bezig om alle regelingen, die er op dit moment zijn, banenpool,
JWG, de DSW, noem alles maar op, bij elkaar te brengen en één
groot werkfonds te maken voor de gemeente waaruit de gemeente
heel flexibel mensen aan werk kan helpen. Waarbij alle regels
versoepelen, waarbij het straks gaat om een algemeen trekkings
recht voor mensen die op dit moment niet aan het werk zijn en
die je als gemeente aan het werk helpt. Ik vraag me af of een
evaluatiecommissie op dit moment, uitgerekend in de tijd dat
het zo in beweging is, op het juiste moment komt.
De PAL/GL-fractie
In zijn algemeenheid ben ik ingegaan op het minimabeleid en de
scholingskosten. Ten aanzien van die scholingskosten misschien
nog een algemene opmerking, omdat de heer Beers ook praat over
gelden van het incentivebeleid. De middelen voor het incentive-
beleid zijn indertijd door het rijk als vrije middelen gestort
in het Fonds Sociale Vernieuwing. Daarvan hebben we een deel
ingezet voor incentivebeleid, met het beleid wat daarbij gefor
muleerd is. De andere middelen zijn vrije middelen in het kader
van het Fonds Sociale Vernieuwing en die middelen zullen ook,
zo is het voorstel, ingezet worden voor het Grote Stedenbeleid.
Onze reacties op het verhaal van de scholingskosten en de
individuele bijstand, zijn eigenlijk dat we het liefst eerst
afwachten hoe het er precies komt uit te zien, dat wij proberen
zoveel mogelijk maatwerk te leveren, omdat we denken dat dat de
beste resultaten oplevert. Te zijner tijd, mocht echt blijken
dat er geld bij moet, zullen wij dan ook zorgen dat daar een
dekking voor komt
De sporttarieven en de vraag om die te bevriezen. De heer
Jacobse heeft daar naar gevraagd.
In zijn algemeenheid geldt ook voor de sporttarieven een
terughoudend beleid, waarbij we zeggen niet tariefsverhoging,
maar de prijscompensatie doorberekenen. In die zin is terug
houdend beleid standaardbeleid. Als met bevriezen wordt bedoeld
dat er geen cent bij mag en we dus ook de prijscompensatie niet
mee mogen nemen, dan betekent dat een tekort op onze begroting
en daar zouden wij niet voor zijn.
Mevrouw Visser heeft een concrete vraag gesteld over als er
eventueel overblijft van de f 20 miljoen, dat dan niet geruis
loos terug naar de algemene reserves mag vloeien. Ik denk
überhaupt dat er geruisloos niks naar de algemene reserves
vloeit. Wij moeten per definitie dat zichtbaar maken aan de
raad en dat zal ook zeker gelden voor dit soort middelen als
die overblijven. Op het moment dat het toegevoegd wordt aan de
algemene reserve, maken wij dat zichtbaar naar de raad.
(Mevrouw Viaaer: En heeft de raad dan nog een keus?) Ja zeker.
(Mevrouw Viaser: Ik had nog een concrete vraag en dat ging over
die 50 miljoen of dat inderdaad die 47,3 miljoen is, zoals
ik het verwoordde.) Ja, dat klopt.
(De heer Brok: Ik wil niet lastig zijn, maar ik denk dat de
wethouder ook nog een vraag van mij is vergeten met betrekking
tot die gelden die overgebleven zijn na het toepassen van de
inflatie van 40.000,- bij de OZB van vorig jaar.)
Klopt, ben ik vergeten te melden. Op het moment dat wij bij de
48
OZB meer inkomsten hebben dan we geraamd hebben, wordt dat als
lijn teruggegeven aan de belastingbetalers.
De Voorzitter: Vanuit de portefeuille Economische Zaken een
paar opmerkingen als reactie op de gemaakte opmerkingen.
Het college is blij met de raadsbrede motie om de jaarlijkse
economische effectrapportage echt handen en voeten te geven.
Wij vatten dat op als een stimulering en als een inspiratie
voor het verdere beleid en verwachten ook dat de raad daad
werkelijk niet alleen in cijfers wil evalueren, maar ook wil
bij- en meesturen, want dat is natuurlijk het belangrijkste. De
heer Krol heeft daar ook expliciet naar gevraagd. En dat niet
alleen ten opzichte van de 20 miljoen, waar de motie een
heldere specificatie voor geeft, maar ook, en het college wil
dat graag oppakken, wat betreft de 30 miljoen investerings
fonds. Wij stellen ons voor in het najaar, wellicht ook als
informatie bij de begrotingsbehandeling, alvast een voorlopige
opsomming te geven van de projecten die uit de dan bekend
zijnde convenanten voorvloeien, die wellicht dan ook al in een
bepaald meerjarentrajeet zouden kunnen worden gezet en een
voorlopige indicatie van het beslag op het fonds zouden kunnen
aangeven. Als dat wordt bedoeld met het verder inzichtelijk
maken - de PvdA-fractie heeft daar expliciet naar gevraagd, er
moet meer onderbouwing komen alvorens wij de tranches vrij
geven - dan wil het college die opmerkingen over de 30
miljoen graag zo vertalen. (De heer Krol: Over die 30 miljoen
hebben wij gevraagd om ook criteria erbij te kunnen en te mogen
opstellen in de zin van, hoeveel werkgelegenheid zou het kunnen
opleveren en wat is de opbrengst van de co-financiering?
Uitgangspunten, vuistregelsEn dat we per projeet, per conve
nant graag geïnformeerd willen worden via Commissie Bestuur en
Middelen ter advisering aan het college.Ik ben verder niet,
ook vanwege tijdsreden, inhoudelijk op die sub-criteria inge
gaan, omdat het college in het najaar met een voorstel wil
komen over hoe je tegen deze materie aan zou kunnen kijken. Dus
inclusief de door u bedoelde criteria. Een van de hoofdcriteria
die wij nu al voor ogen hebben is natuurlijk - het woord geeft
het al aan - welke vermenigvuldigingsfactor kun je krijgen bij
de investeringsprojecten door gelden van anderen binnen te
slepen met je eigen aandeel? Daaruit vloeit dan voort een
werkgelegenheidseffect of een kans op een economische ontwik
keling, langs een bepaalde infrastructuur bijvoorbeeld. Dat zal
de kern zijn van die benadering, stellen wij ons voor met u in
het najaar te bespreken.
Derde opmerking die gemaakt is, is de kwaliteit en het ver
sterken van het acquisitiebeleid. Of dat ook binnen de f 20
miljoen kansen geeft voor versterking. De ambtelijke organi
satie zal binnenkort met een voorstel komen, ook in commis
sieverband, om aan te geven hoe zij die versterking ziet. De
CDA-fractie noemt dat hoogwaardige acquisitie, de PvdA-fractie
zegt dat ze niet alleen over de formatieve kant willen praten,
maar ook over de doelstellingen van het acquisitiebeleid. Wij
stellen ons voor die versterking van de acquisitie met voor
stellen dienaangaande vergezeld te laten gaan. Dan moet er dus
een uitspraak komen over waar Leeuwarden zich dan daadwerkelijk
49