gemeld om er echt gemeentelijk beleid op te kunnen voeren. Het
lijkt ons daarom ook zinvol om het komende jaar eens na te
denken of dit het juiste instrument is om discriminatie tegen
te gaan. Het discriminatiemeldpunt is nu 10 jaar bezig, een
goed moment om het een en ander te evalueren.
De heer De Jong (weth.)De vraag die mevrouw Dikken stelt kan
ik gemakkelijk beantwoorden. Ze doet dat zelf ook al in haar
vervolgbijdrageIs dit nu wel of niet het topje van de ijs
berg. Ik heb dat in de commissie ook gezegd, helaas. Destijds
hebben we het discriminatiemeldpunt in het leven geroepen met
een drietal functies, de signaleringsfunctie, de bemiddelings
functie en de voorbeeldfunctie. Het is maar de vraag of je nu
na tien jaar daar andere gedachten over hebt. Het is goed, denk
ik, om daar in de commissie nog eens gedachten over te
wisselen, dat wil ik best doen. Het is ook zo dat wij natuur
lijk in het verleden niet alleen op basis van het discrimina
tiemeldpunt beleid voerden. Ik herinner u ook aan de discussie
die we gevoerd hebben, die op initiatief van PAL/Groen Links
fractie destijds gevoerd is, om tot een anti-racisme beleid te
komen, waarbij we ook een prijs hebben ingesteld. Dat speelt
natuurlijk ook mee. Op diverse andere terreinen zijn er zaken
zichtbaar. Het is maar wat je wilt, we hebben tien jaar geleden
dit ingesteld. Ik heb uit discussies die we voeren in de
interne commissie met het discriminatiemeldpunt nog steeds het
idee dat wat er boven tafel komt in ieder geval zodanig is dat
we ook bijvoorbeeld met de politie daar goede gesprekken over
voeren. Zolang dat het geval is, ook al is het maar het topje
van de ijsberg, heb je denk ik een goede functie van het
discriminatiemeldpunt. Wat we ook veel meemaken is dat ambte
naren gebeld worden, ongeveer 30, 40 in totaal, dat mensen hun
verhaal kwijt willen. Als dat bij mensen goed overkomt, en mijn
ervaring is dat dat het geval is, dan denk ik dat er nog steeds
voldoende reden is en draagvlak is voor een discriminatie
meldpunt, zoals we dat hier in de stad hebben.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 19 (bijlage nr. 106)
De Voorzitter: Aan de orde is Overdracht schoolgebouw Dokkum
ten behoeve van huisvesting van scholengemeenschap Slauerhoff.
De heer Terpstra: In de commissie hebben we een voorbehoud
gemaakt, ik kan u thans meedelen dat na ampele overweging de
CDA-fractie met het voorstel kan instemmen.
50
De heer De Jong (weth.Ik neem met genoegen kennis van dit
standpunt van de CDA-fractie.
De heer Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 20 tot en met 25 (bijlage nrs105, 104, 103, 92, 100 en
99)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 26 (bijlage nr. 107)
De Voorzitter: Aan de orde is Milieubeleidsplan 1996-1999: een
beter milieu begint lokaal.
De heer Feenstra: De CDA-fractie is tevreden over het beleids
plan welk voor ons ligt. Toch hebben we hierover een paar op
merkingen, waar we gaarne een reactie zouden willen van de
wethouder
Het baggerslib, hierin wordt vermeld een raming van 50
miljoen, dat inhoudt dat hier en daar sprake is van een
behoorlijke vervuiling. Het baggerbeleidsplan fase 2 zal dit
jaar beschikbaar komen en we nemen aan dat het slib van de
Potmarge hierin behoorlijk scoort. In hoeverre wordt de volks
gezondheid hier in gevaar gebracht? Vanaf het Zuiderplein
richting Leeuwarder Courant, Friese Pers wordt tot op dit
moment woningbouw gepleegd. Ook het Van Hall Instituut ligt
grotendeels aan de Potmarge. Hoe zwaar is hier de vervuiling en
kan op korte termijn hier iets aangedaan worden? Hoe ver is het
met het overleg tussen de provincie en het Waterschap
Friesland? Volgens het CDA moeten wijgezien de vervuiling
hier, hoog inzetten om de vervuiling te kunnen saneren op een
niet al te lange termijn.
Dan het tweede punt. De gevolgen van het achterblijven van
chemische onkruidbestrijding zijn op dit moment weer behoorlijk
zichtbaar. Niet dat wij in grote mate de spuitbus weer uit de
kast willen halen, maar een beter alternatief is welkom. De
discussie over Top Gun is ons toegezegd, maar wellicht is de
verwijdering op basis inzet DSW c.q. Melkert-banen ook haal
baar. Het tekort bij DSW komt ons dan weer tegemoet en vooral
de promoting van de stad Leeuwarden wordt er een stuk beter
van. Een groen beheerplan in elke wijk spreekt ons aan, want
vooral in de binnenstad geeft het veel ergernis. Daar geves
tigde bedrijven betalen veel aan OZB en onderhouden hun tuinen
perfect, Sofialaan, Lange Marktstraat, maar zien uit op slecht
51