(Motie nr. 1)
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 24 juni 1996,
behandelende de Perspectiefnota 1997,
overwegende
dat de raad bij de vaststelling van het Evaluatie
rapport Minimabeleid hoge prioriteit heeft toe
gekend aan de invoering van de Gemeentepas ter
vervanging van het Fonds Maatschappelijke
Activiteiten;
dat in het Fonds Maatschappelijke Activiteiten met
ingang van 1997 geen middelen meer worden gestort;
draagt het college op:
de raad zo snel mogelijk een voorstel voor te
leggen voor de invoering van een Gemeentepas,
conform de richtlijnen uit het Evaluatierapport
Minimabeleid;
de raad een dekkingsvoorstel voor te leggen voor de
geraamde lasten van f 300.000,- op jaarbasis ten
behoeve van de uitvoering van de Gemeentepas;
en gaat over tot de orde van de dag
(Motie nr. 2)
Voorzitter, het ziet er verder naar uit dat het rijk binnenkort
gemeenten de ruimte geeft om ook mensen met een inkomen van
100% van het minimumloon weer kwijtschelding te verlenen voor
de OZB. Het zal u niet verbazen dat de PvdA dat voornemen
toejuicht. Het aanscherpen van de kwijtscheldingsnormen door
het rijk hebben we altijd sterk bekritiseerd en als de moge
lijkheid tot verhoging van de kwijtscheldingsnorm naar 100%
zich aandient, moet de gemeente Leeuwarden die ruimte absoluut
benutten. Kwijtschelding is een zeer effectief en eenvoudig uit
te voeren instrument om iets aan de slechte inkomenspositie van
mensen op het sociaal minimum te doen.
Voor de toepassing van de 100%-norm wordt een bedrag geraamd
van f 7,5 ton. De jaarlijkse storting vanuit de OZB-gelden van
f 4 ton ten behoeve van de kwijtschelding is dus niet afdoende.
De PvdA-fractie stelt voor om het extra benodigde bedrag van
f 3,5 ton te financieren uit de tariefstelling voor de OZB. Op
deze wijze wordt ook het huidige benodigde bedrag voor kwijt
schelding gefinancierd en het is conform de methodiek die werd
toegepast toen het rijk het hanteren van de 100% toestond.
Vandaar de volgende motie:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 24 juni 1996;
behandelende de Perspectiefnota 1997,
overwegende
dat het rijk het binnenkort hoogstwaarschijnlijk
toestaat belastingkwijtschelding te verlenen aan
mensen met een inkomen dat gelijk is aan 100% van
het minimumloon;
dat belastingkwijstschelding een bijzonder
effectief instrument is binnen het Minimabeleid;
besluit
8
de gemeentelijke kwijtscheldingsnorm te verhogen
naar 100% van het minimumloon, zodra het rijk dat
toestaat
het jaarlijks tekort van f 350.000,- dat daardoor
ontstaat te dekken uit de tariefstelling voor de
OZB;
en gaat over tot de orde van de dag
(Motie nr. 3)
Voorzitter, het zal duidelijk zijn dat wij als het gaat om het
minimabeleid en de voorstellen die wij daarvoor doen, een deel
van de middelen die daarvoor nodig zullen zijn bij voorkeur
niet willen dekken uit het GSB-beleid. Ik heb sterk de indruk
dat dat niet door de hele raad gedeeld wordtIk wil in ieder
geval nu alvast de kanttekening plaatsen dat wij ernstige
bezwaren hebben om nu al zo'n beslag te leggen op de middelen
voor GSBomdat dan een integrale afweging van de plannen die
er liggen en waarvoor extra geld nodig is, bij voorbaat al zo
goed als onmogelijk wordt. Daar hebben wij grote bezwaren
tegen
Voorzitter, ik hoop dat mijn eerste instantie niet te veel
jargon bevatte, niet te versluierend en niet te deftig was en
zelfs door de heer Komrij begrepen had kunnen worden.
De heer Krol: Voorzitter, de CDA-fractie heeft tijdens de
commissiebehandeling van de Perspectiefnota gekozen voor een
positief kritische benadering en die benadering is sindsdien
niet veranderd.
De CDA fractie kan zich vinden in de keuze voor 2 hoofdpriori
teiten namelijk Werkgelegenheid en het Grote Stedenbeleid
(GSB)
Wel verbaast het ons nog steeds dat omtrent de prioriteiten
genoemd in het Collegeprogram zoals Milieu en Sociaal Beleid,
inclusief het minimabeleid, hoev/el vallend onder het GSB, het
college geen duidelijke voorstellen heeft gedaan op dat gebied.
Met name ten aanzien van het minimabeleid geen sterk punt, wat
ook nadrukkelijk bleek tijdens de commissiebehandeling.
Voorzitter, de CDA-fractie zal de Perspectiefnota onder voor
behoud willen vaststellen en daarmee bedoelen we dan, dat we
niet eerder ons uiteindelijke fiat kunnen geven, dan wanneer
ook de herwaarderingsvoorstellen, die nodig zullen blijken,
bekend zijn en we dus een totaalafweging kunnen maken naar
aanleiding van inkomsten en uitgaven. Anders gezegd, een
investeringsfonds van f 50 miljoen is in principe akkoord
wanneer daar tegenover voor de CDA-fractie aanvaax'dbare
herwaarderingsvoorstellen komen te staan in verband met
achterstallig onderhoud en dergelijk.
Wellicht kan het besluit op die manier worden aangepast of is
dat ook de bedoeling van het college wanneer gesteld wordt dat
Perspectief het kader is voor de begroting 1997?
In de nota Perspectief wordt voorgesteld een investeringsfonds
van f 50 miljoen in het leven te roepen. Heeft het college ook
9