gemeld om er echt gemeentelijk beleid op te kunnen voeren. Het lijkt ons daarom ook zinvol om het komende jaar eens na te denken of dit het juiste instrument is om discriminatie tegen te gaan. Het discriminatiemeldpunt is nu 10 jaar bezig, een goed moment om het een en ander te evalueren. De heer De Jong (weth.)De vraag die mevrouw Dikken stelt kan ik gemakkelijk beantwoorden. Ze doet dat zelf ook al in haar vervolgbijdrageIs dit nu wel of niet het topje van de ijs berg. Ik heb dat in de commissie ook gezegd, helaas. Destijds hebben we het discriminatiemeldpunt in het leven geroepen met een drietal functies, de signaleringsfunctie, de bemiddelings functie en de voorbeeldfunctie. Het is maar de vraag of je nu na tien jaar daar andere gedachten over hebt. Het is goed, denk ik, om daar in de commissie nog eens gedachten over te wisselen, dat wil ik best doen. Het is ook zo dat wij natuur lijk in het verleden niet alleen op basis van het discrimina tiemeldpunt beleid voerden. Ik herinner u ook aan de discussie die we gevoerd hebben, die op initiatief van PAL/Groen Links fractie destijds gevoerd is, om tot een anti-racisme beleid te komen, waarbij we ook een prijs hebben ingesteld. Dat speelt natuurlijk ook mee. Op diverse andere terreinen zijn er zaken zichtbaar. Het is maar wat je wilt, we hebben tien jaar geleden dit ingesteld. Ik heb uit discussies die we voeren in de interne commissie met het discriminatiemeldpunt nog steeds het idee dat wat er boven tafel komt in ieder geval zodanig is dat we ook bijvoorbeeld met de politie daar goede gesprekken over voeren. Zolang dat het geval is, ook al is het maar het topje van de ijsberg, heb je denk ik een goede functie van het discriminatiemeldpunt. Wat we ook veel meemaken is dat ambte naren gebeld worden, ongeveer 30, 40 in totaal, dat mensen hun verhaal kwijt willen. Als dat bij mensen goed overkomt, en mijn ervaring is dat dat het geval is, dan denk ik dat er nog steeds voldoende reden is en draagvlak is voor een discriminatie meldpunt, zoals we dat hier in de stad hebben. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 19 (bijlage nr. 106) De Voorzitter: Aan de orde is Overdracht schoolgebouw Dokkum ten behoeve van huisvesting van scholengemeenschap Slauerhoff. De heer Terpstra: In de commissie hebben we een voorbehoud gemaakt, ik kan u thans meedelen dat na ampele overweging de CDA-fractie met het voorstel kan instemmen. 50 De heer De Jong (weth.Ik neem met genoegen kennis van dit standpunt van de CDA-fractie. De heer Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 20 tot en met 25 (bijlage nrs105, 104, 103, 92, 100 en 99) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 26 (bijlage nr. 107) De Voorzitter: Aan de orde is Milieubeleidsplan 1996-1999: een beter milieu begint lokaal. De heer Feenstra: De CDA-fractie is tevreden over het beleids plan welk voor ons ligt. Toch hebben we hierover een paar op merkingen, waar we gaarne een reactie zouden willen van de wethouder Het baggerslib, hierin wordt vermeld een raming van 50 miljoen, dat inhoudt dat hier en daar sprake is van een behoorlijke vervuiling. Het baggerbeleidsplan fase 2 zal dit jaar beschikbaar komen en we nemen aan dat het slib van de Potmarge hierin behoorlijk scoort. In hoeverre wordt de volks gezondheid hier in gevaar gebracht? Vanaf het Zuiderplein richting Leeuwarder Courant, Friese Pers wordt tot op dit moment woningbouw gepleegd. Ook het Van Hall Instituut ligt grotendeels aan de Potmarge. Hoe zwaar is hier de vervuiling en kan op korte termijn hier iets aangedaan worden? Hoe ver is het met het overleg tussen de provincie en het Waterschap Friesland? Volgens het CDA moeten wijgezien de vervuiling hier, hoog inzetten om de vervuiling te kunnen saneren op een niet al te lange termijn. Dan het tweede punt. De gevolgen van het achterblijven van chemische onkruidbestrijding zijn op dit moment weer behoorlijk zichtbaar. Niet dat wij in grote mate de spuitbus weer uit de kast willen halen, maar een beter alternatief is welkom. De discussie over Top Gun is ons toegezegd, maar wellicht is de verwijdering op basis inzet DSW c.q. Melkert-banen ook haal baar. Het tekort bij DSW komt ons dan weer tegemoet en vooral de promoting van de stad Leeuwarden wordt er een stuk beter van. Een groen beheerplan in elke wijk spreekt ons aan, want vooral in de binnenstad geeft het veel ergernis. Daar geves tigde bedrijven betalen veel aan OZB en onderhouden hun tuinen perfect, Sofialaan, Lange Marktstraat, maar zien uit op slecht 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 26