Dat geldt natuurlijk nog meer als we het hebben over LIS en daaraan gekoppeld het produceren van een productenbegroting. Uiteindelijk zal de kwaliteit van de secretaris tot uitdrukking komen in onze rolverdeling die we hebben, als het planning- en controlesysteem, de kwaliteit van de bedrijfsvoering, op een veel hoger plan kan komen. Omdat uiteindelijk de secretaris daar het eerst en het laatst voor wordt aangesproken, heb ik ook gemeend om als ambtelijk trekker van dit project te moeten optreden. Dat is niet het geval voor het Grote Stedenbeleid en wel omdat dat een middel en een begrip is waarin vrijwel al uw college prioriteiten plek kunnen krijgen en met meer geld kunnen worden gerealiseerd dan wanneer je dat volstrekt op eigen middelen moest doen, want dit traject kent co-sponsors. Het is een belangrijk aandachtspunt voor mij in de komende jaren, maar het wordt, overigens op een voortreffelijk manier, ingevuld door de mensen die daar nu mee bezig zijn. De grote uitdaging in dat traject is om met die gebundelde geldstromen maximaal maatwerk te kunnen leveren en een grote mate van neutraliteit en een zodanig synergie te realiseren, dat we misschien wel op een nieuwe wijze, op een andere wijze, beleid kunnen maken met meer mogelijkheden en resultaten tegen lagere kosten. Want dat zou eigenlijk, als we het hebben over bijvoorbeeld het financieel gezond maken van de gemeente, het middel moeten zijn waarnaar je in de eerste plaats, en zo langdurig mogelijk, grijpt in plaats van alleen maar de ouderwetse bezuinigingen. In de wijkgerichte aanpak zie ik een heel interessant toekomst gericht verhaal om de relatie tussen lokale overheid en burgers nieuwe vorm en inhoud te geven. In die ideale situatie zou dat eigenlijk zonder al te veel interventie van ambtelijk manage ment en zelfs bestuur tot een rechtstreekse aansturing door de burgerij van uitvoerende diensten moeten kunnen leiden. Al is dat natuurlijk qua budgettering een zaak van u om dat te be grenzen of te verruimen. De bestuurlijke vernieuwing, extern en intern, heeft alleen al uit de aard van mijn persoonlijke interesse mijn grote belang stelling. Maar het is ook, denk ik, een essentieel traject voor de toekomst van deze gemeente. Als je als gemeente echt de mederol van trekker van de ontwikkelingen van Friesland wilt vervullen, dan moet je jezelf daar ook de mogelijkheden voor verschaffen. Dan zal je daarvoor ook de nodige draagvlakken moeten kunnen creëren in het gebied waar je je rol het meest effectief en essentieel uitoefent. Als we het hebben over de interne bestuurlijke vernieuwing, dan hopen we binnenkort op basis van de rapporteringen 'Nijhof' over het communicatiebeleid Thorbecke-rapportage over waar staan we en doorstart LIS en BMC-rapportage van hoe gaan we met elkaar om, een belangrijke stap in de goede richting te kunnen maken. Ik hoop dat we op deze wijze en langs deze weg, via inhoudelijke prestaties, het imago van de stad kunnen verbe teren, de kwaliteit van ons werken, het wel vinden en de appreciatie van de burgers over ons handelen, en dat we in de toekomst een rol kunnen spelen in het noordelijk verband als een van de trekkers ook van die noordelijke ontwikkeling. Als 10 we dat doen, dan zou dat ook kunnen betekenen dat we met z'n allen met veel plezier werken en de ambtenaren allemaal fluitend naar het werk gaan. Hiervoor wil ik me inzetten. De Voorzitter: Dank u zeer. Dan is hiermee punt drie afgehandeld. Punt 4 (bijlage nr. 96) De Voorzitter; Aan de orde is benoeming (plv.) leden van de Commissie voor de bezwaar- en beroepschriften. wethouders lid; plaatsvervangend lid; plaatsvervangend lid; plaatsvervangend lid. Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen. Punt 4A (bijlage nr. 113) De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming in de raadsadviescom- missie Milieu en Stadsbeheer. Aanbeveling burgemeester en wethouders: de heer J. Beers. Benoemd de aanbevolene met algemene stemmen. Punt 5 (bijlage nr. 112) De Voorzitter; Aan de orde is Voorstel tot het aanwijzen van een gedeelte van het Stadhouderlijk Hof als gemeentehuis voor huwelijksvoltrekkingen De heer Ten Hoeve: Mijn fractie is het eens met het voorstel, maar we willen nog wel wat weten. De afgelopen weken zijn er nogal wat huwelijken in het Hof voltrokken, zijn die nu wel geldig? De Voorzitter: Het voorstel, zoals u hebt kunnen zien onder het besluit, heeft een terugwerkende kracht met ingang van 1 juni 1996. Deze huwelijken zijn in ieder geval op dit stuk dus volledig rechtsgeldig. Aanbeveling van burgemeester en Sociale Zekerheidskamer: mevrouw mr. J.F. Rouwé-Danes de heer mr. J.J. Beswerda de heer mr. T. Hoekstra Algemene Kamer: mevrouw mr. M.A. Veneberg 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 6