Motie nr. 8 is door de WD-fractie mede-ondersteund, dat blijft zo. Motie nr. 9 idem dito, alleen niet via de afvalstoffenheffing. De moties van de NLP-fractie steunen wij niet. Motie nr. 12 van D66-fractie is mede-ondertekend door de heer De Beer, dus die wordt ook door mijn fractie ondersteund. De heer Beers: Ik citeer uit de stand van zaken minimabeleid, de nota die vanavond in de Commissie Economische en Sociale Zaken behandeld had zullen worden maar niet doorgaat, zoals ik heb begrepen. "Uitwerking van de aanbeveling met betrekking tot bijzondere bijstand betekent derhalve veel eerder de vraag te beantwoorden of de wil en mogelijkheid aanwezig zijn om de gestage jaarlijks stijging van f 100.000,- tot f 200.000,- te financieren." De wethouder en de CDA-fractie zeggen: wij wachten het af. De PAL/GL-fractie kiest er toch voor om er alvast rekening mee te houden. De Evaluatiecommissie heeft gesteld dat de bijzondere bijstand een inkomensondersteunende voorziening is en dat derhalve onderzocht dient te worden of schoxing met andere middelen gefinancierd kan worden. Daarnaast constateren wij nu dat de uitgaven uit het incentivebeleid achterblijven bij de ramingen en dat gelet op de versterkende functie van scholing ten opzichte van werk, scholingskosten voortaan gedekt kunnen worden uit incentivebeleid. Dat betekent dat jaarlijks beoordeeld moet worden of het budget incentivebe leid, gezien de verruiming, nog toereikend is. De simpele link die de wethouder legt tussen het minimabeleid en het verhogen van het Grote Stedenbeleid-budget gaat ons ook te gemakkelijk. Voor de PAL/GL-fractie is die relatie er niet per definitie. Wat het college dient te beseffen, is dat wij als meerderheid van de raad de eerste keer bij de behandeling van de conclusies van de evaluaties minimabeleid, de tweede keer bij de Commissie Bestuur en Middelen over de Perspectief- nota, de derde keer bij de commissie Grote Stedenbeleid hebben aangegeven dat wij hoge prioriteit geven aan het minimabeleid. Nu wij de Perspectiefnota behandelen, en dat is de vierde gele genheid waar wij het aangeven, waar wij de keuze moeten maken, zegt het college eigenlijk dat de raad zich er nog maar eens op moet bezinnen. Wij hebben ons bezonnen, al vier keer, en wij hebben een keus gemaakt, het college moet zich naar ons idee bezinnen op de vraag waarom ze aan dit dringende signaal keer op keer geen gehoord heeft gegeven. Dat het college blijkbaar andere prioriteiten heeft, is haar goed recht, maar de PAL/GL- fractie heeft aangegeven binnen die f 1,5 miljoen voorrang te geven aan minimabeleid, los van eventuele ophoging van het budget zoals het college dat nu uit de hoge hoed tovert. Als het primaat bij de raad ligt, dan is deze discussie wat ons betreft afgelopen. Mijn fractie is bereid extra middelen beschikbaar te stellen voor de vrije ruimte binnen het Grote Stedenbeleid als blijkt dat deze ruimte te krap is, maar dat doen wij dan wel bij de perspectiefbehandeling 1998 Helaas is er geen meerderheid in deze raad, als ik het goed heb begrepen, om nu een beslissing te nemen over een vast te stel len bedrag voor de drie losse einden die nog in de Perspectief 66 nota liggen. Dat betreuren wij, maar het is niet anders. Op onze opmerkingen over het ontwikkelingsbudget voor de uit eindelijke f 350.000,- heb ik nog geen reactie gehad en wij blijven daar dus tegen. Aangezien wij onze motie zuilen handhaven over minimabeleid, begrijpt u dat wij geen behoefte hebben aan de drie moties van de PvdA-fractie. Wij ondersteunen de motie over de economische effectrapportage van de CDA-fractie, alsook die over het personeelsbeleid. Wij willen graag een rapportage over de voortgang additionele werkgelegenheidsprojecten, maar een commissie is onzes inziens een te zwaar middelDus wij steunen die motie niet Het zal u niet verbazen dat wij de motie over de derde schijf lastenverlichting niet ondersteunen. Wij handhaven letterlijk de motie over het minimabeleid, zoals wij die samen met andere fracties hebben ingediend. Datzelfde geldt voor de motie over de bijzondere bijstand. Wij zijn heel blij met de steun van f 5.000,- voor de diere nambulance De moties van de NLP-fractie. Wij zijn voor het bevriezen van de sporthaltarieven. Wij zijn tegen het bevriezen van de OZB-tarieven. Wij zijn voor de motie zoals die mede door ons is ondertekend over het Verkeersmilieuplan. De heer Jacobse: Wij zouden geen prioriteit aan werkgelegenheid willen geven. Letterlijk heb ik gezegd: "Mocht blijken dat er op een aanvaardbare wijze bezuinigd kan worden en er komt geld vrij, dan wil mijn fractie de storting in het Fonds Werkgele genheid een hoge prioriteit geven, maar wel vanuit een gezonde financiële uitgangspositie." Ergo ook wij kiezen wel degelijk voor werk als prioriteit. Ten eerste levert het wegwerken van achterstallig onderhoud en beheer openbaar groen werk op, maar daarnaast als u met aanvaardbare bezuiniging komt, dan wil mijn fractie daar een flink gedeelte van bestemmen voor storting in werkgelegenheidsfondsenAls ik fracties hoor spreken over be dragen van f 8 tot f 10 miljoen structureel, dan wijkt dat nauwelijks af van de tranches die morden voorgesteld. Wij kiezen er echter voor eerst de problemen die de gemeentelijke huishouding kent op te lossen, om dan pas nieuw beleid in te zetten. De stelling dat wij derhalve niets doen met het gegeven dat de burger werkgelegenheid als prioriteit aangeeft, wijs ik dan ook van de hand. Wij zijn het eens met de PvdA-fractie dat handhavingsbeleid hogere prioriteit moet krijgen. Burgers begrijpen er niets van 67

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 34