agenda komt Conclusie, akkoord met de jaarrekening, inhoudelijk kwalitatief al veel beter, maar over de financiële positie van de gemeente zijn wij helaas nog lang niet uitgepraat. Mevrouw De Haan (weth.)Ik wil twee punten over de dienst- rekening bij elkaar nemen. De heer Krol heeft gezegd dat de dienstrekeningen nog inzichtelijker zouden kunnen zijn. Dan hebben wij het voornamelijk over functionele commissies, zodat die hun functie kunnen hebben. Hij heeft even later gezegd ten aanzien van de Commissie voor de Rekening, want daar hebben we er ook over gesproken, dat de Commissie voor de Rekening de betrokkenheid van de andere raadsleden wil vergroten en die dingen zou je met elkaar kunnen combineren. Wij hadden afge sproken, dat is dit jaar niet helemaal gelukt, dat de gemeente- rekening en ook de dienstrekeningen besproken zouden worden in de functionele commissies, dat eventuele opmerkingen waar men in de commissies niet uitkwam zouden worden doorgegeven aan de Commissie voor de Rekening en dat die verder de opmerkingen zou betrekken bij het totaal oordeel over de rekening. In een aan tal commissie is dat gelukt. Wat ik daarvan gehoord heb, is dat de behandeling daar geen vragen opgeleverd heeft, dat het dus eigenlijk positief ontvangen werd. Maar in een aantal commis sies - ik weet niet exact om welke commissie het ging - is dat niet gelukt. Wij moeten zorgen dat dat volgend jaar op een goede manier loopt. Ik denk dat wij dan tegelijkertijd de op merking van de heer Krol mee moeten nemen dat de dienstreke ningen dan ook zo inzichtelijk mogelijk voor de raadsleden moeten zijn. Dat wat daar aan te verbeteren valt moeten wij zeker doen. Ik ben in ieder geval blij met zijn complimenten over de gemeenterekening, dat wij er toch weer een stap verder in geslaagd zijn om dat nog inzichtelijker te maken. Verder heeft de heer Krol gezegd dat zij het uiteindelijke verschil tussen de rekening en de laatste Marap nog te groot vinden. Hij zegt dat dat eigenlijk niet meer voor mag komen en kan de wethouder ons dat niet garanderen. Zover zou ik niet willen gaan. Wij hebben wel enig inzicht gegeven in waar dat verschil uiteindelijk in zat. Wij zijn tot de conclusie geko men, dat heb ik al eens eerder gezegd, dat wij redelijk begroot hebben. De Maraps zijn ook niet slecht, als je kijkt naar waar de verschillen zitten, dan is dat niet een kwestie van heel verkeerd begroten en is het ook geen kwestie van allerlei oude lijken uit de kast, dan zijn dat incidentele afwijkingen. Ons streven is er uiteraard op gericht om zo dicht mogelijk bij de begroting uit te komen, maar op zo'n grote begroting zal je altijd zien dat daar verschillen ontstaan. De heer Krol heeft gevraagd of er nog meer tegenvallers te melden zijn, laat de financiële informatie zo compleet mogelijk zijn op het moment dat wij nu over de rekening praten. Hij heeft concreet gevraagd naar de juni-circulaireDaar weet ik van dat die begin juli is binnengekomen. Wij hebben die vervol gens geprobeerd te analyseren, daar zat een aantal onduidelijk heden in waar over overlegd is met het rijk, uiteindelijk eind 26 derde week van juli hadden wij voor ons zelf het beeld dat de juni-circulaire voor onze gemeente ongeveer een tekort zou op leveren van f 2 miljoen. Dat is toen onmiddellijk gemeld in de bestuurs Marap en ook meegenomen in de cijferopstelling bij de begroting straks. Dat is in ieder geval een dikke tegenvaller. Verder heeft de heer Krol aandacht gevraagd voor goede kenge tallen. Daar zijn wij het met elkaar over eens. Ik denk dat wij die steeds meer zouden moeten kunnen betrekken, daar kunnen wij profijt van hebben. Evalueren hoe het de Commissie van de Rekening vergaat, dat lijkt mij ook uitstekend. Wij hebben overigens gezegd dat naast het advies formuleren op de rekening, de commissie ook zelf standig een aantal onderzoeken wil uitzetten en dat wij begin nen met het Grondbedrijf. Daar zullen wij binnenkort met een voorstel voor komen. Ik maak mij daar niet zoveel zorgen over. Ik denk dat de Commissie van de Rekening wel degelijk in de gaten houdt hoe het loopt Verder heeft hij naar een aantal afspraken verwezen. Wij hebben in de Commissie Bestuur en Middelen steeds een aan tal onderwerpen gehad, voor een deel stonden die al op de lijst van toezeggingen, vaste activa, termijnen van afschrijven, het fondsen en reserve verhaal, enz., waar in het afgelopen jaar een aantal onderzoeken naar zijn gedaan en die nu in een afron dende fase zitten. Ik denk dat het het handigste is dat als je praat over een planning van wanneer komt nu precies wat (dan kijk ik ook even naar de gemeentesecretaris) dat wij dat in planning van de doorstart LIS meenemen en dat over een aantal onderwerpen bij de begroting al helderheid komt. Een aantal onderwerpen komt ook apart nog naar de commissie. Om alle onderwerpen langs te lopen en te zeggen dit is er dan, dit is er dan en dit is er dan, dat is op dit moment moeilijk. Maar laten wij in de Commissie Bestuur en Middelen de onderwerpen maar inventariseren, dan kunnen wij zeggen hoeveel het precies is De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel b. en w. Punt 26 (bijlage nr. 136) De Voorzitter: Aan de orde is Wijzigen van de concernbeleidsbe groting voor het dienstjaar 1996. Mevrouw Visser: Het gaat om punt 1. Als logisch vervolg van het standpunt dat ik in de vorige vergadering ingenomen heb, wil ik graag een aantekening dat ik tegen de voorgestelde dekking van respectievelijk de hier genoemde f 9.500,- en f 19.000,- ben. 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 14