politie-organisatie een goede zaak is. Maar wat te doen met de roulatie van de Hoofdofficieren van Justitie? Zonder aan te willen geven dat het in onze regio van toepassing is, is het toch vooral het openbaar ministerie dat de rol nog maar moei lijk weet te vinden. Inderdaad de politie blijft in beweging en voorzitter, steeds opnieuw blijkt korpschef Nordholt de weg naar camera en krant te kunnen vinden en denkt zich in het politieke debat te kunnen mengen. Als hij het kan, mag ik het hier van deze plaats af ook. Hij zegt zelfs in het programma "Het Buitenhof", een aantal weken geleden, dat minister Dijkstal bepaalde zaksn anders politiek had moeten verkopen doen. De houding van Nordholt past in het verlengde van die van generaal Couzy van de Nederlandse strijdkrachten. Voorzitter, of de heren hangen het uniform in de kast en gaan de politiek in, of ze weten hun plaats. We spreken over Nederland, niet over een bananenrepubliek in de Stille Zuidzee! Een zo goed mogelijke democratische verankering van de politie organisatie dient ook daadwerkelijk doorgevoerd te worden. De WD-fractie is van mening dat wij in Friesland op de goede weg zijn met het project Bestuurlijke Vernieuwing. Wij hopen dat ook in de rest van het land "ons" model gevolgd zal worden. Ik wil afsluiten met de ambtenaren onze welgemeende dank over te brengen voor al het werk wat de afgelopen jaren verricht is. Het klinkt ongelooflijk cliché, maar ik kan daar toch niet vaak genoeg de nadruk op leggen. De Voorzitter; Ik stel u voor een korte koffiepauze in te gelasten. De Voorzitter schorst om 11.20 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 11.40 uur de vergadering. De heer Beers: Beschouwingen over de samenleving De huidige samenleving is verdeeld - het is een bekend verhaal - in de uitermate succesvolle burgers, de volledig mislukte burgers en een zeer grote groep die zich daartussenin bevindt. De ene groep heeft een inkomen en een daarbij passende leef stijl die hen zeer tevreden stemt. De middengroepen en de zeer succesvolle burgers zullen dan ook alles in het werk stellen succesvol en tevreden te blijven. Daarvoor is het belangrijk dat de postmoderne burger door de overheid met rust gelaten wordt. Geen lastenverzwaring en de mogelijkheid om in een prettige wijk te wonen, met een auto voor de deur, een winkelcentrum in de buurt voor het broodnodi ge consumeren en een TV met inzamelingsacties om het moede gemoed te sussen. Gelukkig werkt de overheid mee. We bouwen precies die wijken die de tevredenen graag zullen bewonen, lastenverlichting is een nieuw politiek dogma en de kerntaak van de overheid is het 24 stimuleren van economische groei: want meer werk is meer inkomen, is meer consumeren, is meer economische groei en dat betekent meer werk en ga zo maar door. Ondertussen bestaat er ook een groep mensen die door de bodem van de markt gezakt is. Zij hebben geen werk, wonen in de slecht onderhouden wijken, zitten zwaar in de schulden vanwege hun kleine inkomen en er zijn er die vanwege hun huidskleur slechter behandeld worden. Om te verklaren hoe dit ontstaan is, is de volgende theorie uitgedacht: de verzorgingsstaat heeft het eigen initiatief van die verliezers doodgeknuffeld. De armen spannen zich niet meer in om hun lot te verbeteren. Deze scheiding in de samenleving is een constatering waarmee het Collegeprogramma opent. De duale stad wordt het genoemd, vooral ook omdat de succesvollen en de mislukten steeds meer in hun eigen wijken geconcentreerd worden. Zo hebben we drie voorwaarden om deze situatie te laten voort bestaan een verklarende economische theorie voor het bestaan van een onderklasse; een verminderd gevoel van verantwoordelijkheid voor die onderklasse; een terugtredende overheid. Deze theorie heb ik niet zelf bedacht, hij is van de Ameri kaanse econoom Galbraith. Ik heb wel de hoogmoed zijn theorie aan te vullen met het signaleren van een positieve trend. De tevredenen en succesvollen lijken zich steeds meer te gaan bekommeren om de kwaliteit van hun bestaan. Dat klinkt melo dramatisch, maar zeker voor mensen van mijn eigen leeftijd is het hebben van werk belangrijk, maar het hebben van een baan van 40 uur of meer is zeker geen ideaal meer. Er komt een generatie mannen die zich wel degelijk met de opvoeding van hun kind wil bezighouden, stellen met een dubbel inkomen die ervoor kiezen géén kinderen te nemen en belang hechten aan bijvoor beeld de mogelijkheid culturele evenementen te bezoeken. In Groot-Brittanniê worden ze de Dinkey's en de Twinkey's genoemd. In dit streven naar een kwalitatief hoogwaardig leven is de zorg om het milieu een waarde geworden naast waarden als gezondheid, zelfrespect, vrijheid en geluk. Beschouwingen over de duurzaamheid Wij onderscheiden twee soorten van duurzaamheid. In de eerste plaats de economische duurzaamheid, waarbij het vooral gaat om het besef dat de inzet van met name vrouwen en allochtonen in het arbeidsproces een economische noodzaak is. Iedere groep die we op die wijze kunnen onderscheiden in de samenleving, heeft specifieke kwaliteiten. Als we die bronnen niet aanboren, dan zijn we als maatschappij op de lange termijn inefficiënt bezig. Dit is een nieuwe manier om duurzaamheid te definiëren. Veel meer ingeburgerd is de visie op duurzaam voorradenbeheerdit is uiteraard van belang omdat alle productie stopt bij uitput ting van de grondstoffen. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 13