Het draagvlak voor milieumaatregelen is helemaal niet zo slecht als de media en de overheid ons vaak willen doen geloven. Er zijn al bepaalde vormen van milieugedrag die als de normaalste zaak van de wereld worden beschouwd. Het gescheiden verzamelen van afval is "gewoon" geworden en wordt daardoor niet meer als milieugedrag herkend. Daarnaast is er nog eens 51% van de Nederlanders dat verklaart zich betrokken te voelen bij milieuproblemen en geeft driekwart van de Nederlanders aan voor economische groei te kiezen, maar wel in combinatie met milieu beschermende maatregelen. In de Perspectiefnota lijkt het dat het college niet op de hoogte is van dergelijke trends. Schijn bedriegt want in de Perspectiefnota en in het GSB liggen veel kansen op dat gebied besloten. Wat ons bij zonder aanspreekt in het actieplan Economie en Werk is de combinatie werk en milieu. In de eerste plaats als het gaat om het terrein Newtonweg. Wij durven de voorspelling te doen dat op het gebied van de milieu gerelateerde bedrijvigheid de toekomst ligt. Datzelfde geldt voor het innovatie/kennis/ technologiebeleid. De gigantische vlucht van de communica tietechnologie heeft in Leeuwarden ruime aandacht gekregen in het werkgelegenheidsbeleid. Deze combinatie van milieubedrijventerrein en kennisinfrastru ctuur zal op den duur - ook zonder scheidings- en vergistings- installatie - leiden tot een vorm van een Milieu Technisch Centrum bij Leeuwarden. Niet zozeer omdat de gemeente dat initieert, maar omdat bedrijven dat zelf bewerkstelligen. Een betere voorbode dan de vestiging van de nieuwe accu-verwer kingsstraat met 40 nieuwe banen is er niet. Hieraan verbonden zijn verhalen over infrastructuur en ook daarin liggen kansen voor duurzaamheid als het gaat om verbin dingen via het water en via het spoor. Beschouwingen over werkgelegenheid Als wij kijken naar de keuze van dit college, dan is de keuze voor economische ontwikkeling overduidelijk: tientallen mil joenen worden uitgetrokken om de Hemrik te saneren, infra structuur voor bedrijven aan te leggen en banenplannen te realiseren. Die keuze voor werkgelegenheid is echter geen onterechte keuze Dit probleem drukt zwaar op de Leeuwarder samenleving. PAL/GroenLinks is echter kritisch als het gaat om de vraag waar dit werkgelegenheidsbeleid naar toe werkt. Een heldere visie ontbreekt. Twee belangrijke tegenslagen hebben die visie echter wel noodzakelijk gemaakt: het Milieu Technisch Centrum en het Internationaal Bedrijvenpark Friesland gingen in het afgelopen jaar aan de neus van Leeuwarden voorbij. Dat plaatst Leeuwarden als industriestad in een onmogelijke positie. Daarbij komt nog eens dat we weten dat we om één Leeuwarder werkloze aan het werk te helpen, vijf nieuwe banen moeten creëren. De overige vier banen worden bezet door bewoners van omliggende gemeenten en worden vanuit het land door het bedrijf meegenomen. Uitgerekend houdt dat in dat we 30.000 banen moeten scheppen om de werkloosheid in Leeuwarden uit te bannen. Dan hebben we wel bijna evenveel banen als inwoners en dat is geen reële ver 26 wachting Nee, de PAL/GL-fractie ziet Leeuwarden als een woonstad, met cultuur, toerisme en recreatie mogelijkheden, volop winkels, hoogwaardig onderwijsaanbod, medische en welzijnsvoorzieningen en ga zo maar door In Drachten en Heerenveen wil toch niemand voor de lol wonen, dus op provinciale schaal worden dat de industriesteden, want blijkbaar liggen er voor de industrie daar betere kansen. Dat heeft gelijktijdig een gunstig effect op het werkloosheidspro bleem van Friesland, wat zich concentreert in Leeuwarden. Op die manier werk je via twee sporen: in de eerste plaats werk je samen met Drachten en Heerenveen aan werkgelegenheid, zij het dat wij onze kracht niet moeten zoeken in de industrie maar in de andere sectoren waar wij wel sterk in zijn. Juist vanwege die eerdergenoemde duurzaamheid moet een stad als Leeuwarden werken aan een beleid om iedereen te betrekken bij de samen leving en als dat niet via betaalde arbeid kan dan op een andere wijze van maatschappelijke activering, zoals we dat ook hebben voorgesteld bij het GSB. Beschouwingen over minimabeleid Wie een kind in de gracht ziet vallen zal geen ogenblik aarze len. De aanblik van een verdrinkend kind is onverdraaglijk en de toeschouwer zal het kind trachten te redden, zo betoogde de Chinese filosoof Mencius in de vierde eeuw voor Christus. Die onverdraaglijkheid beweegt ons tot medelijden en uit medelijden spruiten de deugden voort van edelmoedigheid en vergevings gezindheid, meende Rousseau. Met andere woorden: moraal komt voort uit mededogen. De vraag is met wie de overheid vandaag de dag mededogen heeft. Met de tevreden burger, die meer wil consumeren en asfalt wil zien om niet via Oentsjerk naar Dokkum te hoeven rijden, of met de verliezers, de uitkeringsgerechtigden. Ondanks de schokkende resultaten van de commissie die het minimabeleid evalueerde, zijn voorstellen voor minimabeleid niet opgenomen in deze Perspectiefnota PAL/GL is nooit voorstander geweest van het beperken van prioriteiten in het gemeentelijk beleid. Werk gaat niet boven minimabeleid en economische ontwikkeling gaat niet boven duur zaamheid. Het is als het vergelijken van appels met peren. De prioriteiten van het Collegeprogramma blijven bestaan: én werkgelegenheid én sociaal beleid én milieu én leefbaarheid. Al die hoofdprioriteiten kunnen vallen onder het GSB en doen dat naar onze mening ook. Op die wijze fungeert het GSB als paraplu, waaronder de prioriteiten te vinden zijn. Economie is een hoofdprioriteit, waaronder werkgelegenheid en economische ontwikkeling vallen. Onderhoud is de andere: onderhouden van de fysieke omgeving, maar ook onderhouden van de sociale structuur van een stad. Als je dat uit het oog verliest, verlies je het vaak ook uit het hart. Dat lijkt in deze Perspectiefnota het geval te zijn. Het woord milieu wordt niet of nauwelijks genoemd, terwijl in dit verhaal grote kansen voor duurzaamheid besloten liggen. Het minimabeleid lijkt volslagen te zijn vergeten. Mijn fractie vindt dat des te opvallender, aangezien vanuit de raad een 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 14