Mevrouw De Haan (weth.)Mevrouw De Jong begon met een opmer king dat ze wel eens twijfel gehad heeft over of het feit dat wij het allemaal niet op tijd konden redden enz. Gebleken is dat wij in ieder geval de actieplannen op tijd hebben klaar gekregen en richting Den Haag hebben kunnen opsturen. Ik ben het met iedereen eens dat dat een gigantische klus is geweest, dat mensen daar heel hard aan gewerkt hebben, dat is heel plezierig. Tegelijkertijd zeg ik erbij dat we er daarmee nog niet helemaal zijn, hoe prachtig het ook is dat het allemaal gelukt is. Als je kijkt naar de uitvoeringsnotitie, dan staat daar ook met zoveel woor-den in dat wij aan een echte integrale afweging, die wij in het kader van het Grote Stedenbeleid zullen moeten maken, nog niet echt toegekomen zijn. Wij hebben in ieder geval voor 1996 de budgetten verdeeld, zo goed mogelijk de relaties aangegeven tussen de verschillende actie plannen - dus wij hebben wel integraal gekeken - maar een echte integrale afweging zullen wij pas kunnen maken aan het eind van het jaar. Op zichzelf is het heel lastig om daar een goede vorm voor te bedenken. Mevrouw De Jong heeft verder gezegd dat volkshuisvesting te weinig tot zijn recht gekomen is en of wij dat in de commissie nog een keer kunnen doen. Wat mij betreft is daar uiteraard geen enkel bezwaar tegen. Ik denk dat wij dit straks in de integrale afweging wel zullen moeten meenemen. Daar zal het ongetwijfeld inhoudelijk wat meer tot zijn recht komen. Dan het minimabeleid even in zijn algemeenheid. Er is bij de Perspectiefbehandeling in de raad een motie ingediend, die naar mijn idee heel erg helder is, waarbij de raad gezegd heeft dat zij in ieder geval op drie punten wil dat het college invulling geeft, dan hebben wij het over de stads- pas, het kwijtscheldingsbeleid en de schuldhulpverlening. Dit moet in het kader van het Grote Stedenbeleid worden meegenomen. Wij hebben nu gezegd dat wij er in ieder geval voor zullen zorgen dat bij de begroting financieel gezien de zaak op een rij komt en aan het eind van het jaar zullen wij de uitgewerkte plannen aan de raad voorleggen. Daar kan zij dan een besluit over nemen. Vervolgens zullen wij, dat hadden wij al eerder gezegd, die integrale afweging voor 1997 moeten doen. Men kan denk ik niet van ons verwachten dat wij dan het minimabeleid niet als prioriteit in die integrale afweging mee zullen nemen, want de raad is daar helder in geweest. Aan het eind van het jaar komt ongetwijfeld de vaststelling door de raad van de uit gewerkte plannen op tafel en voor zover daar keuzes in zitten, zal de raad daar een besluit over moeten nemen, maar komt ook de integrale afweging voor 1997 en verder aan de orde. Verder heeft mevrouw De Jong aandacht gevraagd voor de communi catie. Dat is ook een van de dingen waarvan ik zeg dat, als je kijkt naar de tijdsdruk waaronder alles gemaakt moest worden, die nog niet volledig is uitgewerkt. Wij hebben geprobeerd, in de korte tijd die wij hadden, zoveel mogelijk over de plannen te communiceren met organisaties en betrokkenen. Zo zijn bij voorbeeld in de wijken alle wijkplannen aan de orde gesteld en hebben wijkbesturen al mee kunnen denken en beheer overleggen mee kunnen denken, hebben wij de ronde tafelconferentie gehad, hebben wij daar waar mogelijk incidenteel gesprekken gevoerd. 14 Dus wij hebben heel veel meegenomen, maar wij hebben nog niet systematisch op een rij hoe wij dat echte interactieve en de communicatie daarbij willen vorm geven. Daar komt een communi catieplan over, wij verwachten dat met een aantal weken. Wat de PAL/GL-fractie betreft misschien een reactie op de speciale commissie. De heer Bilker heeft gevraagd of de wet houder er inmiddels over nagedacht heeft. Ik moet zeggen dat ik daar wel over nagedacht heb, maar dat dat nog niet geleid heeft tot een voorstel van het college. Maar misschien even als voor schot op de discussie waar mevrouw De Bruin om vraagt, die wij natuurlijk met elkaar kunnen voeren. Ik heb zelf zitten denken, daar heeft mevrouw De Bruin gelijk in, dat als je praat over een integrale afweging en plannen in het kader van het Grote Stedenbeleid, dat daar alle beleidsterreinen vanuit de ver schillende functionele commissies bij betrokken zijn en dat het goed zou zijn dat vanuit de fracties die brede deskundigheid ingezet wordt om ook een integrale afweging te kunnen maken. De vraag is alleen of je dat regelt door daar een nieuwe commissie op te zetten. Als je dan regelt dat al die deskundigheid bij elkaar komt of dat je het zo regelt dat het in de fractie zo danig op tijd is dat de fractie, waar al die deskundigheid zit, tijdig over die plannen kan meepraten. Want op dat moment maakt het niet zoveel meer uit wie dan het verhaal in welke commissie houdt. Dat is een beetje de twijfel, zeker gezien het feit dat wij geen van allen eigenlijk naar meer vergaderingen toe willen en het risico van een extra commissie ook altijd weer extra vergaderingen is. Op dit moment gaat mijn persoonlijke voorkeur een beetje in de richting van niet een extra commissie. Laten wij als college er over nadenken dat wij tijdig in de fracties de zaak aan de orde krijgen, zodat je voordat het naar de commissies gaat in ieder geval alle deskundigheid vanuit de verschillende beleidsterreinen er op krijgt, in ieder geval daarvoor zorg te dragen en te kijken wat daarvoor nodig is. Vervolgens blijft het altijd mogelijk - en dat is het leuke van Grote Stedenbeleid - om zo nu en dan eens te experimenteren met bijeenkomsten los van commissievergaderingen, brainstormbij- eenkomsten, hoe je bepaalde dingen kunt regelen. Zoals wij in feite nu ook geƫxperimenteerd hebben met het Grote Stedenbeleid en gezegd hebben, laat iedere fractie twee mensen afvaardigen en dan gaan wij bij elkaar zitten en praten over het Grote Stedenbeleid. Dat soort experimenten kunnen natuurlijk altijd. Maar ik ben op voorhand dus nog niet een voorstander van struc tureel een nieuwe commissie instellen. De CDA-fractie heeft nog eens herhaald dat in de commissiever gadering een aantal politieke accenten zijn gelegd. De CDA- fractie heeft dat gedaan en nog een aantal fracties. Ik denk dat als wij straks bezig gaan met hoe wij die integrale invul ling gaan doen, wij dat verslag nog eens terug zullen halen en dan proberen zoveel mogelijk daarvan mee te nemen. Verder heeft de CDA-fractie gevraagd hoe het ligt met de rela tie met de omliggende gemeenten. Voor een aantal actieplannen zeker een heel belangrijk item. Als ik alleen al denk aan werk en economie, waar het in ieder geval heel erg van belang is dat bij de verdere uitwerking van de plannen de mensen opdracht krijgen om die relatie vorm te geven en dat dat dus ook tot 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 8