijk mis mee is. Maar ik denk dat het goed is om de
discussie te voeren, binnen de context van een veranderde
maatschappij, want die cijfers veranderen natuurlijk, zonder
nogmaals daar nu conclusies uit te trekken. Als ik de warme
verhalen hoor dat Heechterp toch vooral geen segregatiewijk
moet worden, dat dus bewust ook voor andere doelgroepen in die
wijk moet worden gekozen, dan zie ik niet in wat er mis mee is,
dat id de andere kant van de medaille, daar regelingen voor te
treffen.
(De heer Beers: De wethouder en ik zijn het op zich niet
21