stelt het college voor een Ontwikkelingsbudget in te stellen
van f 175.000,- structureel met ingang van 1996, te vermeer
deren met f 175.000,- structureel vanaf 1997. Voorzitter, de
PvdA-fractie heeft in de commissie al aangegeven dat we, zij
het na uitvoerige discussie, akkoord gaan met deze voorstellen.
De voorstellen sluiten direct aan bij de hoofdprioriteit
Werkgelegenheid in het Collegeprogramma. De voorgestelde
instrumenten kunnen flexibel, en liefst zo veel mogelijk als
aanvulling op investeringen van derden, worden ingezet voor de
ontwikkeling en uitvoering van soms ambitieuze werkgelegen
heidsprojecten en daar zit onze stad op te wachten.
We hebben aan ons fiat wel de voorwaarde verbonden, en die
herhaal ik hier, dat het college voor het vastellen van de
begroting in het najaar de raad een stevige onderbouwing voor
legt voor wat betreft het InvesteringsfondsDie onderbouwing
dient inzicht te geven in de prioritering van uitgaven uit het
fonds, de verwachte werkgelegenheids- en financiële multiply-
effecten en de spelregels die raad en college hanteren bij de
aanwending van het fonds. Het Actieplan Economie en Werkge
legenheid vormt wat ons betreft de basis voor die onderbouwing.
Daarnaast vragen wij van het college een jaarlijkse economie
effectrapportage waarbij zowel de uitgaven ten behoeve van de
verkoop van Hemrikgronden als de overige uitgaven uit het fonds
betrokken worden. De CDA-fractie zal daarover zo dadelijk een
motie indienen die ook door mij is ondertekend. De burgemeester
heeft in de commissievergadering reeds toezeggingen in die
richting gedaan.
In de Perspectiefnota wordt al heel voorzichtig gewag gemaakt
van een intensivering van het acquisitiebeleid en dat lijkt ons
broodnodig; mijn fractie dringt er daarom bij het college op
aan zo snel mogelijk een uitwerking van die intentie aan de
raad voor te leggen. Een uitwerking waarin niet alleen de
inspanningen en de organisatie, maar ook de doelstellingen van
het beleid zo concreet mogelijk zijn verwoord.
De PvdA-fractie gaat ook akkoord met een extra structureel
bedrag van f 1,5 miljoen voor het Grote Stedenbeleid. Met het
GSB wordt het offensief ingezet tegen de problemen en bedrei
gingen op sociaal en sociaal-economisch terrein. In hele korte
tijd zijn er een groot aantal actieplannen ontwikkeld en daar
voor is een compliment op zijn plaats.
De financiële doorvertaling van de nieuw-beleidsvoorstellen
leidt volgens de meerjarenbegroting op pagina 35 tot een
structureel tekort van f 0,8 ton. Op pagina 37 wordt echter
gesteld dat voor de niet aanvaarde tegenvaller efficiency
maatregelen van circa f 1.470.000,- nog ombuigingsvoorstellen
geformuleerd moeten worden. Met het verdwijnen van die tegen
valler levert de meerjarenraming na doovertaling van de nieuw-
beleidsvoorstellen een positief saldo op van ongeveer f 7 ton.
Deze correctie voorkomt echter niet dat we op korte termijn een
aanzienlijk bedrag moeten vrijmaken: na de vakantie moeten we,
op basis van nadere rapportages, besluiten nemen over de extra
uitgaven voor Onderhoud, voor de herbezetting als gevolg van de
ADV en voor het LIS-traject. Voor die extra uitgaven zal het
college met bezuinigingsvoorstellen komen. Het liefst hadden we
de discussie over die extra uitgaven en bezuinigen bij deze
6
behandeling van de Perspectiefnota afgerond, maar dat zat er
niet in. In verband daarmee hebben een paar partijen in de
commissie voorgesteld nu alvast een te bezuinigen bedrag te
noemen voor de post Onderhoud. Daar kiezen wij nadrukkelijk
niet voor: wij willen besluiten nemen op grond van voorstellen
voor extra uitgaven en de bezuinigingen die daarmee gemoeid
zijn. Wel verzoeken we het college met klem geen bezuinigings
voorstellen aan te dragen die het voorzieningenniveau in de
stad wezenlijk aantasten. Het feit dat het college toezeggingen
heeft gedaan in die richting, is voor ons ook een reden geweest
om geen financiële voorbehouden te formuleren bij de nieuw-be
leidsvoorstellen
Verder geven we het college de volgende twee, ook in de
commissie uitgesproken, adviezen mee: Bij de uitvoering van
onderhoudsprojecten dient een zo effectief mogelijke koppeling
gezocht te worden met werkgelegenheidprojecten en een nood
zakelijke formatie-uitbreiding voor LIS moet bij voorkeur
gerealiseerd worden in de vorm van herbezettingsformatie als
gevolg van de ADV.
Rest mij nog een beleidsterrein aan de orde te stellen waarvoor
de PvdA-fractie extra middelen wil vrijmaken en dat is:
3
Het Minimabeleid
Bij de vaststelling van het Evaluatierapport Minimabeleid heeft
de raad een aantal aanbevelingen hoge prioriteit gegeven.
Daartoe behoort de aanbeveling betreffende de schuldhulpverle
ning en de invoering van een Gemeentepas ter vervanging van het
Fonds Maatschappelijke activiteiten.
Het college heeft toegezegd voor de behandeling van de Perspec
tiefnota inzicht te geven in de mogelijkheden om via herschik
king geld vrij te maken voor het minimabeleid. Die toezegging
is niet nagekomen, maar de PvdA-fractie hecht er groot belang
aan dat er vandaag door uitspraken van de raad bij de begro
tingsopstelling rekening wordt gehouden met de uitvoering van
de twee genoemde aanbevelingen. Daarom dienen wij de volgende
twee moties in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 24 juni 1996;
behandelende de Perspectiefnota 1997,
overwegende
dat de raad bij het vaststellen van het Evaluatierapport
Minimabeleid hoge prioriteit heeft toegekend aan het
beter stroomlijnen en aanvullen van de instrumenten ten
behoeve van de Schuldhulpverlening;
besluit
het college op te dragen de raad zo spoedig
mogelijk een uitgewerkt voorstel voor te leggen dat
direct aansluit bij de aanbevelingen die ten
aanzien van de Schuldhulpverlening in het
Evaluatierapport Minimabeleid zijn geformuleerd;
het extra bedrag dat jaarlijks nodig is voor de
verbeterde Schuldhulpverlening te financieren ten
laste van het budget voor het Grote Steden Beleid;
en gaat over tot de orde van de dag
7