kan hebben - de raad voor te stellen om daar op termijn, en je kunt discussiëren over de termijn die je dan in acht neemt twee of drie jaar, ook middelen die nu naar Insulinde gaan te laten gaan naar het nieuwe multifunctioneel centrum. Vanavond is dat niet aan de orde, daar voeren wij wat mij betreft en wat het college betreft apart de discussie over. Ik denk dat die discussie in de maand november gevoerd zal gaan worden. Mevrouw De Vries: Dat wachten wij verder af. Dank u wel. Punt 2 Van het vragenhalf-uurtje van raadsleden wordt geen gebruik gemaakt Punt 3 De notulen van de vergadering van 26 augustus worden onge wijzigd vastgesteld. Punt 4 Rondgezonden mededelingen. Sub A, B en C. Deze besluiten en deze brief worden voor kennisgeving aangenomen Sub D en E. Deze verzoeken worden in handen gesteld van b. en w. om preadvies Sub F. Deze brief en de informatiemap worden voor kennisgeving aangenomen Sub G. De heer Ten Hoeve: Dit gaat over een brief van bewoners uit de 4 Paulus Moreelsestraat over de ontwerp-exploitatieverordening kamergewijs verhuurde panden, dat komt in de raad van 16 december 1996 aan de orde, een belangwekkend stuk. Wij hebben in de commissie over deze problematiek wel gesproken, maar wat erg op ons afkomt is het handhavingsbeleid, controle op de uit voering van deze exploitatieverordening. Dus nu al de vraag om in de stukken die wij krijgen ook in te gaan op welke wijze deze verordening gecontroleerd zal worden. De heer Timmermans (weth.)Dat lijkt mij een goed voorstel. Sub H, I en J. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Ter inzage gelegde stukken. De heer Stoker: Wij als fractie van GPV/RPF/SGP in Leeuwarden vinden het teleurstellend dat b. en w. van Leeuwarden gemeend hebben geen aanleiding te zien om de raad voor te stellen de motie van de gemeente Nijefurd inzake de gevolgen van de invoering van de Wet tegemoetkoming studiekosten te onder steunen. Immers die gevolgen treffen landelijk gezien de ouders van 56.000 scholieren waarvan er ook een deel in Leeuwarden woont. Het laten vervallen van de tegemoetkoming in de reis kosten voor thuiswonenden in het voortgezet onderwijs treft vooral inwoners die hun kinderen naar een streekschool sturen. Zo is dat bijvoorbeeld voor het gereformeerd onderwijs eerder regel dan uitzondering. Deze richting zal door deze maatregel dan ook onevenredig groot getroffen worden. Zo ontstaat de situatie dat ouders met een inkomen tot f 39.170.- en die drie kinderen sturen naar een school op meer dan 8 km van het ouder lijk huis f 555,- minder tegemoetkoming krijgen. Er zijn momen teel 56.000 kinderen van wie de afstand tussen huis en school minstens 8 km bedraagt. Afhankelijk van het inkomen van hun ouders moeten dezen volgend jaar f 185,- a f 500,- per studerend kind inleveren. Omdat de tegemoetkoming in de directe studiekosten omhoog gaan, kunnen de ouders van 10.200 andere scholieren dan echter f 315,- extra financiële steun tegemoet zien. Wij vinden dat deze maatregel leidt tot onrechtvaardige verschillen tussen ouders. Uit de toelichting op de uitkering van het Gemeentefonds blijkt dat de gemeente via dit fonds middelen ter beschikking krijgt om ouders in voorkomende gevallen financieel te ondersteunen. Wij vinden dat dit dan een duidelijk herkenbaar onderdeel zou moeten gaan uitmaken van het gemeentelijk minimabeleid. Het mag niet zo zijn dat de vrijheid van onderwijs inkomensafhankelijk gaat worden. Wij vinden het absoluut onvoldoende dat het college de voorlichting over deze reparatie alleen aan de scholen over laat. Daarnaast valt te verwachten dat de jaarlijkse vergoeding niet opweegt tegen de te verstrekken vergoedingen. Om die reden zou ik willen vragen 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 3