gemeente Leeuwarden, een aantal uitzonderingen daargelaten, in
aanmerking komt voor verandering, voor bijstelling. Het
personeelsbestand van een organisatie moet opgebouwd zijn uit
zowel mannen als vrouwen, alsmede allochtonen en gehandicapten.
Het is geen goede zaak, vinden wij, om bijvoorbeeld vrouwen of
mannen binnen de organisatie te halen alleen vanwege het feit
dat ze man of vrouw zijn. Daar is meer voor nodig. Toch zie je
dat onder andere vrouwen in bepaalde functies zijn onderverte
genwoordigd in relatie tot het beschikbare aanbod. Daar kan en
daar moet wat aan gedaan worden. Dat geldt omgekeerd ook voor
mannen in bijvoorbeeld het basisonderwijs. Ook daar vragen wij
aandacht voor. Een actief personeelsbeleid, onder andere
middels scholing en loopbaanplanning, kan uiterst effectief
zijn om het voorgaande te bereiken. Het zou aanbeveling verdie
nen dat mee te nemen bij de actualisatie van het personeels
beleid. Trouwens, wanneer komt die nota? Volgens het huidige
Collegeprogramma hadden we die voor 1 januari 1996 al moeten
vaststellen.
De CDA-fractie gaat ervan uit dat het voor een organisatie van
het grootste belang is dat de beste kandidaat wordt geselec
teerd voor een bepaalde functie en dat bij gelijke geschiktheid
de voorkeur uitgaat naar een vrouwelijke kandidaat, tenzij er
in een bepaalde functie sprake is van oververtegenwoordiging
van vrouwen. Dan doe je meer recht aan een ieder, mede gelet op
ieders capaciteiten.
Daaromtrent dienen wij de volgende motie in:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 17 juni 1996;
behandelen de notitie Vrouwenvoorkeursbeleid;
overwegende dat
het personeelsbestand van een organisatie divers moet
zijn om op de meest optimale wijze de organisatiedoel
stelling te realiseren;
derhalve een eventuele achterstandspositie van vrouwen
in bepaalde functies weggewerkt moet worden;
het van het grootste belang is voor een organisatie dat
de beste kandidaat wordt geselecteerd voor een bepaalde
functie;
besluit
als uitgangspunt te hanteren dat bij gelijke geschiktheid
de voorkeur uitgaat naar een vrouwelijke kandidaat, tenzij
er in een bepaalde functie sprake is van oververtegenwoor
diging van vrouwen;
en draagt het college op
streefcijfers te formuleren ten aanzien van de opbouw
naar geslacht van het personeelsbestand;
te onderzoeken welke andere instrumenten, naast de
reeds bestaande, ingezet kunnen worden om achterstanden
in de positie van vrouwen binnen het gemeentelijk
apparaat weg te werken;
en gaat over tot de orde van de dag
Deze motie is ondertekend door mevrouw Tiemersma van de CDA-
fractie, de heer Hoogeveen van de D66-fractie, de heer Brok van
de WD-fractie, de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie en de
heer Jacobse van de NLP-fractie. (De VoorzitterDe motie maakt
32
onderdeel uit van de beraadslagingen.
De heer Stoker: Het zal niet onbekend zijn dat onze fractie de
afschaffing van vrouwenvoorkeursbeleid zal toejuichen. De
motie, zoals juist door de heer Krol verwoord, is voor ons
waarschijnlijk het meest haalbare in de huidige politieke
constellatie. Vandaar dat wij daar onze instemming aan gegeven
hebben
De heer Jacobse: In ons verkiezingsprogramma staat: De gemeente
heeft geen taak meer op het gebied van de emancipatie van de
vrouw. Hieruit volgt dat wij uw beleid, namelijk dat bij vol
doende geschiktheid de voorkeur uitgaat naar een vrouw, niet
steunen. Ook de term 'bij gelijke geschiktheid' zou niet de
onze zijn, maar we hebben nog nooit meegemaakt dat twee kandi
daten gelijk geschikt waren. Dat betekent in onze ogen dus
feitelijk dat de beste persoon de positie krijgt. Daarmee is
die term voor ons acceptabel. Wordt gevraagd, is dat nou niet
anti-feministisch, zoals er door sommigen wordt beweerd. In
onze ogen niet. Bij het beoordelen van de kandidaat spelen vele
aspecten een rol. Ook de positie in het team en de extra
waarden die een persoon aan het team toevoegt. Persoonlijke
eigenschappen als sekse, achtergrond en andere strik persoons
gebonden zaken, kunnen daarbij een rol spelen. Vrouwen willen
aangenomen worden omdat ze wat toevoegen, inbrengen in de orga
nisatie. Ze willen niet aangenomen worden omdat ze vrouw zijn.
Gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen houdt in dat je ze
beide op hun kwaliteiten beoordeelt. Het zal duidelijk zijn dat
we in afwachting van discussie over het emancipatiebeleid geen
voorstander zijn van de voortzetting van het huidige beleid. Om
een zo groot mogelijke steun te verwerven voor een standpunt
dat naar het onze neigt, hebben we de motie mede ondertekend
als compromis tussen de ondertekenende partijen.
De heer Beers: In de commissie is ook al geconstateerd, de
voorliggende nota mag geen evaluatie van het vrouwenvoor
keursbeleid heten. De nota stelt dit zelf ook al in de
inleiding. De oorzaak daarvan is eenvoudig. We hebben in het
verleden geen concrete doelen gesteld, dus we kunnen nu ook
niet toetsen. Op zichzelf genomen al een aardige conclusie over
de werkwijze van enkele jaren geleden. De verdienste van dit
stuk is dat er toch een aantal aanknopingspunten voor beleid in
zijn terug te vinden. Er worden kwantitatieve gegevens beschre
ven en een aanzet met betrekking tot de benodigde cultuurveran
dering krijgt ruimschoots aandacht. Inhoudelijk komen de opmer
kingen in de gemeentelijke nota en de mening van de PAL/Groen-
Links-fractie duidelijk overeen. Het is goed dat we ons bezin
nen op hoe we de doelstelling realiseren. Gelijke kansen voor
mannen en vrouwen op het verkrijgen van betaalde arbeid binnen
de gemeente Leeuwarden en gelijke kansen op doorstroming binnen
dat apparaat. We zijn het dan ook met het college eens dat in
het najaar een verdere discussie over het voorkeursbeleid en
wat ons betreft niet alleen over mannen en vrouwen maar ook
over jong en oud, allochtoon en autochtoon en wat er meer zij,
33