zijn van toepassing op woonruimten gelegen in de gemeente Leeuwarden" en gaat over tot de orde van de dag Dit amendement is namens de WD-fractie ondertekend door mij zelf, namens de PAL/Groen Links-fractie door Johannes Beers en namens de CDA-fractie door de heer J. de Vries. (De VoorzitterHet amendement maakt onderdeel uit van de beraadslagingen De heer De Vries: De 10% grens was in de Commissie Stadsont wikkeling al een punt waar net zoveel voor was als tegen was te zeggen. De een wil wel studenten in de straat hebben, de ander wil ze niet. En de een wil veel hebben en de andere wil weinig. Dat blijft dus een discussie. Naar onze mening werkt het amen dement, nu ingediend door de WD-fractie, nivellerend en ont moedigend voor huisjesmelkers en zal het ten goede komen aan de kwaliteit van zowel de woning als de woonomgeving. Wij hebben daarom besloten het amendement te ondersteunen. Mevrouw Visser: Inhoudelijk vind ik het een goed voorstel. Ook de quoteringsregeling. Dat vond ik al, maar in de commissie ben ik daaraan gaan twijfelen gezien de geluiden van diverse kanten over stigmatisering van kamerbewoners. Dat is het absoluut nietVoor mij is dit een onderdeel van het tot stand brengen van een grotere verscheidenheid aan woningen per wijk. Dus quoteren in de betekenis van naar evenredigheid verdelen - ik heb het woordenboek erbij gehaald - en niet in de betekenis van beoordelen, waardecijfers geven. Ik zou verder willen gaan. Ik zou in de commissie graag een discussie willen hebben over verdere verdelingsmogelijkheden en de wenselijkheid daarvan. Om te bekijken hoeveel huurwoningen je eigenlijk in grote lijnen zou moeten hebben ten opzichte van koopwoningen, hoeveel groepswoningen ten opzichte van kamer- gewijs verhuurde panden en dergelijke. Ik las laatst een mooi woord daarvoor 'woonmilieu differentiatie'. Wat mij betreft graag een discussie. Overigens, zoals ik ook in de commissie al gezegd heb, ik stem tegen het voorstel, omdat ik het wil koppelen aan de exploita tieregeling. Het is niet praktisch om dit apart te doen. De kans bestaat dat deze huisvestingsverordening alsnog aangepast moet worden als de exploitatieregeling op tafel ligt en dat geeft een hoop onduidelijkheid. In een paar maanden tijd ver wacht ik ook geen enorme aantallen panden die worden opge splitst, bovendien is dat via de exploitatieverordening achteraf alsnog te beoordelen. Dus wat mij betreft koppelen en liever even wachten. Mevrouw De Jong: Het gaat hier om een aantal regelingen: een omzetvergunning, een splitsingsvergunning en een exploitatie vergunning. Ik begin met die exploitatievergunning. Het criterium dat daar gehanteerd wordt, is vier of meer kamer bewoners. Onze reactie in de commissie was dan ook dat, omdat deze panden zijn geïnventariseerd, je ook hiermee moet 14 beginnen. Maar tegelijkertijd, hebben wij gezegd, zou je moeten kijken of drie kamerbewoners in één pand ook een doelgroep is die onder de exploitatievergunning kan vallen. Wij zouden graag willen dat dat nu al meegenomen zou kunnen worden, zodat de inventarisatie voor deze doelgroep ook over een tijd rond is, zodat je kunt kijken of voor die doelgroep de exploitatiever gunning ook van kracht kan zijn. Dan de getrapte invoering. De exploitatievergunning is pas in de herfst van kracht, terwijl de omzetvergunning nu al ingaat. Als wij tenminste positief besluiten. Maar de reactie van ons is dat je nu ook al een omzetvergunning kunt gebruiken om panden te weigeren als ze niet voldoen aan bepaalde technische eisen, ook al loop je hiermee vooruit op de exploitatiever gunning. Want die stelt namelijk de normen bij beoordeling van de woningen. Dan de discussie van het quoteringsysteem. Wij hebben het hier uitgebreid over gehad in de commissie. Naar ons idee was de aanleiding van dit vergunning stelsel tot het invoeren van de verordening juist het reguleren van de KVP's. Ook een brief van de bewoners van de Van Asbeckstraat refereerde hieraan, evenals van de bewoners van de Kanaalstraat. Nu kan in principe elke dag een huis omgezet worden tot kamerbewoning. Het ging er juist om dat te reguleren. Dat is de aanleiding geweest om dit punt op de agenda te krijgen van de commissie. Wil je nu kamer- gewijs verhuurde panden reguleren, dan houdt dat onzes inziens tevens in dat je het aantal KVP's in buurten en wijken bindt aan een bepaald percentage. Het percentage mag je differenti ëren, daar hebben wij ook voor gepleit. Met andere woorden, je kunt volgens ons niet èn voor omzetvergunningen zijn, namelijk het reguleren van KVP's, èn tegen het quoteringssysteem, namelijk het niet reguleren van KVP's. Dan ben je volgens ons alleen voor regulering met betrekking tot het splitsen van woningen en de exploitatievergunning en niet voor de omzet vergunning De splitsingsvergunning, en dan sluiten wij ons aan bij PEL die heeft dat ook genoemd, zou ook moeten gelden voor reeds gesplitste woningen. Zoniet, dan zou op deze woningen een strenger toezicht moeten worden gehouden. Dan heeft PEL nog kort voor de raadsvergadering gereageerd in een brief. Daar willen wij toch nog even op ingaan. Zij geven aan dat deze verordening niet kan verhinderen dat kantoorpanden worden omgezet in kamerpanden. Ze noemen dat een gat in de verordening. Via een bestemmingsplanwijziging, een bouwver gunning, goedgekeurd door B W, kunnen kantoorpanden wel worden omgezet in KVP's. Deze procedure van met name goed keuring van bouwvergunning als toetsingsmoment is in het belang van kamerbewoners, aldus PEL. Het gat in de verordening zoals die nu voor ons ligt is daarmee gedicht als deze procedure wordt gehanteerd. Wij zijn het daarmee eens en willen van de wethouder horen of hij het er ook mee eens is. Dan wil ik nog even ingaan op het amendement dat zojuist is ingediend Daar wordt dus duidelijk gezegd dat het gaat om leefbaarheid, 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 8