gemaakt zijn! Gevolgen hiervan zijn: extra inspanningen van de organisatie, veel juridisch denk en trekwerk, kortom veel kosten. Ook in dit kader is het te waarderen dat er frakties zijn die proberen werk te maken van lastenverlichting, bij wijze van demonstratie om te laten zien dat de burger niet voor die lasten opdraait, maar reëel is dat natuurlijk niet, zeker niet wanneer men het hoge ambitieniveau blijft nastreven. Je moet eerlijke keuzes durven maken en niet alles tegelijk willen. Voor ons als GPV/RPF/SGP is het zo dat ondanks de ontkerkelij king en een maatschappij, die zich niet volgens christelijke principes ontwikkelt, er het vertrouwen is dat wanneer we onze principes uitdragen en ook uitvoeren daar heel wat van uitgaat. Soms moet uit twee kwaden het minst kwade worden gekozen, dat vergt dan uitleg. Inzake principiële Bijbelse dingen zijn wij niet compromis bereid. Het is een feit dat er vanuit management oogpunt nog veel onbe nutte mogelijkheden zijn. Dat maakt de haalbaarheid van diverse wensen groter, zodat een te laag ambitieniveau als oorzaak voor gebrek aan resultaat onnodig is. Er is behoefte aan zakelijke mensen in de top en minder bureaucratie. Er moet goede samenhang zijn immers wat hand en voet niet kun nen kan het lichaam wel, maar goede oren zijn dan wel noodzake lijk. Het is belangrijk dat de burgers zich visie eigen maken om verantwoordelijk te kunnen zijn. Er moet zicht zijn op de grenzen van de eigen verantwoordelijkheid van mensen en gezin nen en van maatschappelijke verbanden. De overheid is verantwoordelijk voor de eigen kerntaken. Het is nodig dat die duidelijk worden vastgesteld, niet als vanzelf sprekendheid maar als handvat. De christelijke visie heeft niet alleen betrekking op politiek, maar ook op andere terreinen, zoals die van de sociale partners. De mens is geroepen tot verantwoordelijkheid voor meer dan het eigen belang. Dat moet ook in maatschappelijke organisaties doorwerken, zodat ook daar meer dan de eigen belangen worden behartigd. Nu werkt dat nauwelijks zo. Maar alleen dan zijn er oplossingen voor de problemen op het gebied van werkgelegenheid en sociale zekerheid. Het ideaal van werk voor iedereen en van sociale zekerheid hoort bij die zaken die ook een christelijke fractie niet mag opgeven. De oplossing moet grotendeels worden verwacht van de sociale partners die daarop aangesproken moeten worden. In de zorgsector kunnen mogelijk meer mensen werken, als dat kan worden betaald doordat minder geld voor uitkeringen nodig is. Nadere aandacht voor de zorgsector en de thuiszorg is nodig Als GPV/RPF/SGP-fractie vinden wij het belangrijk dat Leeuwarden actief probeert om de groeiende verkeersproblematiek aan te pakken. In dat kader past dan ook ons voorstel om gratis carpoolplaatsen beschikbaar te stellen. 36 Daar worden nog bezwaren tegen opgeworpen omdat we dan als gemeente inkomsten zouden mislopen. (Alsof die verkeersdrukte geen lasten geeft.) Een dergelijke houding achten wij echter niet erg geloofwaardig. Verder zal het beleid ook in het teken moeten staan van het lokaal onderwijsbeleid zoals dat naar de gemeenten gedecentra liseerd gaat worden. De gemeente vervult een regierol, ze kan dat zwaar invullen (hetgeen betekent veel kosten en een geringe participatie en minder draagvlak vanuit het onderwijsveld)Ze kan dat licht doen, waarbij de andere betrokken partijen zich ook volwaardig als partij beschouwen en er werkelijk sprake is van draagvlak. Deze invulling heeft de voorkeur van de GPV/RPF/SGP-fractie. Het moet geen eenrichtingsverkeer worden, en dat wordt het wel wanneer je die regierol te zwaar aanzet. In concreto betekent dat volgens ons, dat het secretariaat van het overlegplatform niet door de gemeente, maar door het onder wijsveld zal moeten worden uitgevoerd en het betekent ook dat de gemeente voor wat de onderwijs huisvesting betreft dient door te decentraliseren. Er moet consensus en vertrouwen zijn, men wil overleg, terwijl het onderwijs nu de indruk heeft dat ze moet onderhandelen. Door de regierol licht in te vullen is hier misschien een attitude verandering te bewerkstelligen. De gemeentelijke veiligheidszorg is helaas ook een huis zonder fundamenten, wanneer je ziet dat men bijvoorbeeld voor wat het drugsbeleid betreft en de coffeeshops de ingeslagen weg van het gedoogbeleid niet verlaat. Overlast bestrijden wil men dan nog wel, verslavingszorg ook, maar men pakt het probleem niet bij de bron aan. Een groot deel van de softdrugsgebruikers zit in de leeftijds categorie 16 jaar of jonger. Wat dat betekent voor hun school- carrière en toekomst dat hoef ik u niet te schetsen. De ouders van die kinderen (en in feite ook die kinderen zelf) hebben er mijns inziens recht op dat de overheid een veilig heidsbeleid biedt zonder dat principe van gedogen. Want gedogen is desastreus in zijn gevolgen. We vinden het plezierig dat ons voorstel om te komen tot gedragsregels bij het aangaan van een convenant zonder een enkele tegenstem is aangenomen. En ook dat mede door onze steun het vrouwenvoorkeursbeleid grondig is bijgesteld. Deze algemene beschouwingen houden wij terwijl de zomervakantie al voor de deur staat; daarom wil ik besluiten met het volgende gedicht van mevrouw Koffeman-Zij1 "Luister eens in de vakantie naar het ruisen van de wind, naar de vogels in de bomen en de vragen van een kind. Kijk eens naar het golvend water als je aan het strand mag staan, en de zon, als gouden vuurbal wondermooi ziet ondergaan. Op de hoog besneeuwde bergen, of beneden in het dal, Altijd weer kom je God tegen, Hij is immers overal." 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 19