zijn liberalen altijd bereid op te komen. Het Grote Steden
beleid geeft ons de mogelijkheid om juist voor die categorie
inwoners van Leeuwarden iets te doen. Daarom heeft het Grote
Stedenbeleid en de gelden die daarvoor uit worden getrokken
onze steun. Ook als de raad zou besluiten om bepaalde instru
menten van het minimabeleid uit het GSB te bekostigen.
Eén punt uit de Perspectiefnota, waar de WD-fractie het
moeilijk mee heeft, is het voorstel van het college om de
reservering van f 750.000,-- voor lastenverlichting in
heroverweging te nemen. Waarom? Laten we voorop stellen dat
lastenverlichting voor de WD-fractie geen doel op zich is. Wij
staan een overheid voor die formele randvoorwaarden scheptDe
overheid heeft een faciliterende taak. Hij zorgt voor zaken als
veiligheid en openbare orde en garandeert een minimaal
bestaansniveau. De burgers moeten onzes inziens een zo'n groot
mogelijk deel van het inkomen vrij te besteden hebben. Naarmate
de lasten laag zijn, is de burger meer vrij om het eigen
inkomen naar eigen inzicht te besteden.
Nu hadden wij vorig jaar, meen ik, een afspraak gemaakt. Niet
zomaar een afspraak. De WD-fractie en andere fracties hebben
het initiatief van het college om in het verlengde van het
Collegeprogramma over te gaan tot structurele lastenverlichting
ondersteund. Het college verwoordde het vorig jaar als volgt:
"f 750.000,-- lastenverlichting is weinig, maar tegelijkertijd
betekent het wel dat wij dus definitief structureel gaan in
zetten op lastenverlaging. Ik denk dat het ook met name het
imago van Leeuwarden, waar wij zo graag verbeteringen in willen
aanbrengen, naar boven haalt. Het imago van Leeuwarden wordt
geschaad omdat men voortdurend het beeld oproept van Leeuwarden
is de duurste gemeente. Dat is niet zo, maar wij kunnen nu in
zetten, als het aan het college ligt doen wij dat ook, op
structureel de lastenverlichting naar beneden brengen. Dat is
wat wij graag willen." Aldus het college.
Voorzitter, nu heb je in Nederland nadat je geboren bent twee
zekerheden. Ten eerste: ooit zal je sterven en ten tweede je
zal veel belasting betalen. Wat de WD-fractie betreft hoeft
daar de zekerheid "en als je al een keer afgesproken hebt dat
er lastenverlichting doorgevoerd zal gaan worden, wordt daar op
teruggekomen" niet toegevoegd te worden.
Wij begrijpen niet dat het college er juist voor kiest om van
al de afspraken van vorig jaar, juist de lastenverlichting te
heroverwegen. U had bijvoorbeeld ook het bedrag kunnen herover
wegen dat wij structureel voor het minimabeleid hebben uit
getrokken of voor milieu?
Een man een man, een woord een woord. U mag de WD-fractie
houden aan onze toezeggingen, wij houden u graag aan toezeg
gingen door u gedaan.
Het college weet dat juist de passage uit het Collegeprogramma
waar de collegepartijen aangeven dat het streven erop gericht
is om structureel de lasten te verlichten en dat de OZB deze
periode niet verhoogd zal gaan worden, voor de WD-fractie de
krenten in de collegepap zijn. Wij vinden het dan ook getuigen
van weinig politiek aanvoelingsvermogen dat het college juist
voorstelt om dit punt ter heroverweging te geven. Voor dit
22
voorstel kan de WD-fractie het college zelfs geen 5,8 geven.
Het zal u niet verbazen dat wij ons na het voorstel van het
college afvragen of het college in het eerste jaar van de
nieuwe collegeperiode nog wel voet bij stuk zal houden met
betrekking tot het doorvoeren van de derde schijf van
f 250.000,-, die vooralsnog voor het jaar 1999 op de agenda
staat. Daarom dient de WD-fractie de volgende motie in:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 24 juni 1996;
besluit
de derde schijf van f 250.000,-- voor lastenverlichting niet
voor het jaar 1999 in te voeren, maar in twee delen van
ieder f 125000-voor het begrotingsjaar 1997 en 1998."
(Motie nr. 6B)
Hierdoor kan de reeds voorgenomen lastenverlichting nog in deze
collegeperiode doorgevoerd worden en zal de lastenverlichting
de komende twee jaar met f 250.000,-- toenemen.
Deze motie is ondertekend door de heer Krol van de CDA-fractie
en door mijzelf.
(De heer Den Oudsten: Als de heer Brok het college vraagt zich
te houden aan een afspraak, waarom houdt hij zichzelf daar dan
niet aan? Wij hebben afgesproken om in een bepaald aantal jaren
tot lastenverlichting te komen en ik begrijp dat hij nu van die
afspraak af wil door het sneller te doen.) Ik heb geschetst dat
nu de angst bij mij aanwezig is dat het college, als het gewis
seld is over een aantal jaren, niet voet bij stuk zal houden.
Ik heb er alle reden toe om die angst op dit moment te hebben.
(De heer Den Oudsten: Moet ik dan deze motie beschouwen als een
soort subtiel verwoorde motie van wantrouwen tegen het college?
Hij doet het uit wantrouwen, dat begrijp ik toch?) Nee hoor, ik
wil deze motie indienen en ik wacht gaarne de reactie af van
het college. Als het college antwoordt, zoals ik hoop dat zij
zal antwoorden, is er helemaal niets aan het handje, mijnheer
Den Oudsten.
Voorzitter, een vraag aan het college. De WD-fractie heeft
begrepen dat door een te hoge inflatieberekening vorig jaar
f 40.000,- "te veel" bij de OZB is binnengekomen. Is het
college voornemens dit bedrag bij het vaststellen van de
tarieven in november in te zetten?
Een van de eerste taken van de overheid, ik noemde het zojuist
al, is de zorg voor de openbare orde en veiligheid. De politie
en de politie-organisatie is daar een onderdeel van. Er blijft
veel te doen over de politie. Management Development blijkt het
toverwoord te zijn in een tijd waarin de korpsbeheerders
beweren dat het goed gaat met de politie en dat omvorming van
regionale tot provinciaal beheerde politie niet nodig is.
Gelukkig blijven twee korpsbeheerders, waaronder onze korps
beheerder, zich inzetten voor een model dat democratisch meer
verankerd is in de samenleving (zie Binnenlands Bestuur van
afgelopen week)
Korpschefs moeten rouleren, nu blijkt ook dat burgemeesters aan
job-rotation moeten doen. Ik sluit niet uit dat het voor de
23