acht de functie van de dierenambulance van groot belang en besluit daartoe jaarlijks een subsidiebedrag van f 5000,- vrij te maken; en gaat over tot de orde van de dag." (Motie nr. 9) De motie is ondertekend door mevrouw De Bruin, de heer Stoker, de heer Brok, de heer Hoogeveen, de heer Terpstra en mijzelf. De heer Jacobse: Voorzitter, op de helft van onze raadsperiode kijken (ook) wij even terug en vooruit. We hadden drie hoofditems de gemeente moest beter luisteren naar de burgers het onderhoud van straten, plantsoenen en vijvers moest verbeterd worden; de lastendruk voor burgers moest omlaag. Mijn fractie streeft daar nog steeds naar, en daar is ook alle reden toe Nog geregeld krijgen we de indruk dat het besluit feitelijk al genomen is voordat de inspraak begint Nog altijd is het groen-onderhoud reden tot grote ergernis voor burgers die hun eigen tuintje wel schoonhouden. En u stelt de aanpak ook nu weer even uit De burgers wacht nog een flinke verhoging van rioolretribu tie, van afvalstoffenheffing, en de stijging van de OZB wordt wel iets beperkt, f 250.000 op jaarbasis, maar dat betekent niet dat ze daalt, de stijging wordt enige tienden van procenten minder dan de verwachte inflatie Het geheel van alles zal betekenen dat de lasten voor de burgers veel meer stijgen dan de verwachte inflatie en voor velen hun inkomensstijging te boven zal gaan. Naast deze zaken wil mijn fractie de komende twee jaar extra aandacht geven en vragen voor vergroting van het bouwvolume in de gemeente. Met name ook in de dorpen Wirdum en Wytgaard. Over Wirdum gesproken. Hoever zijn we met het realiseren van het voetbalcomplex? Aandacht ook voor het verkopen van huurwoningen als instrument om leegstand en verpaupering tegen te gaan. Aandacht ook voor de tarieven van en voor sportaccommodaties. Sport is zo'n belangrijk instrument voor vele doelstellingen dat ze voor iedereen, ook voor minder draagkrachtigen, toe gankelijk moet blijven. Voorzitter, ik wil ook even terugblikken op het eerste volle beleidsjaar van dit college. Er is duidelijk iets veranderd. De houding ten opzichte van de raad is duidelijk opener geworden. Het beleid is ook duidelijk realistischer en liberaler geworden. Of dit nu komt door het nieuwe realisme binnen de PvdA-fractie of door de toetreding van de WD-fractie laat ik maar in het midden. Overigens had het CDA ook in dit college kunnen zitten, en had dat voor het beleid onzes inziens vrijwel niets uitgemaakt. Wel vragen wij ons in alle openheid en eerlijkheid af wat de PAL/GroenLinks- fractie in dit college inbrengt. 32 Het meest rechtse beleid dat in jaren in Leeuwarden is gevoerd, gedragen door de zich meest links noemende partijWij vinden het geweldig. Niet vreemd, maar een mens staat er toch van te kijken. Perspectief '97 moet volgens het college het perspectiefjaar van de grote inzet worden. f 30 miljoen voor werk, de f 20 miljoen Hemrik-gelden beschouwt mijn fractie als het afboeken van een oninbare vordering, f 3 0 miljoen, als investering in de toekomst, want zo zegt u: "geld trekt geld en deze investering verdient zichzelf terug". Maar is dat allemaal wel zo zeker? Trekt een verbeterde infrastructuur echt zoveel extra werkgele genheid of leidt het voor het grootste deel tot verplaatsing van werk. En zijn dat dan arbeidsintensieve bedrijven. Hoe ontwikkelt de conjunctuur zich? Gaat de dienstensector door met de uitstoot van werkgelegenheid als gevolg van automatise ring? Hoe zit het met regulier werk bij de vele onderwijsin stellingen, de overheidsinstellingen en noemt u maar op. En als Leeuwarden de grondprijzen verlaagt en de subsidies verhoogt, hoe reageren de andere gemeenten daarop? Wordt het een prijzenslag zoals rond AEGON indertijd? Uw voorstel komt ook op een slecht moment De activa van de gemeente staan voor een veel hoger bedrag op de balans dan de werkelijke waarde. De gemeentelijke goederen verkeren in een slechte staat van onderhoud en gaan steeds verder achteruit en er is geen geld gereserveerd voor het opknappen. Er zijn nog een flink aantal projecten waar de gemeente flinke risico's loopt. Voorzitter, het college zegt: "zet nu maar alle reserves in op werk en de oplossing van de andere problemen zien we in het najaar dan wel. Dan gaan we wel bezuinigen". Maar kan er nog wel flink bezuinigd worden? Vorig jaar om deze tijd beweerde u nog bij hoog en laag dat u geen mogelijkheden tot bezuinigen zag. Nog onlangs zei u dat van het apparaat gee:i nieuwe bezuinigingsvoorstellen verwacht konden worden. Er moesten nog veel taakstellingen uit het verleden worden ver werkt en er moest rust in de tent komen. De enige houvast is dat als de nood echt aan de man komt we altijd nog meer aandelen kunnen verkopen, tot het echt allemaal op is Voorzitter, met alle respect voor uw bedoelingen, mijn fractie gaat dat te ver. Mijn fractie wil: eerst de boekhouding cp orde maken; eerst het achterstallig onderhoud aan gebouwen en openbaar groen regelen; en eerst de lastendruk voor burgers tot een aanvaardbaar niveau terugbrengen. Mocht blijken dat er op een aanvaardbare wijze bezuinigd kan worden, en er komt geld vrijdan wil mijn fractie de storting in het Fonds Werkgelegenheid een hoge prioriteit geven. Maar wel vanuit een gezonde financiële uitgangssituatie. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 17