betekenen in het beheersen van de mogelijke overlast. Ik denk dat ik daarmee een aantal opmerkingen, die door mevrouw Visser, de heer Bilker en de heer Bakker is aangedragen, heb behandeld. We erkennen dat de beheersbaarheid van de mogelijke overlast een belangrijk punt is. Ik heb alleen maar signalen gekregen dat alle partijen het belang daarvan onderkennen en ik ga ervan uit dat het ook mogelijk moet zijn om daar invulling aan te geven. De heer Beers: Natuurlijk hebben de studentensociëteiten de beste bedoelingen en natuurlijk moeten we er op vertrouwen dat het voortaan goed gaat. Maar als dat de theorie is, de praktijk is dat in al de jaren dat er studentensociëteiten in die omgeving zijn gevestigd, overleg tot nu toe op niets is uitge lopen. Die praktijk is ook de praktijk van de omwonenden. De heer Ten Hoeve: Ik wil graag namens mevrouw Dikken, mevrouw de uong, mevrouw Waanders en mijzelf een stemverklaring afleggen. De heer Sluiter heeft al aangegeven dat wij een meerderheid en een minderheid over dit punt hebben. Er is een kardinaal punt wat wij toch nog specifiek willen benadrukken. Het hoofdpunt is het bestemmingsplan, in eerder geformuleerd beleid in het bestemmingsplan staat heel duidelijk dat wij een concentratie van horeca willen in de Grote Hoogstraat en de Weaze en daarom zal in de gebieden waar veel gewoond wordt een stringenter beleid ten aanzien van drinkgelegenheden gevoerd worden, bijvoorbeeld in het gebied tussen Weert en St. Jacobs- straat. Daar gaat het in deze hele discussie naar mijn gevoel om. Wanneer mensen zich vestigen in de Hoogstraat, in bepaalde gebieden waar ontwikkelingen waren, dan kan je dat verwachten, maar hier heeft de gemeente voortdurend geformuleerd dat dit een woongebied zou worden. Op basis daarvan hebben de mensen aan het Raadhuisplein, aan het Herewaltje hun investeringen gedaan, hun verwachtingen opgebouwd. In de raadsbrief worden wel argumenten aangevoerd vanuit de studentensociëteit, maar niet vanuit het gebied, want op zich mag je natuurlijk een bestemmingsplan veranderen. Ik vind een heel belangrijk punt naar de bewoners de verwekte verwachtingen. Daarnaast, dat punt is nu voortdurend aan de orde geweest, het handhavingsbeleid. Je kunt regels stellen, hoewel het illustratief is dat in dit geval de dansvloer naar minder dan 10 m* teruggebracht is, omdat als hij groter zou zijn er regels gesteld konden worden aan overlast op straat. Men heeft al bij voorbaat ingespeeld op verkleining van die dansvloer, waardoor die regels niet gesteld konden worden. Daarnaast zijn er wel weer andere mogelijkheden, maar daar praten we morgen over. Uit de brief die we hebben gekregen wordt het duidelijk, nu worden er geen vraagtekens gezet bij het formuleren van regels, maar bij het handhaven van regels. Daar heeft de wethouder het over gehad en daar zullen we het college ook aan houden. De heer Timmermans (weth.)De heer Beers heeft nog gewezen op het feit dat er nu ook al overleg is. Tegelijkertijd weet hij dat dat incidenteel overleg is en nauwelijks goed gestructu 30 reerd is, terwijl nu heel nadrukkelijk de bedoeling is om dat gestructureerd met alle sociëteiten gezamenlijk en de bewoners te gaan doen. Er zitten ook regels in, u heeft dat vast gelezen, dat het niet gaat op basis van vrijblijvendheid, maar dat men zich verplicht tot het regelmatig een aantal keren per jaar met de bewoners te praten. Het verhaal is dat wij bereid zijn om gestructureerd overleg te voeren, kwantitatief vast gelegd en ook met verplichtingen ten aanzien van de uitvoering. Dus in die zin denk ik dat er nu toch iets anders aan de orde kan zijn dan in het verleden. De heer Ten Hoeve heeft een stemverklaring namens een aantal leden van zijn fractie afgelegd. Het is waar, het besluit wat we hier nemen wijkt af van het besluit zoals dat enige jaren geleden in het bestemmingsplan is vastgelegd. Dat is ook de reden waarom we zoveel tijd en energie stoppen in de argumen tatie van die afwijking. Er is toen gesproken over feitelijk een horeca ontwikkeling, het bijzondere van de situatie is hier dat de horeca zich voor een drietal gevallen al heeft ingevuld als sociëteit. Daarmee is de context van het gebiedje, met alle respect, toch veranderd, geheel volgens de regels, zoals we die eerder hebben vastgesteld, dan in het verleden bedoeld is. Dan is het de vraag of de vierde sociëteit niet eerder een voordeel is, hoe gek dat misschien ook klinkt, dan een nadeel. De argumenten zijn gewisseld, ik denk dat ik daarmee kan vol staan De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat mevrouw Dikken, mevrouw De Jong, de heer Ten Hoeve, mevrouw Waanders van de PvdA-fractie, de leden van de PAL/Groen Links, met uitzondering van de wethouder, en de heer Stoker geacht willen worden tegen het voorstel te hebben gestemd. Punt 13 en 14 (bijlage nrs89 en 90). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van het b. en w. Punt 15 (bijlage nr. 98) De Voorzitter: Aan de orde is Vrouwenvoorkeursbeleid in de gemeente Leeuwarden De heer Krol: Dit onderwerp is in de Commissie Bestuur en Middelen uitvoerig besproken en ik zal alles niet overdoen. Toch een paar opmerkingen. De CDA-fractie vind dat het vrouwen voorkeursbeleid, zoals dat tot nu toe wordt uitgevoerd in de 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 16