Nog één opmerking ten aanzien van de toeristische functie van
Leeuwarden. Voor de gemeente, of delen daarvan, met een
toeristische functie kan het gemeentebestuur een ruimer regime
instellen. Hierbij geldt dat deze toeristische functie niet
gevormd mag worden door de openingstelling van de betrokken
winkels zelf. Deze mogelijkheid is thans niet opgenomen in de
voorliggende verordening. Wellicht een punt ter overweging voor
de toekomst
Verder wou ik nog even reageren op de amendementen ingediend
door de NLP-fractie, waarvan het voornaamste is dat feitelijk
de aanwijzing van de zon- en feestdagen regeling niet naar het
college toe moet, maar voorbehouden moet worden aan de raad. Ik
denk dat het gewoon niet verstandig is, want je moet flexibel
kunnen inspelen op de mogelijkheden. Vaak zal het verzoek
worden ingediend door het bedrijfsleven. (De heer JacobaeIk
denk dat de heer Gros niet helemaal goed gelezen heeft. Het
gaat om drie bijzondere feestdagen, namelijk Nieuwjaarsdag,
Eerste Kerstdag en Eerste Paasdag.) Op zich maakt het niet uit
of het deze drie zijn of dat het 12 zijn. Op zich blijft het
systeem hetzelfde. Ik denk dat het college deze aanwijzing moet
doen en niet de raad, omdat het college wat dat betreft
flexibel kan optreden op de maatschappelijke behoefte die er op
dat moment bestaat
De heer Feddema: In de commissie waren we al akkoord gegaan,
maar ik wil toch nog even een paar aantekeningen maken, zeker
na wat ik vanavond gehoord heb.
Ook wij maken ons best wel zorgen over die kleine zelfstandige
ondernemer binnen het midden- en kleinbedrijf. Maar bij deze
landelijke regelgeving kunnen wij als gemeente daar niets aan
veranderen. Overigens in de overlegcommissie midden- en klein
bedrijf, waar ook vertegenwoordigers van kleine ondernemingen
in zijn vertegenwoordigd, konden hier heel goed mee leven. De
afspraken, gemaakt onderling, en daar gaat het om, gaan
helemaal niet zo ver. Dan worden er helemaal niet zo veel meer
openingstijden, zowel voor door de week als op de zondagen,
gevraagd en ook niet geclaimd. Dus ook het voorstel van
tekstwijziging van de NLP, als het gaat om de zondagen voor de
tweede helft van het jaar doet in deze niet zoveel ter zake,
want er ligt maar één zondag nog na augustus als claim. (De
heer Jacobae: Vier.) Bij de overlegcommissie is mij gebleken
dat er nog maar één ligt, maar dat horen we dan straks van de
wethouder wel
Voor de rest is het zo dat de te verwachten verhogingen in de
loonkosten en afspraken binnen de CAO, wat betreft de kosten
voor langer openblijven, wel eens hoger kunnen worden dan de
inkomsten. Dat is dan nogmaals de vrije keus voor de ondernemer
zelf. Nogmaals, onze zorg voor de kleintjes binnen het MKB,
maar zoals bekend vanuit de commissiebehandeling gaan wij
akkoord met het voorliggende voorstel.
Mevrouw Van Ammers (weth.De heer Roekiman kwam er al mee,
dit onderwerp is ook uitvoerig besproken in de commissie. Op
zich heb ik vandaag geen wezenlijk nieuwe punten gehoord. Het
58
uitgangspunt van de Verordening Winkeltijden is deregulering en
keuzevrijheid voor de detaillist. Dat is ook het uitgangspunt
van het college geweest: dat de Leeuwarder ondernemers/
detaillisten, gebruik kunnen maken van de ruimte die de
rijksoverheid biedt. Evenals in het verleden hebben we de keuze
gelaten bij de ondernemers en we hebben ook, minder uitvoerig
dan in de commissie het geval was, gesproken met de Commissie
Midden- en Kleinbedrijf. We hebben ook daar weer de vraag
voorgelegd, hoe willen jullie dit invullen voor het komend
jaar? Dan heb ik het uiteraard over de winkelzondagen, want
over de openingstijden van de winkel van 06.00 uur 's morgens
tot 22.00 uur 's avonds, dat is geen gemeentelijk beleid meneer
Feenstra, daar kan de gemeente verder ook niets aan doen.
Dat houdt dus ook in dat de gemeenteraad de amendementen, zoals
die ingediend zijn door de NLP-fractie, ontraad, omdat die
duidelijk afbreuk doen aan de vrijheid waarvan wij vinden dat
het goed is dat je die de ondernemers biedt.
De heer Stoker is tegen de opening van de winkels op de zondag
Ik wil hier nogmaals bij aangeven, zoals ik ook in de commissie
heb aangegeven, dat bij een mogelijke winkelzondag winkeliers
natuurlijk niet verplicht zijn hun winkels te openen. Evenzo
kunnen winkeliers, die uit hun geloofsovertuiging een andere
rustdag hebben dan de zondag, ervoor kiezen die dag hun winkel
te sluiten en hun winkel op zondag open te houden. Dat is
allemaal aan de ondernemer zelf.
De heer Feenstra dat heb ik net al aangegeven, de dagelijkse
openingstijden van 06.00 uur tot 22.00 uur is iets waar de
gemeente de ruimte voor moet geven aan de winkeliers, daar
kunnen wij niks aan veranderen, ook de zondagsopening gebeurt
op verzoek van de ondernemers. Zij kunnen een aanvraag daartoe
indienen bij de gemeente. Als ze die indienen, dan bekijken wij
of die aanvraag gehonoreerd kan worden, maar als ze niet willen
dan dienen ze niks in en dan wordt er ook niets gehonoreerd.
Dus dit ligt duidelijk bij de ondernemers. Als u zegt dat de
consument geen behoefte heeft aan de winkelzondag, dan neem ik
aan dat de detaillist daar ook geen behoefte aan zal hebben en
dus niet met een aanvraag zal komen.
De PvdA-fractie stelde, denk ik, wel een interessante opmerking
over het parkeerbeleid. Ik denk dat we dat eens nader moeten
kijken.
De D66-fractie kwam met de mogelijkheid voor de opname van een
artikel inzake toerisme. Daar hebben we het in de commissie
over gehad. Ik vind het wel grappig dat de D66-fractie daar op
deze manier nu op terugkomt, maar ik kan me voorstellen dat
wanneer er in de toekomst aanleiding toe is, we zo'n artikel
kunnen toevoegen aan de verordening
De heer Stoker had het over de verkorte procedure die we hier
hebben toegepast. Dat is inderdaad het geval, maar aangezien de
Winkelsluitingswet van 1996 werd ingetrokken met ingang van 1
juni 1996 en er sprake is van een geheel nieuwe wet, kon er
geen overgangsregeling getroffen worden. Daarom hebben we de
voorkeur gegeven aan een verkorte procedure, om hem wel zo snel
59