volgende reden. Een aantal leden van mijn fractie heeft er moeite mee dat de kosten van deze extra service voor de klanten, door de klant zelf betaald moeten worden. In het huidige voorstel is het dan bovendien ook nog zo dat alle klanten mee moeten betalen aan het feit dat slechts een gedeelte van de klant gebruik zal maken van pinapparatuurImmers ook de leges van bijvoorbeeld een uittreksel uit het bevolkingsregister, dat waarschijnlijk vanwege de lage kosten toch meestal zal worden afgerekend, worden, als dit voorstel wordt uitgevoerd, verhoogd. Bovendien hanteren wij immers als gemeente nog steeds het uitgangspunt dat wij moeten trachten de kosten voor de burgers zo laag mogelijk te houden. Aan de andere kant is een gedeelte van mijn fractie van mening dat het in het bedrijfsleven heel gebruikelijk is dat de kosten van pinapparatuur in de kostprijs worden verdisconteerd en zo de kosten worden doorberekend aan de klant. Wij willen immers met elkaar ook graag bedrijfsmatig werken. U ziet, een dilemma. Voordat wij het definitief standpunt innemen over dit voorstel, zou ik graag van de wethouder willen weten wat de gevolgen zijn als de motie van mevrouw Visser wordt uitgevoerd. Concreet, wat zijn de financiële gevolgen voor individuele transactie als alleen die mensen betalen aan de kosten van apparatuur die met hun pinpas wensen te betalen? Mevrouw De Bruin: Wij waren niet aanwezig bij de behandeling van dit punt in de commissie en we hebben dus ook nog geen standpunt hierover ingenomen, maar we zitten eigenlijk met hetzelfde dilemma als zojuist door mevrouw Tiemersma van het CDA geschetst werd. Eigenlijk komt daar dan nog een dilemma bij, want hebben we het hier over een luxe, extra service voor de klanten, of hebben we het over een ingeburgerde betalings wijze, die geheel past in nieuwe tijden en bij een dienst verlenende klantgerichte overheid? Met dat dilemma zitten wij heel erg. Ik heb begrepen dat het voorstel van de WD-fractie en mevrouw Visser betekent dat klanten 1,70 ongeveer per transactie moeten betalen. In hoeverre heeft dat dan weer effect op het gebruik van zo'n apparaat? Ik wacht vooralsnog de reactie van de wethouder af De heer Hoogeveen: Voerden we bij het vorige agendapunt een principiële discussie over de woorden voldoende en gelijk, dit keer, als ik de heer Brok mag geloven, voeren we een princi piële discussie over 1, respectievelijk 3 kwartjes. In het kader van besturen op hoofdlijnen hadden we in de Commissie Bestuur en Middelen al gezegd dat dit eigenlijk een bedrijfs- voeringspunt is waar de raad zich niet al te nadrukkelijk mee zou moeten bemoeien. Wij zijn dan ook akkoord met het voorstel van het college. Overigens vraag ik mij af of het technisch- juridisch wel mogelijk is om het voorstel van de WD-fractie en de fractie van mevrouw Visser uit te voeren, omdat je daarvoor een gedifferentieerd tarief in de leges moet gaan invoeren, wat wij op dit moment nog niet hebben. Maakt het in ieder geval buitengewoon lastig om te hanteren. Ook al om die reden zouden we daar niet mee akkoord willen gaan. 46 De heer Stoker: Ook ik kan instemmen met het voorliggende collegevoorstel. Ik verwacht dat deze betalingswijze zeer binnenkort bijzonder ingeburgerd zal zijn en dan zie ik het probleem gewoon niet meer. De heer JacobseIn de commissie hebben we ons stevig afgevraagd of het nu zo moet. We zijn, heb ik begrepen, zelfs een beetje negatief overgekomen, een duidelijk voorbehoud gemaakt, althans in mijn ogen. In de fractie is hier ook stevige over gediscussieerd. We gaan naar een gemeentewinkel, in iedere winkel zitten de kosten van de pin in de prijzen verwerkt en dat merkt niemand, want die prijzen worden niet in de openbaarheid vastgesteld, maar dat is bij de gemeente net even iets anders. De vraag is, is het betalingsgedrag zo veranderd dat pinbetaling als normaal mag worden verondersteld. Uiteindelijk vonden wij dat zeker als het gaat om wat grotere bedragen, en dat kan bij de gemeente best eens voorkomen, dat het gebruik van de pin gebruik is en dat die dus ook in gemeentewinkel moet kunnen worden gebruikt Derhalve gaan wij na ampele overwegingen akkoord met dit voorstel De heer De Jong (weth)De heer Jacobse hield mij lang in spanning. Maar zijn standpunt namens de fractie is helder. In de commissie hebben enkele fracties een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de dekking. Ik constateer dat dat in feite nu nog zo is. De CDA-fractie heeft het dilemma helder geschetst waarom het ging en heeft mij de vraag gesteld, wat het meer gaat kosten als je op de wijze, zoals mevrouw Visser en de heer Brok voorstellen, de zaak gaat invoeren. Ik denk, mevrouw De Bruin heeft daar de opmerking over gemaakt, 1,70 tot 2,-, die berekeningen hadden wij ongeveer ook gemaakt. Dat ben je ongeveer meer kwijt per handeling. Ik denk als je het over lastenverzwaring hebt, dat je daar dan één hebt. Het voorstel van het college gaat duidelijk uit van een ander verhaal, dat is om bij de leges een kwartje te doen en bij de reisdocumenten en rijbewijzen drie kwartjes te doen. Dat heeft ook te maken met het feit dat we natuurlijk gekeken hebben naar ontwikke lingen die plaatsvinden in het bedrijfsleven. We weten allemaal dat toen de pinautomaten/betaalautomaat werd ingevoerd er aanvankelijk ook nog bijvoorbeeld bij benzinestations, maar ook in winkels vaak aangegeven stond, als je met de pin wilde betalen, dat je dan twee kwartjes extra moest betalen. Dat is in zijn algemeenheid al weer teruggedraaid, dat heeft men in de tarieven verdisconteerd. Je ziet nog wel in een aantal gevallen dat bij kleine bedragen, als je daarvoor wilt pinnen, je dan iets extra's moet doen. Ik denk dat met de invoering van de chipknip op termijn, en dat duurt niet zo gek lang meer, dat dat probleem in feite ook weg is. Ook onze betaalautomaten, die wij bij Burgerzaken willen installeren, zijn geschikt voor de chipknip. Met andere woorden, mensen die lagere bedragen moeten neertellen aan de balie bij Burgerzaken, Belasting of wat dan ook, kunnen ook met een chipknip in de toekomst betalen. Daarvoor gaan we geen extra leges heffen. Dat zit in het totaal 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 24