Mevrouw Visser: Ik ben nooit overtuigd geraakt van het belang van algemene beschouwingen, al moet ik zeggen dat het tijds- beslag stukken beter is dan het twee jaar geleden was. Ik zal het gedeelte van de algemene beschouwingen dan ook overslaan en mij beperken tot de voorliggende Perspectiefnota. Ik heb daar over in de commissie al een hoop gezegd, dit zal dus deels een herhaling zijn, maar deels ook een bijstelling van de toen ingebrachte ideeën. Wat ik niet opnieuw noem, blijft gewoon gelden. Ik verwijs daarvoor naar het verslag. Het gaat er om hoe wij van Leeuwarden een gemeente maken waar mensen veilig wonen en met plezier, waar men in zijn en haar eigen levensonderhoud kan voorzien, waar zieken en zwakken verzorgd worden, waar de jeugd een toekomst heeft, waar vogels en vlinders volop aanwezig zijn, waar een verstandig gemeente bestuur zetelt en een goed georganiseerd ambtelijk apparaat voor de dagelijkse beslommeringen zorgt. De Perspectiefnota geeft daartoe samen met het Grote Stedenbeleid de aanzet. Geld moet rollen, het is daarom goed de rentereserves van Frigem en Telekabel te besteden en nader onderzoek te doen naar de wense lijkheid en de mogelijkheid van het te gelde maken van andere gemeentelijke eigendommen. Wethouder De Haan is door tijdgebrek in de commissie niet inge gaan op mijn van het collegevoorstel afwijkende ideeën. Ik heb daarom bij een aantal ambtenaren aan de bel getrokken voor informatie over mogelijke gevolgen van mijn voorstellen. Ik ben een stuk wijzer geworden en stel mijn wensen enigszins bij. Ik ging ervan uit als je f 47,3 miljoen, de opbrengst van de rentereserves hebt, dan moet je niet f 50 miljoen uitgeven, zeker niet als je daarvoor f 3 miljoen uit de algemene reserve moet halen. Het blijkt anders te zijn. Die f 50 miljoen is die f 47,3 miljoen. De rentelasten lopen namelijk gefaseerd op doordat je het bedrag gefaseerd opneemt. Deze wijze van opnemen is halverwege het opstellen van de stukken ingevoerd, waarbij achterwege is gelaten de tekst volledig aan te passen. Maar er wordt uitgegaan van het aandelenbezit. Als je niet meer dan f 47,3 miljoen in de pot hebt, dan wordt er ook niet meer dan f 47,3 miljoen uitgehaald en er wordt geen f 3 miljoen uit de algemene reserve aan toegevoegd. Als de wethouder dit wil beamen, zodat het zwart op wit staat, dan kan ik akkoord gaan met de zogeheten f 50 miljoen. Dan de verdeling ervan. Ik wilde een kleiner investeringsfonds om een flinke eenmalige impuls te geven aan het inlopen op achterstallig onderhoud van met name weg- en waterbouw. Voor de Hemrik dacht ik om te beginnen met f 12,5 a f 15 miljoen te moeten kunnen in plaats van de gevraagde f 2 0 miljoen. De rentelast blijft dan echter groeien waardoor, zo heb ik mij laten vertellen, de tekorten onevenredig snel toenemen, waardoor er uiteindelijk onvoldoende dekking is voor de risicos en waardoor we in de problemen komen met de provincie. Ik ben overtuigd, f 2 0 miljoen moet het zijn. Voor een zorgvuldige bewaking, zie de motie van de CDA- fractie over bewaking van het rendement. Echter die f 20 miljoen is ruim genomen. Vermoedelijk blijft er wel wat van over. Over een paar maanden zal dat bij het uit werkingstraject blijken. Ik wil graag de toezegging van de wethouder dat het restant niet geruisloos verdwijnt in de 38 algemene reserve, maar dat het hier weer op tafel komt, zodat we kunnen beslissen wat wij ermee gaan doen. Zo nodig zal ik daartoe in tweede termijn met een amendement komen. Dan heb ik nog f 30 miljoen over. Het college wil dat wij dat in een investeringsfonds stoppen en op de NLP-fractie na wil de rest van de raad dat ook. Fractie Visser wil wel een investe ringsfonds, maar niet van f 30 miljoen. Die f 30 miljoen is ook niet exact nodig, het is een inschatting, het bedrag is niet concreet onderbouwd, f 20 miljoen kan dus ook. Je kunt er natuurlijk minder mee doen, maar je kunt dan wel f 10 miljoen eenmalig of anderszins besteden aan het inhalen van achter stallig onderhoud, waardoor je direct zichtbare resultaten behaalt in het kader van zowel de fysieke leefomgeving als de werkgelegenheid. De hele raad is eindelijk overtuigd van de dringende noodzaak van een inhaalslag op het gebied van achter stallig onderhoud en de noodzaak om in de toekomst de boel beter bij te houden. Maar ze vertikt het om nu een concrete zet te doen. Wederom staart men zich blind op grote bedragen en onzekere toekomstperspectieven, wederom gaat men ervan uit dat er wel wat valt om te buigen. Ik heb in de commissie aangegeven dat ik zeer huiverig ben voor bezuinigin-gen. Maar wie weet hoe creatief het college en vooral de ambtenarij zal blijken te zijn. Ik wacht daarom de concrete voorstellen af. Ik zie de Perspectiefnota als een te accepteren denkrichting, zoals ook de CDA-fractie en D66-fractie aangegeven hebben. Waarbij ik een kanttekening maak voor wat betreft de door mij gewenste post van f 10 miljoen groot onderhoud. Omdat ik weet dat een amendement daartoe geen steun zal ondervinden, zal ik dat ook niet indienen. Dank u. De Voorzitter: De beraadslagingen in eerste termijn hebben nu plaatsgevonden. Er vindt nu een lunchschorsing plaats. De vergadering zal worden herval om twee uur vanmiddag. De Voorzitter schorst om 12.25 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 14.00 uur de vergadering. Mevrouw De Haan (weth.)Ik zal proberen te beginnen met de beantwoording. Vervolgens zullen andere wethouders, porte feuillehouders, inclusief de burgemeester, op hun eigen terrein de antwoorden verder aanvullen. Het college is blij met het grote draagvlak in deze raad voor de lijn die het college, de inzet die het college, heeft proberen te formuleren in deze PerspectiefnotaWaarbij het centraal gaat om werkgelegenheid en Grote Stedenbeleid, waarbij het gaat om een sterke regisserende overheid, die goed weet wat ze wil, die extern gericht is. Een overheid die een serieuze partner is als het gaat om andere overheden en andere markt- 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 20