stelt het college voor een Ontwikkelingsbudget in te stellen van f 175.000,- structureel met ingang van 1996, te vermeer deren met f 175.000,- structureel vanaf 1997. Voorzitter, de PvdA-fractie heeft in de commissie al aangegeven dat we, zij het na uitvoerige discussie, akkoord gaan met deze voorstellen. De voorstellen sluiten direct aan bij de hoofdprioriteit Werkgelegenheid in het Collegeprogramma. De voorgestelde instrumenten kunnen flexibel, en liefst zo veel mogelijk als aanvulling op investeringen van derden, worden ingezet voor de ontwikkeling en uitvoering van soms ambitieuze werkgelegen heidsprojecten en daar zit onze stad op te wachten. We hebben aan ons fiat wel de voorwaarde verbonden, en die herhaal ik hier, dat het college voor het vastellen van de begroting in het najaar de raad een stevige onderbouwing voor legt voor wat betreft het InvesteringsfondsDie onderbouwing dient inzicht te geven in de prioritering van uitgaven uit het fonds, de verwachte werkgelegenheids- en financiële multiply- effecten en de spelregels die raad en college hanteren bij de aanwending van het fonds. Het Actieplan Economie en Werkge legenheid vormt wat ons betreft de basis voor die onderbouwing. Daarnaast vragen wij van het college een jaarlijkse economie effectrapportage waarbij zowel de uitgaven ten behoeve van de verkoop van Hemrikgronden als de overige uitgaven uit het fonds betrokken worden. De CDA-fractie zal daarover zo dadelijk een motie indienen die ook door mij is ondertekend. De burgemeester heeft in de commissievergadering reeds toezeggingen in die richting gedaan. In de Perspectiefnota wordt al heel voorzichtig gewag gemaakt van een intensivering van het acquisitiebeleid en dat lijkt ons broodnodig; mijn fractie dringt er daarom bij het college op aan zo snel mogelijk een uitwerking van die intentie aan de raad voor te leggen. Een uitwerking waarin niet alleen de inspanningen en de organisatie, maar ook de doelstellingen van het beleid zo concreet mogelijk zijn verwoord. De PvdA-fractie gaat ook akkoord met een extra structureel bedrag van f 1,5 miljoen voor het Grote Stedenbeleid. Met het GSB wordt het offensief ingezet tegen de problemen en bedrei gingen op sociaal en sociaal-economisch terrein. In hele korte tijd zijn er een groot aantal actieplannen ontwikkeld en daar voor is een compliment op zijn plaats. De financiële doorvertaling van de nieuw-beleidsvoorstellen leidt volgens de meerjarenbegroting op pagina 35 tot een structureel tekort van f 0,8 ton. Op pagina 37 wordt echter gesteld dat voor de niet aanvaarde tegenvaller efficiency maatregelen van circa f 1.470.000,- nog ombuigingsvoorstellen geformuleerd moeten worden. Met het verdwijnen van die tegen valler levert de meerjarenraming na doovertaling van de nieuw- beleidsvoorstellen een positief saldo op van ongeveer f 7 ton. Deze correctie voorkomt echter niet dat we op korte termijn een aanzienlijk bedrag moeten vrijmaken: na de vakantie moeten we, op basis van nadere rapportages, besluiten nemen over de extra uitgaven voor Onderhoud, voor de herbezetting als gevolg van de ADV en voor het LIS-traject. Voor die extra uitgaven zal het college met bezuinigingsvoorstellen komen. Het liefst hadden we de discussie over die extra uitgaven en bezuinigen bij deze 6 behandeling van de Perspectiefnota afgerond, maar dat zat er niet in. In verband daarmee hebben een paar partijen in de commissie voorgesteld nu alvast een te bezuinigen bedrag te noemen voor de post Onderhoud. Daar kiezen wij nadrukkelijk niet voor: wij willen besluiten nemen op grond van voorstellen voor extra uitgaven en de bezuinigingen die daarmee gemoeid zijn. Wel verzoeken we het college met klem geen bezuinigings voorstellen aan te dragen die het voorzieningenniveau in de stad wezenlijk aantasten. Het feit dat het college toezeggingen heeft gedaan in die richting, is voor ons ook een reden geweest om geen financiële voorbehouden te formuleren bij de nieuw-be leidsvoorstellen Verder geven we het college de volgende twee, ook in de commissie uitgesproken, adviezen mee: Bij de uitvoering van onderhoudsprojecten dient een zo effectief mogelijke koppeling gezocht te worden met werkgelegenheidprojecten en een nood zakelijke formatie-uitbreiding voor LIS moet bij voorkeur gerealiseerd worden in de vorm van herbezettingsformatie als gevolg van de ADV. Rest mij nog een beleidsterrein aan de orde te stellen waarvoor de PvdA-fractie extra middelen wil vrijmaken en dat is: 3 Het Minimabeleid Bij de vaststelling van het Evaluatierapport Minimabeleid heeft de raad een aantal aanbevelingen hoge prioriteit gegeven. Daartoe behoort de aanbeveling betreffende de schuldhulpverle ning en de invoering van een Gemeentepas ter vervanging van het Fonds Maatschappelijke activiteiten. Het college heeft toegezegd voor de behandeling van de Perspec tiefnota inzicht te geven in de mogelijkheden om via herschik king geld vrij te maken voor het minimabeleid. Die toezegging is niet nagekomen, maar de PvdA-fractie hecht er groot belang aan dat er vandaag door uitspraken van de raad bij de begro tingsopstelling rekening wordt gehouden met de uitvoering van de twee genoemde aanbevelingen. Daarom dienen wij de volgende twee moties in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 24 juni 1996; behandelende de Perspectiefnota 1997, overwegende dat de raad bij het vaststellen van het Evaluatierapport Minimabeleid hoge prioriteit heeft toegekend aan het beter stroomlijnen en aanvullen van de instrumenten ten behoeve van de Schuldhulpverlening; besluit het college op te dragen de raad zo spoedig mogelijk een uitgewerkt voorstel voor te leggen dat direct aansluit bij de aanbevelingen die ten aanzien van de Schuldhulpverlening in het Evaluatierapport Minimabeleid zijn geformuleerd; het extra bedrag dat jaarlijks nodig is voor de verbeterde Schuldhulpverlening te financieren ten laste van het budget voor het Grote Steden Beleid; en gaat over tot de orde van de dag 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 4