(Motie nr. 1) "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 24 juni 1996, behandelende de Perspectiefnota 1997, overwegende dat de raad bij de vaststelling van het Evaluatie rapport Minimabeleid hoge prioriteit heeft toe gekend aan de invoering van de Gemeentepas ter vervanging van het Fonds Maatschappelijke Activiteiten; dat in het Fonds Maatschappelijke Activiteiten met ingang van 1997 geen middelen meer worden gestort; draagt het college op: de raad zo snel mogelijk een voorstel voor te leggen voor de invoering van een Gemeentepas, conform de richtlijnen uit het Evaluatierapport Minimabeleid; de raad een dekkingsvoorstel voor te leggen voor de geraamde lasten van f 300.000,- op jaarbasis ten behoeve van de uitvoering van de Gemeentepas; en gaat over tot de orde van de dag (Motie nr. 2) Voorzitter, het ziet er verder naar uit dat het rijk binnenkort gemeenten de ruimte geeft om ook mensen met een inkomen van 100% van het minimumloon weer kwijtschelding te verlenen voor de OZB. Het zal u niet verbazen dat de PvdA dat voornemen toejuicht. Het aanscherpen van de kwijtscheldingsnormen door het rijk hebben we altijd sterk bekritiseerd en als de moge lijkheid tot verhoging van de kwijtscheldingsnorm naar 100% zich aandient, moet de gemeente Leeuwarden die ruimte absoluut benutten. Kwijtschelding is een zeer effectief en eenvoudig uit te voeren instrument om iets aan de slechte inkomenspositie van mensen op het sociaal minimum te doen. Voor de toepassing van de 100%-norm wordt een bedrag geraamd van f 7,5 ton. De jaarlijkse storting vanuit de OZB-gelden van f 4 ton ten behoeve van de kwijtschelding is dus niet afdoende. De PvdA-fractie stelt voor om het extra benodigde bedrag van f 3,5 ton te financieren uit de tariefstelling voor de OZB. Op deze wijze wordt ook het huidige benodigde bedrag voor kwijt schelding gefinancierd en het is conform de methodiek die werd toegepast toen het rijk het hanteren van de 100% toestond. Vandaar de volgende motie: "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 24 juni 1996; behandelende de Perspectiefnota 1997, overwegende dat het rijk het binnenkort hoogstwaarschijnlijk toestaat belastingkwijtschelding te verlenen aan mensen met een inkomen dat gelijk is aan 100% van het minimumloon; dat belastingkwijstschelding een bijzonder effectief instrument is binnen het Minimabeleid; besluit 8 de gemeentelijke kwijtscheldingsnorm te verhogen naar 100% van het minimumloon, zodra het rijk dat toestaat het jaarlijks tekort van f 350.000,- dat daardoor ontstaat te dekken uit de tariefstelling voor de OZB; en gaat over tot de orde van de dag (Motie nr. 3) Voorzitter, het zal duidelijk zijn dat wij als het gaat om het minimabeleid en de voorstellen die wij daarvoor doen, een deel van de middelen die daarvoor nodig zullen zijn bij voorkeur niet willen dekken uit het GSB-beleid. Ik heb sterk de indruk dat dat niet door de hele raad gedeeld wordtIk wil in ieder geval nu alvast de kanttekening plaatsen dat wij ernstige bezwaren hebben om nu al zo'n beslag te leggen op de middelen voor GSBomdat dan een integrale afweging van de plannen die er liggen en waarvoor extra geld nodig is, bij voorbaat al zo goed als onmogelijk wordt. Daar hebben wij grote bezwaren tegen Voorzitter, ik hoop dat mijn eerste instantie niet te veel jargon bevatte, niet te versluierend en niet te deftig was en zelfs door de heer Komrij begrepen had kunnen worden. De heer Krol: Voorzitter, de CDA-fractie heeft tijdens de commissiebehandeling van de Perspectiefnota gekozen voor een positief kritische benadering en die benadering is sindsdien niet veranderd. De CDA fractie kan zich vinden in de keuze voor 2 hoofdpriori teiten namelijk Werkgelegenheid en het Grote Stedenbeleid (GSB) Wel verbaast het ons nog steeds dat omtrent de prioriteiten genoemd in het Collegeprogram zoals Milieu en Sociaal Beleid, inclusief het minimabeleid, hoev/el vallend onder het GSB, het college geen duidelijke voorstellen heeft gedaan op dat gebied. Met name ten aanzien van het minimabeleid geen sterk punt, wat ook nadrukkelijk bleek tijdens de commissiebehandeling. Voorzitter, de CDA-fractie zal de Perspectiefnota onder voor behoud willen vaststellen en daarmee bedoelen we dan, dat we niet eerder ons uiteindelijke fiat kunnen geven, dan wanneer ook de herwaarderingsvoorstellen, die nodig zullen blijken, bekend zijn en we dus een totaalafweging kunnen maken naar aanleiding van inkomsten en uitgaven. Anders gezegd, een investeringsfonds van f 50 miljoen is in principe akkoord wanneer daar tegenover voor de CDA-fractie aanvaax'dbare herwaarderingsvoorstellen komen te staan in verband met achterstallig onderhoud en dergelijk. Wellicht kan het besluit op die manier worden aangepast of is dat ook de bedoeling van het college wanneer gesteld wordt dat Perspectief het kader is voor de begroting 1997? In de nota Perspectief wordt voorgesteld een investeringsfonds van f 50 miljoen in het leven te roepen. Heeft het college ook 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 5