agenda komt
Conclusie, akkoord met de jaarrekening, inhoudelijk kwalitatief
al veel beter, maar over de financiële positie van de gemeente
zijn wij helaas nog lang niet uitgepraat.
Mevrouw De Haan (weth.)Ik wil twee punten over de dienst-
rekening bij elkaar nemen. De heer Krol heeft gezegd dat de
dienstrekeningen nog inzichtelijker zouden kunnen zijn. Dan
hebben wij het voornamelijk over functionele commissies, zodat
die hun functie kunnen hebben. Hij heeft even later gezegd ten
aanzien van de Commissie voor de Rekening, want daar hebben we
er ook over gesproken, dat de Commissie voor de Rekening de
betrokkenheid van de andere raadsleden wil vergroten en die
dingen zou je met elkaar kunnen combineren. Wij hadden afge
sproken, dat is dit jaar niet helemaal gelukt, dat de gemeente-
rekening en ook de dienstrekeningen besproken zouden worden in
de functionele commissies, dat eventuele opmerkingen waar men
in de commissies niet uitkwam zouden worden doorgegeven aan de
Commissie voor de Rekening en dat die verder de opmerkingen zou
betrekken bij het totaal oordeel over de rekening. In een aan
tal commissie is dat gelukt. Wat ik daarvan gehoord heb, is dat
de behandeling daar geen vragen opgeleverd heeft, dat het dus
eigenlijk positief ontvangen werd. Maar in een aantal commis
sies - ik weet niet exact om welke commissie het ging - is dat
niet gelukt. Wij moeten zorgen dat dat volgend jaar op een
goede manier loopt. Ik denk dat wij dan tegelijkertijd de op
merking van de heer Krol mee moeten nemen dat de dienstreke
ningen dan ook zo inzichtelijk mogelijk voor de raadsleden
moeten zijn. Dat wat daar aan te verbeteren valt moeten wij
zeker doen. Ik ben in ieder geval blij met zijn complimenten
over de gemeenterekening, dat wij er toch weer een stap verder
in geslaagd zijn om dat nog inzichtelijker te maken.
Verder heeft de heer Krol gezegd dat zij het uiteindelijke
verschil tussen de rekening en de laatste Marap nog te groot
vinden. Hij zegt dat dat eigenlijk niet meer voor mag komen en
kan de wethouder ons dat niet garanderen. Zover zou ik niet
willen gaan. Wij hebben wel enig inzicht gegeven in waar dat
verschil uiteindelijk in zat. Wij zijn tot de conclusie geko
men, dat heb ik al eens eerder gezegd, dat wij redelijk begroot
hebben. De Maraps zijn ook niet slecht, als je kijkt naar waar
de verschillen zitten, dan is dat niet een kwestie van heel
verkeerd begroten en is het ook geen kwestie van allerlei oude
lijken uit de kast, dan zijn dat incidentele afwijkingen. Ons
streven is er uiteraard op gericht om zo dicht mogelijk bij de
begroting uit te komen, maar op zo'n grote begroting zal je
altijd zien dat daar verschillen ontstaan.
De heer Krol heeft gevraagd of er nog meer tegenvallers te
melden zijn, laat de financiële informatie zo compleet mogelijk
zijn op het moment dat wij nu over de rekening praten. Hij
heeft concreet gevraagd naar de juni-circulaireDaar weet ik
van dat die begin juli is binnengekomen. Wij hebben die vervol
gens geprobeerd te analyseren, daar zat een aantal onduidelijk
heden in waar over overlegd is met het rijk, uiteindelijk eind
26
derde week van juli hadden wij voor ons zelf het beeld dat de
juni-circulaire voor onze gemeente ongeveer een tekort zou op
leveren van f 2 miljoen. Dat is toen onmiddellijk gemeld in de
bestuurs Marap en ook meegenomen in de cijferopstelling bij de
begroting straks. Dat is in ieder geval een dikke tegenvaller.
Verder heeft de heer Krol aandacht gevraagd voor goede kenge
tallen. Daar zijn wij het met elkaar over eens. Ik denk dat wij
die steeds meer zouden moeten kunnen betrekken, daar kunnen wij
profijt van hebben.
Evalueren hoe het de Commissie van de Rekening vergaat, dat
lijkt mij ook uitstekend. Wij hebben overigens gezegd dat naast
het advies formuleren op de rekening, de commissie ook zelf
standig een aantal onderzoeken wil uitzetten en dat wij begin
nen met het Grondbedrijf. Daar zullen wij binnenkort met een
voorstel voor komen. Ik maak mij daar niet zoveel zorgen over.
Ik denk dat de Commissie van de Rekening wel degelijk in de
gaten houdt hoe het loopt
Verder heeft hij naar een aantal afspraken verwezen.
Wij hebben in de Commissie Bestuur en Middelen steeds een aan
tal onderwerpen gehad, voor een deel stonden die al op de lijst
van toezeggingen, vaste activa, termijnen van afschrijven, het
fondsen en reserve verhaal, enz., waar in het afgelopen jaar
een aantal onderzoeken naar zijn gedaan en die nu in een afron
dende fase zitten. Ik denk dat het het handigste is dat als je
praat over een planning van wanneer komt nu precies wat (dan
kijk ik ook even naar de gemeentesecretaris) dat wij dat in
planning van de doorstart LIS meenemen en dat over een aantal
onderwerpen bij de begroting al helderheid komt. Een aantal
onderwerpen komt ook apart nog naar de commissie. Om alle
onderwerpen langs te lopen en te zeggen dit is er dan, dit is
er dan en dit is er dan, dat is op dit moment moeilijk. Maar
laten wij in de Commissie Bestuur en Middelen de onderwerpen
maar inventariseren, dan kunnen wij zeggen hoeveel het precies
is
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel b. en w.
Punt 26 (bijlage nr. 136)
De Voorzitter: Aan de orde is Wijzigen van de concernbeleidsbe
groting voor het dienstjaar 1996.
Mevrouw Visser: Het gaat om punt 1. Als logisch vervolg van het
standpunt dat ik in de vorige vergadering ingenomen heb, wil ik
graag een aantekening dat ik tegen de voorgestelde dekking van
respectievelijk de hier genoemde f 9.500,- en f 19.000,- ben.
27