algemene uitspraak is, waarschijnlijk ook voor de organisatie.
(Mevrouw WaandersDie rapportage waar de wethouder het over
heeft, is dat die rapportage die hij vlak na de vakantie
krijgt?)
Ja, die zit in hele traject eind augustus met de rapportage
over de bedrijfsvoering en ook de rapportage over de communi
catie. Ik heb vorige week in de Commissie Bestuur en Middelen
al toegezegd dat we daar verder de discussie over zullen
voeren
Ten aanzien van de klachtenregistratie heeft mevrouw Waanders
opgemerkt dat je in feite ten aanzien van het handhavingsbeleid
toch toe zou moeten naar een centraal meldpunt. Het college wil
graag onderzoeken of dat haalbaar is. Het lijkt me verstandig
dat we vooralsnog een tweesporen-beleid kiezen, dat we in ieder
geval in de commissies die klachten die er zijn ook regelmatig
op tafel krijgen en ook naar voren brengen wat het college ter
zake daaraan gedaan heeft. Dat is het ene spoor, dat lijkt me
op dit ogenblik het meest praktische punt. Daarna moeten we
onderzoeken of het mogelijk is om dat te centraliseren. Die
vraag hangt, wat mij betreft, nog even in de lucht, want daar
zitten nogal wat coördinatieproblemen in. Het zou denk ik niet
goed zijn als we teveel tijd zouden moeten besteden aan het
coördineren van allerlei dingen en de meldingen in de commis
sies dan maar te laten voor wat ze zijn. Dus ik wil graag
onderzoeken of het mogelijk is. (Mevrouw WaandersOké, maar
wat de wethouder opmerkt over de coördi-natie, ik denk sowieso
dat als je daar meer gerichte aandacht aan wilt besteden,
kijken van wat komt er binnen, hoe het wordt afgehandeld, dat
vergt altijd coördinatieDan zou het kunnen zijn, wanneer je
het centraal regelt, dat het nog efficiënter is dan wanneer je
het op verschillende punten doet.) We zullen dat nadrukkelijk
bekijken.
Het personeelsbeleid
De CDA-fractie heeft voorgesteld, ook bij motie, om voor 1
januari in ieder geval een nota personeelsbeleid in de raad te
brengenWij hebben een afspraak staan in het Collegeprogramma
dat die voor 1 januari 1996 zou komen. Wat we wel hebben gedaan
ondertussen, en er moet niet het misverstand rijzen dat er te
weinig gebeurd is, we hebben een flink aantal zaken op de rails
gezet. We hebben, en dat is uw fractie ook bekend, in de
adviesgroep LIS kort geleden een uitvoerige rapportage gehad
van de werkgroep LIS op het terrein van P en O. Daar zitten
nogal wat implicaties aan. We hebben de afspraak gemaakt dat na
de vakantie, dat wil zeggen september, het traject verder in
gang wordt gezet. Ik ben heel graag bereid om op allerlei
onderdelen vanuit die rapportage-P en O, er ligt bijvoorbeeld
al een mobiliteitsverhaaldie verhalen in afzonderlijke delen
in de commissie Bestuur en Middelen te gaan bespreken. Ik kan
de toezegging niet doen dat ik een integrale nota, die een
afsluiting zou moeten zijn van al die deelstudies, voor 1
januari red. Ik denk dat we dan een paar maanden later zitten.
Maar de lijn die wordt uitgezet met de motie kan het college
ondersteunen. Alleen we redden dat net niet voor 1 januari.
(De heer Krol: Een paar maanden is per 1 maart 1997. Bedoelt de
wethouder dat?) In die richting zou men moeten denken. (De heer
52
Krol: Ja, richting. Is het het of is het het niet?) Ik streef
er naar om het eerste kwartaal van 1997 die nota klaar te heb
ben. (De heer Krol: Dan is het alweer 1 april 1997.)
Vanuit de P en O-werkgroep is er heel veel werk gedaan, er is
een scan van de omgeving gemaakt, ken- en stuurgetallen is twee
weken geleden gepresenteerd. We hebben van de raad de opdracht
gekregen, overigens dat had het college ook zelf voorgesteld,
om in het najaar, november, te komen met een nadere instrumen
ten-optimalisatie, bijvoorbeeld van het vrouwen voorkeursbe
leid. Als we dat in november doen, red ik de nota voor 1
januari niet, dat is heel simpel. Met andere woorden graag,
maar iets meer ruimte daarin.
De heer Brinks (weth.)Op mijn gebied ligt er eigenlijk maar
één motie, dat is het verhaal over de dierenambulance. Het
college heeft zich daarover diepgaand beraden. Wij zeggen tegen
de raad: als u die motie aanneemt, houd er dan wel rekening mee
dat de verhoging van het subsidiebedrag aan de dierenambulance
dan ten laste komt van de afvalstoffenheffing, waardoor die dus
iets omhoog zal gaan. Maar we bevelen hem in ieder geval in uw
aandacht aan
De heer Timmermans (weth.)Aan mij zijn een paar vragen ge
steld. In de eerste plaats hoe het staat met het fietsparkeer-
plan?
Op dit moment wordt daar har aan gewerktwe hebben daar ook
een stagiaire voorIk kan u verzekeren dat het hoognodig is om
een aantal van dit soort vragen op te lossen. Ik ben blij dat
we daar dit soort goed gekwalificeerde mensen voor kunnen
krijgen. Overigens worden uiteraard de Groningse ervaringen,
waarop gedoeld werd, daarbij betrokken. Uiteraard speelt dat
een belangrijke rol, ook bij de uitwerking van het plan in het
kader van Nieuwestad.
Op de vraag of het college heeft gereageerd op de beleidsnoti
tie- van het ENFB is het antwoord, ja, al enige tijd geleden,
zi; het dat de beantwoording door de fietsvereniging niet echt
geheel naar tevredenheid werd geacht. Overigens zullen wij, dat
hebben wij ook afgesproken, die opmerkingen betrekken bij het
plan waar ik het zojuist over had.
Dan de tweede fase van het Verkeersmilieuplan en is daarvoor de
dekking. De tweede fase bestaat - naast de parkeeraanpak, maar
daar is autonome dekking voor middels de tarieven - feitelijk
uit de herinrichting van de Nieuwestad-Wirdumerdijk en de
Westersingel. Dat zijn elementen die in het kader van de
Nieuwestad zullen worden meegenomen. (De heer Hoogeveen:
Bedoelt de wethouder daarmee dat die financiering er ook is?)
Nee, dat betekent dat we in het kader van één van de projecten,
die de werkgelegenheid proberen te bevorderen, voor onder
andere de uitwerking en invulling van het project de Nieuwestad
zal moeten worden meegenomen. (De heer Hoogeveen: Dat vind ik
toch wat vaag, want we hebben bij de vaststelling van het
Verkeersmilieuplan afgesproken dat de financiering van de
tweede fase bij het Milieubeleidsplan zou komen. Bij het
Milieubeleidsplan hebben we vorige week afgesproken dat de
53