bezig om alle regelingen, die er op dit moment zijn, banenpool, JWG, de DSW, noem alles maar op, bij elkaar te brengen en één groot werkfonds te maken voor de gemeente waaruit de gemeente heel flexibel mensen aan werk kan helpen. Waarbij alle regels versoepelen, waarbij het straks gaat om een algemeen trekkings recht voor mensen die op dit moment niet aan het werk zijn en die je als gemeente aan het werk helpt. Ik vraag me af of een evaluatiecommissie op dit moment, uitgerekend in de tijd dat het zo in beweging is, op het juiste moment komt. De PAL/GL-fractie In zijn algemeenheid ben ik ingegaan op het minimabeleid en de scholingskosten. Ten aanzien van die scholingskosten misschien nog een algemene opmerking, omdat de heer Beers ook praat over gelden van het incentivebeleid. De middelen voor het incentive- beleid zijn indertijd door het rijk als vrije middelen gestort in het Fonds Sociale Vernieuwing. Daarvan hebben we een deel ingezet voor incentivebeleid, met het beleid wat daarbij gefor muleerd is. De andere middelen zijn vrije middelen in het kader van het Fonds Sociale Vernieuwing en die middelen zullen ook, zo is het voorstel, ingezet worden voor het Grote Stedenbeleid. Onze reacties op het verhaal van de scholingskosten en de individuele bijstand, zijn eigenlijk dat we het liefst eerst afwachten hoe het er precies komt uit te zien, dat wij proberen zoveel mogelijk maatwerk te leveren, omdat we denken dat dat de beste resultaten oplevert. Te zijner tijd, mocht echt blijken dat er geld bij moet, zullen wij dan ook zorgen dat daar een dekking voor komt De sporttarieven en de vraag om die te bevriezen. De heer Jacobse heeft daar naar gevraagd. In zijn algemeenheid geldt ook voor de sporttarieven een terughoudend beleid, waarbij we zeggen niet tariefsverhoging, maar de prijscompensatie doorberekenen. In die zin is terug houdend beleid standaardbeleid. Als met bevriezen wordt bedoeld dat er geen cent bij mag en we dus ook de prijscompensatie niet mee mogen nemen, dan betekent dat een tekort op onze begroting en daar zouden wij niet voor zijn. Mevrouw Visser heeft een concrete vraag gesteld over als er eventueel overblijft van de f 20 miljoen, dat dan niet geruis loos terug naar de algemene reserves mag vloeien. Ik denk überhaupt dat er geruisloos niks naar de algemene reserves vloeit. Wij moeten per definitie dat zichtbaar maken aan de raad en dat zal ook zeker gelden voor dit soort middelen als die overblijven. Op het moment dat het toegevoegd wordt aan de algemene reserve, maken wij dat zichtbaar naar de raad. (Mevrouw Viaaer: En heeft de raad dan nog een keus?) Ja zeker. (Mevrouw Viaser: Ik had nog een concrete vraag en dat ging over die 50 miljoen of dat inderdaad die 47,3 miljoen is, zoals ik het verwoordde.) Ja, dat klopt. (De heer Brok: Ik wil niet lastig zijn, maar ik denk dat de wethouder ook nog een vraag van mij is vergeten met betrekking tot die gelden die overgebleven zijn na het toepassen van de inflatie van 40.000,- bij de OZB van vorig jaar.) Klopt, ben ik vergeten te melden. Op het moment dat wij bij de 48 OZB meer inkomsten hebben dan we geraamd hebben, wordt dat als lijn teruggegeven aan de belastingbetalers. De Voorzitter: Vanuit de portefeuille Economische Zaken een paar opmerkingen als reactie op de gemaakte opmerkingen. Het college is blij met de raadsbrede motie om de jaarlijkse economische effectrapportage echt handen en voeten te geven. Wij vatten dat op als een stimulering en als een inspiratie voor het verdere beleid en verwachten ook dat de raad daad werkelijk niet alleen in cijfers wil evalueren, maar ook wil bij- en meesturen, want dat is natuurlijk het belangrijkste. De heer Krol heeft daar ook expliciet naar gevraagd. En dat niet alleen ten opzichte van de 20 miljoen, waar de motie een heldere specificatie voor geeft, maar ook, en het college wil dat graag oppakken, wat betreft de 30 miljoen investerings fonds. Wij stellen ons voor in het najaar, wellicht ook als informatie bij de begrotingsbehandeling, alvast een voorlopige opsomming te geven van de projecten die uit de dan bekend zijnde convenanten voorvloeien, die wellicht dan ook al in een bepaald meerjarentrajeet zouden kunnen worden gezet en een voorlopige indicatie van het beslag op het fonds zouden kunnen aangeven. Als dat wordt bedoeld met het verder inzichtelijk maken - de PvdA-fractie heeft daar expliciet naar gevraagd, er moet meer onderbouwing komen alvorens wij de tranches vrij geven - dan wil het college die opmerkingen over de 30 miljoen graag zo vertalen. (De heer Krol: Over die 30 miljoen hebben wij gevraagd om ook criteria erbij te kunnen en te mogen opstellen in de zin van, hoeveel werkgelegenheid zou het kunnen opleveren en wat is de opbrengst van de co-financiering? Uitgangspunten, vuistregelsEn dat we per projeet, per conve nant graag geïnformeerd willen worden via Commissie Bestuur en Middelen ter advisering aan het college.Ik ben verder niet, ook vanwege tijdsreden, inhoudelijk op die sub-criteria inge gaan, omdat het college in het najaar met een voorstel wil komen over hoe je tegen deze materie aan zou kunnen kijken. Dus inclusief de door u bedoelde criteria. Een van de hoofdcriteria die wij nu al voor ogen hebben is natuurlijk - het woord geeft het al aan - welke vermenigvuldigingsfactor kun je krijgen bij de investeringsprojecten door gelden van anderen binnen te slepen met je eigen aandeel? Daaruit vloeit dan voort een werkgelegenheidseffect of een kans op een economische ontwik keling, langs een bepaalde infrastructuur bijvoorbeeld. Dat zal de kern zijn van die benadering, stellen wij ons voor met u in het najaar te bespreken. Derde opmerking die gemaakt is, is de kwaliteit en het ver sterken van het acquisitiebeleid. Of dat ook binnen de f 20 miljoen kansen geeft voor versterking. De ambtelijke organi satie zal binnenkort met een voorstel komen, ook in commis sieverband, om aan te geven hoe zij die versterking ziet. De CDA-fractie noemt dat hoogwaardige acquisitie, de PvdA-fractie zegt dat ze niet alleen over de formatieve kant willen praten, maar ook over de doelstellingen van het acquisitiebeleid. Wij stellen ons voor die versterking van de acquisitie met voor stellen dienaangaande vergezeld te laten gaan. Dan moet er dus een uitspraak komen over waar Leeuwarden zich dan daadwerkelijk 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 25