zijn liberalen altijd bereid op te komen. Het Grote Steden beleid geeft ons de mogelijkheid om juist voor die categorie inwoners van Leeuwarden iets te doen. Daarom heeft het Grote Stedenbeleid en de gelden die daarvoor uit worden getrokken onze steun. Ook als de raad zou besluiten om bepaalde instru menten van het minimabeleid uit het GSB te bekostigen. Eén punt uit de Perspectiefnota, waar de WD-fractie het moeilijk mee heeft, is het voorstel van het college om de reservering van f 750.000,-- voor lastenverlichting in heroverweging te nemen. Waarom? Laten we voorop stellen dat lastenverlichting voor de WD-fractie geen doel op zich is. Wij staan een overheid voor die formele randvoorwaarden scheptDe overheid heeft een faciliterende taak. Hij zorgt voor zaken als veiligheid en openbare orde en garandeert een minimaal bestaansniveau. De burgers moeten onzes inziens een zo'n groot mogelijk deel van het inkomen vrij te besteden hebben. Naarmate de lasten laag zijn, is de burger meer vrij om het eigen inkomen naar eigen inzicht te besteden. Nu hadden wij vorig jaar, meen ik, een afspraak gemaakt. Niet zomaar een afspraak. De WD-fractie en andere fracties hebben het initiatief van het college om in het verlengde van het Collegeprogramma over te gaan tot structurele lastenverlichting ondersteund. Het college verwoordde het vorig jaar als volgt: "f 750.000,-- lastenverlichting is weinig, maar tegelijkertijd betekent het wel dat wij dus definitief structureel gaan in zetten op lastenverlaging. Ik denk dat het ook met name het imago van Leeuwarden, waar wij zo graag verbeteringen in willen aanbrengen, naar boven haalt. Het imago van Leeuwarden wordt geschaad omdat men voortdurend het beeld oproept van Leeuwarden is de duurste gemeente. Dat is niet zo, maar wij kunnen nu in zetten, als het aan het college ligt doen wij dat ook, op structureel de lastenverlichting naar beneden brengen. Dat is wat wij graag willen." Aldus het college. Voorzitter, nu heb je in Nederland nadat je geboren bent twee zekerheden. Ten eerste: ooit zal je sterven en ten tweede je zal veel belasting betalen. Wat de WD-fractie betreft hoeft daar de zekerheid "en als je al een keer afgesproken hebt dat er lastenverlichting doorgevoerd zal gaan worden, wordt daar op teruggekomen" niet toegevoegd te worden. Wij begrijpen niet dat het college er juist voor kiest om van al de afspraken van vorig jaar, juist de lastenverlichting te heroverwegen. U had bijvoorbeeld ook het bedrag kunnen herover wegen dat wij structureel voor het minimabeleid hebben uit getrokken of voor milieu? Een man een man, een woord een woord. U mag de WD-fractie houden aan onze toezeggingen, wij houden u graag aan toezeg gingen door u gedaan. Het college weet dat juist de passage uit het Collegeprogramma waar de collegepartijen aangeven dat het streven erop gericht is om structureel de lasten te verlichten en dat de OZB deze periode niet verhoogd zal gaan worden, voor de WD-fractie de krenten in de collegepap zijn. Wij vinden het dan ook getuigen van weinig politiek aanvoelingsvermogen dat het college juist voorstelt om dit punt ter heroverweging te geven. Voor dit 22 voorstel kan de WD-fractie het college zelfs geen 5,8 geven. Het zal u niet verbazen dat wij ons na het voorstel van het college afvragen of het college in het eerste jaar van de nieuwe collegeperiode nog wel voet bij stuk zal houden met betrekking tot het doorvoeren van de derde schijf van f 250.000,-, die vooralsnog voor het jaar 1999 op de agenda staat. Daarom dient de WD-fractie de volgende motie in: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 24 juni 1996; besluit de derde schijf van f 250.000,-- voor lastenverlichting niet voor het jaar 1999 in te voeren, maar in twee delen van ieder f 125000-voor het begrotingsjaar 1997 en 1998." (Motie nr. 6B) Hierdoor kan de reeds voorgenomen lastenverlichting nog in deze collegeperiode doorgevoerd worden en zal de lastenverlichting de komende twee jaar met f 250.000,-- toenemen. Deze motie is ondertekend door de heer Krol van de CDA-fractie en door mijzelf. (De heer Den Oudsten: Als de heer Brok het college vraagt zich te houden aan een afspraak, waarom houdt hij zichzelf daar dan niet aan? Wij hebben afgesproken om in een bepaald aantal jaren tot lastenverlichting te komen en ik begrijp dat hij nu van die afspraak af wil door het sneller te doen.) Ik heb geschetst dat nu de angst bij mij aanwezig is dat het college, als het gewis seld is over een aantal jaren, niet voet bij stuk zal houden. Ik heb er alle reden toe om die angst op dit moment te hebben. (De heer Den Oudsten: Moet ik dan deze motie beschouwen als een soort subtiel verwoorde motie van wantrouwen tegen het college? Hij doet het uit wantrouwen, dat begrijp ik toch?) Nee hoor, ik wil deze motie indienen en ik wacht gaarne de reactie af van het college. Als het college antwoordt, zoals ik hoop dat zij zal antwoorden, is er helemaal niets aan het handje, mijnheer Den Oudsten. Voorzitter, een vraag aan het college. De WD-fractie heeft begrepen dat door een te hoge inflatieberekening vorig jaar f 40.000,- "te veel" bij de OZB is binnengekomen. Is het college voornemens dit bedrag bij het vaststellen van de tarieven in november in te zetten? Een van de eerste taken van de overheid, ik noemde het zojuist al, is de zorg voor de openbare orde en veiligheid. De politie en de politie-organisatie is daar een onderdeel van. Er blijft veel te doen over de politie. Management Development blijkt het toverwoord te zijn in een tijd waarin de korpsbeheerders beweren dat het goed gaat met de politie en dat omvorming van regionale tot provinciaal beheerde politie niet nodig is. Gelukkig blijven twee korpsbeheerders, waaronder onze korps beheerder, zich inzetten voor een model dat democratisch meer verankerd is in de samenleving (zie Binnenlands Bestuur van afgelopen week) Korpschefs moeten rouleren, nu blijkt ook dat burgemeesters aan job-rotation moeten doen. Ik sluit niet uit dat het voor de 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 12