kwaliteit en veiligheid. Onzes inziens kan leefbaarheid juist
gereguleerd worden door middel van een omzetvergunningEn
ontmoediging veroorzaak je juist door woningbezitters ervan te
weerhouden woningen om te zetten in kamergewijze bewoning in
straten en buurten waar al veel KVP's zijn. Dit om ook de
kwaliteit in die wijken en buurten te waarborgen.
De heer Stoker: Wij steunen het voorliggende voorstel van het
college in deze. Het amendement beschouw ik toch als een
afzwakking van wat wij wilden bereiken en dat zal dus niet mijn
steun ontvangen.
De hear De Jong: Ek wy binne fan betinken, mei it each op de
leefberheid yn bynammen de aldere wenbuerten om it sintrum
hinne, dat regels steld wurde moatte oan it omsetten fan wenten
yn saneamde KVP's. Mei it foarstel sa as it hjir leit haw je
middels om a. it ferlies fan goedkeape wenten oan it wenning-
bestan te regeljen; b. it wennivo fan keamerbewenners te
ferbetterjen en c. foar te kommen dat sommige buerten te
iensidich brükt wurde, wêrtroch sosjale problemen üntstean
kinne. De kwotearingsmaatregel, wat ek in myn fraksje de
noadige diskusje oplevere hat, ferstjinnet net de "schoon
heidsprijs", mar in goed alternatyf is der net echt yn myn
eagen. It is ien fan de, sa net dè kapstok, fan dizze
feroardering
De moasje fan de WD- en PAL-fraksje freget de kwotearing los
te litten, dy soe diskriminearjend wurkje, om't je in
persintaazje neame. Ik haw noait fernaam dat de WD der muoite
mei hie dat yn Heechterp in bepaald persintaazje sosjale
hierwenten ferneatige waard om dêr keapwenningen del te setten.
Sa moatte je it net sjen, je moatte it net diskriminearjend
sjen. Ik sjoch it as in middel om iensidichheid fan de buert
foar te kommen. Om sadanich in better sosjaal klimaat te
kreêarjen.
It twadde punt fan de moasje 'de bepaling en dit hoofdstuk zijn
van toepassing op woonruimten gelegen in de gemeente
Leeuwarden' soe ik it wol mei iens wêze kinne. It nimt wol mear
amtlike tiid, tink ik. Ik lit it mar even fan it antwurd fan de
wethalder öfhingje. Mar op sich soe ik it der wol mei iens wêze
kinne
Letter krije wy dy eksploitaasjeferoardering noch, dat is diel
twa fan it ferhaalIk nim oan dat de opmerkings, dy't wy yn de
kommisje dêr oer makke hawwe, meinaam wurde, benammen dat punt
oer 'wat dogge wy mei de panden dêr't trije minsken yn sitte yn
pleats fan fjouwer'.
Ta beslüt noch de brief fan PEL. Dy hat üs in brief tastjoerd
wêryn stiet dat aide kantoarpanden yn keammerkes omset wurde
sünder omset bestimmingsplan en sünder boufergunningDit kin
fansels net en wy finne ek dat it kolleezje deryn aksje
ündernimme moat
De heer Bakker: Het is een bekend verschijnsel dat de leefbaar
16
heid in woongebieden toeneemt als alle soorten huishoudens daar
voorkomen en dan ook in een gelijkmatige verdeling. In de stad
is geconstateerd dat hier en daar op dit punt, met name met
betrekking tot de kamergewijze verhuur, enige scheefgroei
ontstaatDaarom is er gemeend door het gemeentebestuur het
voorstel te doen om daar enige regulering in aan te brengen.
Wij zijn van mening dat het voorliggende plan daarin in
voldoende mate voorziet, mede ook omdat in andere steden
hiermee is geëxperimenteerd en dat daar blijkbaar goed is
bevallen. Dat is ook de reden waarom wij niet zo vreselijk veel
behoefte hebben aan het amendement van PAL/Groen Links, WD en
inmiddels ook de CDA. We zouden wel graag het beleid zelfs nog
enigszins aan te scherpen. Dat zou dan in de exploitatieveror
dening geregeld kunnen worden, die na de vakantie in
voorbereiding komt. Dan kan bekeken worden of ook kamergewijze
verhuur naar drie personen eventueel onder de regeling zou
kunnen gaan vallen.
De heer Timmermans (weth.)Misschien is het toch goed om er
een klein stukje voorgeschiedenis bij te halen.
Wij kregen steeds meer klachten vanuit een aantal woonwijken in
onze stad en met name vanuit de vooroorlogse stadsvernieuwings
gebieden. Dat hangt ook een beetje samen met het type woningen
dat daar is, de kwaliteit van de woningen, de grootte van de
woningen en de prijs en de gevolgen die dat vervolgens met zich
meebracht wanneer consequent die panden - misschien wel voor
een iets te hoge prijs - werden verkocht, opdat vervolgens via
vrij extreem hoge verhuurprijzen het rendement voor de dan
nieuwe eigenaar kon worden gehaald. Klachten over niet alleen
de kwaliteit van de woonhuizen, die zich toch wat minder
leenden voor zulk intensief gebruik. Je hebt toch al gauw wat
meer geluidsinstallaties in die kleine panden, de woningen zijn
daar eigenlijk niet voor geschikt. Dat geldt in zijn algemeen
heid al zo, maar zeker wanneer daar intensiever gebruik van
wordt gemaakt. Dus de bouwtechnische kwaliteit is aan de orde,
maar ook de uitstraling naar buiten. We hebben gevraagd aan een
onderzoeksbureau om eens te kijken hoe groot het probleem is en
welke mogelijkheden er zijn. Daar hebben wij vervolgens een
brainstorm-bijeenkomst over gevoerd, waarbij wij van elkaar
wisten dat het van groot belang was om na te gaan of een op
zich toch best ingrijpende maatregel, waarin je gaat werken aan
quotering of het nadeel daarvan, in algemene zin kon opwegen
tegen de consequenties van het niet willen regelen. Want dat is
waar we, met name de laatste tijd, steeds meer klachten over
krijgen. Er is, denk ik, een goede discussie geweest. Ik heb
toen begrepen dat een aanzienlijke meerderheid van de
gemeenteraad bewust gezegd heeft, college werk een voorstel uit
inclusief quoteringssysteem. Ik moet vaststellen dat men
blijkbaar bij later bedenken op die schrede is teruggekomen.
Toen zaten hier weliswaar andere personen op de publieke
tribune, wellicht dat dat zijn consequenties heeft. Met name
van de CDA-fractie had ik de indruk dat die de raad had
geadviseerd hiermee akkoord te gaan.
Niettemin, wat nu wordt voorgesteld in het amendement van de
genoemde fracties WD, PAL/Groen Links en CDA is dat ten
aanzien van de kwaliteit van de panden via de verordening
17