worden, is bijna vanzelfsprekend. Door het feit dat de vierde sociëteit vrijwillig met partijen om de tafel is gegaan, ook met de andere verenigingen dus ook met de andere sociëteiten, kan dit wel eens tot gevolg hebben dat de totale leefbaarheid en de beheersbaarheid enorm gaat verbeteren en dat dat de grote plus is van dit voorbereidingsbesluitzoals we het voor ons hebben liggen. We waren al akkoord gegaan, maar deze opmerking wilde ik graag nog toevoegen. Mevrouw Visser: Ook ik ga akkoord met het voorstel. Ik denk dat het Herewaltje een goede locatie is voor nog een studenten sociëteit en ook ik ben eigenlijk positief. Er liggen zo ont zettend veel goede voornemens op tafel om extra overlast te voorkomen, dat ik denk dat als die allemaal uitgevoerd worden er inderdaad ook minder overlast komt dan er nu is, want dat moet nu al gebeuren. Om iedereen daar een handje bij te helpen, heb ik in de commissie voorgesteld om die afspraken in contractvorm vast te leggen met sancties erbijDe informatie daarover hebben we inmiddels ontvangen en zoals al gezegd morgen praten we daarover in de commissieIk zal dan pleiten voor het formaliseren van de aanvullende eisen op de algemene maatregel van bestuur. Ik vind dat omwonenden er op moeten kunnen vertrouwen dat het de gemeente ernst is de overlast terug te dringen. De politie zal moeten aangeven hoe ze de controle wil uitvoeren en hoe ze denkt op te treden tegen onaanvaardbare overlast en de studentensociëteiten moeten daarbij hun medewerking verlenen. Er moet samengewerkt worden om de overlast terug te dringen. Gebeurt dat niet, dan mogen wat mij betreft al of niet tijdelijk de studentensociëteiten gesloten worden. De heer Timmermans (weth.): In de commissie, maar ook daarvoor en tussen partijen, is de afgelopen periode ongelofelijk veel gesproken over de voor- en nadelen, de heer Sluiter had het er ook over, van een vestiging van een vierde sociëteit op het Herewaltje. Ik denk dat alle argumenten die in deze kwestie kunnen spelen ook inderdaad boven water zijn gekomen, zij het dat de conclusie verschillend kan zijn, maar, dat is ook al gezegd, er zijn ook verschillende types argumentaties voor houdbaar Ik wil toch kort reageren op de opmerkingen van de verschil- 1ende raads1eden De heer Stoker is helder, in algemene zin wordt de mix woon- horeca te zeer onderschat en daar wijken we te gemakkelijk van af waar het gaat om nieuwe voorstellen. Om die reden is zijn fractie dan ook tegen. Ik denk niet dat ik daar op hoef te reageren. Het college maakt in dit geval, dat zal hem duidelijk zijn, een andere afweging. De heer De Jong, maar ook anderen, hebben aangegeven dat het ook een kwestie is van zijn er alternatieven. Wij zijn tot de conclusie gekomen, gelet op de specifieke karakter van dit binnenstadsgebied en met name gelet op het feit dat het hier gaat om een sluitingsvrij gebied, dat bepalend is geweest voor 28 de keuze, in combinatie met zoals anderen dat ook hebben aan gegeven, het feit dat weliswaar het bestemmingsplan zoals dat vigeert op dit moment een beperkt aantal vestigingen voor horeca toestaat, dat de afgelopen periode een specifieke invul ling is gekomen voor de horeca in dit gebied. Er hebben zich namelijk drie sociëteiten gehuisvest. Dat heeft zo zijn eigen consequenties. Niemand heeft dat willen ontkennen. Ik denk dat dit wordt erkend, ook door diegenen die het initiatief zelf hebben genomen. Het is duidelijk dat waar de concentratie van sociëteiten toeneemt en dus het aantal gebruikers toeneemt en dus het aantal mensen dat de sociëteiten zal verlaten toeneemt, dat de risico's van overlast groter zullen zijn. Tegelijkertijd zit daar ook de kans, ook dat is hier eerder opgemerkt, dat door het feit dat je ze geconcentreerd hebt, je er ook specifiek beleid op kunt richten en dat is veel makkelijker, hoe gek dat misschien ook klinkt, dan wanneer het verspreidt over de binnenstad zou zijn. Niet voor niets is er dus ook in de eerste gesprekken, die ik zelf gevoerd heb met verschillende betrokkenen, gezegd van laten we nou in ieder geval proberen als we deze kant, uit gebrek aan alternatieven, opgaan, er zorg voor te dragen, de verantwoordelijkheid ervoor te nemen, dat de overlast die het met zich mee zou kunnen brengen, zo gering mogelijk wordt. Ik moet zeggen dat alle partijen daar feitelijk mee hebben ingestemd. Ik constateer ook dat de bewoners, die nu al overlast hebben, feitelijk op onderdelen al overlegvormen hebben met de sociëteiten, zij het dat het erg ad hoc is in deze fase. Ik ben er dan ook een groot voorstander van om, ook vanwege de gemeente, het initiatief te nemen. Wij hebben het in feite ook al eerder voorgesteld om in de richting van zowel de sociëteiten als ook de bewoners, de omwonenden, een overleg te starten met de meest betrokken gemeentelijke ambtenaren van de diensten die er mee te maken hebben. Ik denk dat je ook in de richting van de city-manager zou kunnen denken. Je moet kijken of je invulling kunt geven aan het plan, zoals het er nu al ligt, van de koepel, de concept werkgroep straatbeleid, waarin de vier studentenverenigingen een 24-tal voorstellen hebben ontwikkeld om vorm te geven aan die gewenste beheersbaarheid, want het is ook in hun belang. Maar uiteraard heeft de gemeente ook daar een rol. De gemeente zal, wat mij betreft, ook die rol op zich moeten nemen, wil dat ook doen. Dat betekent dat we een aantal praktische problemen moeten oplossen waar het gaat om de overlast van het fietsen, daar moet een invulling voor gevonden kunnen worden, maar zeker ook voor de beheersbaarheid. De notitie is al een paar keer genoemd van de sector Milieu waar het gaat om het opnemen van nadere eisen in de milieuvergun ning Maar het is mogelijk om regels te stellen, voorschriften te stellen met betrekking tot het houden van toezicht in die directe omgeving van het horecabedrijf. De mogelijkheid is er dus om in de vergunning regels op te stellen en daar ook sancties aan te verbinden. Als je die regels hebt, kun je er dus sancties aan verbinden, maar moet je die wel controleren. In dit verband, ik loop wellicht vooruit op een mogelijke oplossing, wordt er ook gedacht of het niet denkbaar zou zijn om de ouderwetse nachtwacht weer van stal te halen. Waar we de hele dag een aantal mensen als toezicht-houders in de stad rond hebben lopen, zou ik mij kunnen voorstellen dat ook de fysieke aanwezigheid van een dergelijk ondersteuning een rol zou kunnen 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 15