dan na de vakantie inhoudelijk ook naar het Grote Stedenbeleid kijken en daar ook zoveel mogelijk proberen van mee te profi teren. Want het was toch de bedoeling dat wij als gemeente van het Grote Stedenbeleid zouden profiteren, dat onze burgers daar beter van zouden worden. (Mevrouw De Bruin: Dat gebeurt op dit moment met deze voorstellen ook. Ik snap ook niet helemaal hoe de wethouder komt bij tweederdeVoor zover ik heb begrepen gaat het in totaal om iets van f 9,1 miljoen wat opgebouwd is uit f 6,6 miljoen van het rijk, f J miljoen vanuit het Fonds Sociale Vernieuwing, f 1,5 miljoen structureel door de gemeente en dan moet de provincie ook nog over de brug komen.) Ik heb het over onze eigen gemeentelijke financiële middelen. (Mevrouw De Bruin: Maar er gaat veel meer geld in om en er wordt veel meer geld aan verschillende projecten toegekend. Er ligt hier nu inderdaad een claim van f 8 a f 9 ton voor minimabeleid, maar de wethouder weet ook dat al die voorstellen in de commis sie nog behandeld moeten worden, zelfs vanavond had daar nog over gesproken zullen worden. Want ik denk dat wij er nog helemaal niet over uit zijn in deze raad dat bijvoorbeeld die gemeentepas ook daadwerkelijk f 3 ton moet kosten, dat kan ik mij in ieder geval niet voorstellen. Dat zijn allemaal nog discussie-onderwerpen. Wat wij hier doen is dat wij op zich een dekkingsmogelijkheid aangeven vanuit het GSB-beleid, omdat wij vinden dat het minimabeleid daar heel goed binnen past. Niet omdat wij zomaar iets zoeken, nee wij vinden juist een gemeen tepas bij uitstek een project dat je vanuit dat Grote Steden beleid zou financieren.) Op dat punt ben ik het natuurlijk helemaal niet met mevrouw De Bruin oneensDat betekent nog steeds niet dat je vanuit de eigen financiële middelen voor het Grote Stedenbeleid zo'n groot deel alleen aan minimabeleid besteedt, dat dat overeen komt met dat wat je in het convenant met het rijk hebt gesloten. Wat dat betreft daag ik de raad echt uit om het convenant nog een keer te lezen. De commissie heeft zelf vorige week daar de volle breedte van aangegeven. Ik vind dat de PAL/GL-fractie op dat punt in ieder geval inconse quent bezig is. (Mevrouw De Bruin: Tijdens de commiss.iebehande- ling van de Perspectiefnota hebben wij nota bene aangegeven dat wij er naar streven om ongeveer een miljoen te ramen voor het minimabeleid. Wij hebben keer op keer onze bevreemding uitge sproken waarom dat minimabeleid niet een plek heeft gekregen binnen het Grote Stedenbeleid dan wel binnen de Perspectiefno ta. Nu verwijt de wethouder ons dat wij inconsequent bezig zijn, daar snap ik echt niets van.) Misschien snapt mevrouw De Bruin het als ik haar vraag hoe zij dacht dat te financieren, met alle andere wensen die zij dan daar nog naast zet, want daar heeft zij dan geen uitsluitsel over gegeven. Dat is precies waar ik graag met de raad een debat over wil Maar laten wij de discussie sluiten. Ik heb een voorstel ge daan. Ik denk dat het GSB een uiterst moeizaam proces wordt als wij die discussie niet met elkaar aan zouden durven te gaan. Dat is het belangrijkste item waar ik het nog over wilde hebben De moties, los van de motie van de CDA-fractie over de Hemrik waar de burgemeester helder over is geweest, zijn als zodanig voornamelijk moties waar het collegeniet in mee zou stemmen. 76 De heer Timmermans (weth.)De motie nr. 12, in tweede termijn ingediend door de D66-fractie. Ik constateer dat de motivering en de besluitvorming een twee tal onduidelijkheden/onzuiverheden bevat. Voor zover mij bekend is het niet zo zoals bij het derde streepje wordt aangegeven, dat bij de vaststelling van het Milieubeleidsplan besloten is de financiering van de tweede fase van het Verkeersmilieuplan mee te nemen bij de Perspec tiefnota. Voor zover mij bekend moet ten behoeve van de tweede en de derde fase de projectgroep de plannen nog ontwikkelen en daarom is op dat moment geen voorstel gedaan voor dekking. Dat is toch even iets anders dan wat hier in de motie, door ieder een onderschreven, staat geformuleerd. In de tweede plaats weten wij op dit moment nog niet wat precies de maatregelen zullen zijn voor die tweede fase, omdat dat heel nadrukkelijk samenhangt met de projectvoorstellen uit de stuurgroep Nieuwestad. Het voorstel van het college is dus eigenlijk om na de vakantie, want dan zijn de plannen bekend van het project Nieuwestad, te kijken waarvoor wij kiezen, hoe wij die invulling gaan geven met betrekking tot de plannen voor de tweede fase van het Verkeersmilieuplan. Dan zullen wij ook dekking moeten aangeven en het kader daarvoor is het project Nieuwestad. Het lijkt mij een volstrekt logische gang van zaken. Om daar nu op vooruit te lopen, met zoveel ongewisheden lijkt mij niet juist. Ik zou willen voorstellen de motie in te trekken. Mevrouw Waanders: Ik zou graag een korte schorsing willen. De Voorzitter schorst om 17.30 de vergadering. De Voorzitter heropent om 17.45 uur de vergadering. Mevrouw Waanders: Voordat wij de moties in stemming brengen, zou ik nog graag even willen weten hoe de verschillende fracties reageren op het voorstel dat mevrouw De Haan heeft gedaan, waarbij ik de woorden die zij heeft gesproken zo uitleg dat het college nu voorstelt om met de raad de discussie aan te gaan over het GSB, overeenkomstig de richtlijnen van het GSB, de intentie van het GSB. En dat het college ook voor de drie voorstellen wat betreft het minimabeleid dekking gaat zoeken, daar met voorstellen komt en dat dat dus zou kunnen betekenen dat het budget voor het Grote Stedenbeleid opgehoogd zou kunnen worden. Wij kunnen ons daarin vinden. Ik zou graag, voordat wij onze stem bepalen ten aanzien van de moties, de reacties van de andere fracties daarop willen. De heer Beers: Mevrouw Waanders vraagt naar de mogelijkheid van een discussie. Uiteraard is dat mogelijk als de college de noodzaak daarvan acht, dan kan dat altijd geagendeerd worden. Dat is het probleem niet. Overigens is het niet onze inter pretatie dat het college op dit moment kan gaan zoeken naar 77

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 39