Vele voorstellen tot uitgavenbeperking door u gedaan worden
door mijn fractie gesteund.
De uitzonderingen zijn B12 het schoolzwemmen, B23 het Biblio
theekwerk en B20 het vormingswerk met name voor vrijwilligers.
Mijn fractie is best bereid met u te bekijken waar nog wat af
kan of efficiënter kan worden gewerkt, maar op basis van de
huidige voorstellen willen we die beslissing zo niet nemen.
Wat B17 betreft, het subsidie op het Fries, zijn we van mening
dat er op dit gebied al zo weinig gebeurt, dat we op dit kleine
bedrag niet willen bezuinigen. De rest accepteren we, zij het
niet altijd van harte, onder verwijzing naar de kanttekeningen
die we in de commissie hebben gemaakt.
Dat betekent dat we ombuigingsvoorstellen moeten doen tot een
omvang van ruim een half miljoen. Ik kom daar straks op terug.
De grootse bezwaren hebben we tegen uw voorstellen tot lasten
verzwaringen. Voor veel gezinnen gaan de gemeentelijke lasten
met meer dan 10% omhoog. Gedeeltelijk door de differentiatie in
de afvalstoffenheffing, gedeeltelijk door het kwijtscheldings-
beleid, gedeeltelijk door inflatie en gedeeltelijk door uw
ombuigingsvoorstellen. Voor gezinnen in huurwoningen en goed
kope koopwoningen loopt het stijgingspercentage ten opzichte
van 1996 nog verder omhoog, en dan heb ik de verhoging van de
afvalstoffenheffing als gevolg van de verminderde onttrekking
uit het egalisatiefonds en de eenmalige winstuitkering OLAF
niet eens meegenomen.
Gezien ons verkiezingsprogramma voor ons onaanvaardbaar en als
ik kijk naar het Collegeprogramma ook niet te verklaren. Met de
ene hand geven we f 250.000,- in de vorm van lastenverlichting
Onroerend Zaakbelasting terug aan de burgers, met de andere
hand pakken we een veelvoud daarvan bij de burgers terug.
Vrijwel alle lastenverhogingen worden door ons afgewezen,
tenzij ze door lastenverlichtingen elders zullen worden
gecompenseerd. Alleen B31 en B39 worden door ons geaccepteerd,
omdat we het niet onredelijk vinden dat toeristen ook meebe
talen aan voorzieningen die mede voor hun worden gecreëerd en
B40 omdat we dit zien als een uitzetting aan woningen, welke
het feitelijk is.
Als we gaan beginnen aan voorstellen als B7 (het doorberekenen
van voorlichting in de afvalstoffenheffing)dan is het hek van
de dam en kunnen we in de toekomst nog veel van zulke toereke
ningen tegemoet zien. Dat is in ieder geval voor mijn fractie
niet aanvaardbaar.
Dat betekent dat we weer ruim een half miljoen aan bezuinigin
gen, aan wijzigingen in uw voorstellen aanbrengen. We stellen
voor de tariefsverhogingen tot een bedrag van een half miljoen
te compenseren middels een verlaging van de OZB.
Gezien de afspraak moeten we derhalve voor minimaal f 1,1
miljoen dekking aangeven.
We stellen voor af te zien van de storting in het Wegenfonds.
Opbrengst ruim f 1 miljoen. De storting in het Fonds Mondiaal
Beleid te beperken, opbrengst f 20.000,-. Uw voorstel C5, rond
het peuterspeelzaalwerk in te vullen, opbrengst f 250.000,-.
Het extra subsidie aan theater de Harmonie versneld af te
bouwen, opbrengst f 100.000,-. De gemeentelijke bijdrage aan de
kinderdagverblijven te korten, opbrengst f 50.000,-.
B19het gedeelte advertenties wel uit te voeren, opbrengst
22
f 5000,-
Ook stellen wij voor te bezuinigen op de bestuurskosten door
het budget representatie te verminderen en het aantal
commissies te beperken, opbrengst schatten wij f 35.000,-, maar
blijkbaar kun je daar heel verschillend over denken.
Daarnaast stellen we voor de gelden beschikbaar voor het vieren
van het jubileum DSW te halveren van f 100.000,- naar 50.000,
maar dat is incidenteel
Kortom we doen u dekkingsvoorstellen met een omvang van ruim
f 1.5 miljoen.
In de oude bestuurscultuur hadden de PvdA- en CDA-fractie de
zaak al rond voordat het debat in de raad begon. Gelukkig is
dat nu anders. Het schaduwcollege heeft de zaak al dichtgetim
merd. Verschil is wel dat toen de wethouders in ieder geval op
de hoogte waren wat de collegefracties deden. Je krijgt sterk
de indruk dat het schaduwcollege een zwaar bevochten packets
deal?? is en er voor deze partijen weinig tot geen ruimte is om
mee te gaan met amendementen die het pakket geweld aan doen.
Gezien het feit dat mijn fractie geen moties wil indienen
waarvan van tevoren vaststaat dat ze vrijwel geen steun
krijgen, zal ik in ieder geval in eerste termijn geen moties
indienen. Uit mijn bijdrage heeft u kunnen opmaken hoe die er
uit zouden hebben gezien.
Het schaduwcollege doet vandaag voorstellen die ook in onze
ogen in ieder geval beter zijn dan die van het college. Alleen
de dekking is ook hier een probleem. Overigens is ook in dit
plaatje nog sprake van een lastenverhoging, zij het minder dan
bij het college. Gezien het feit dat deze voorstellen ons pas
laat bereikten zullen we in tweede termijn daar dieper op
ingaan
Graag zouden we zien dat in ieder geval de lastenverhogingen
als gevolg van het meer kostendekkend maken worden gecompen
seerd
Wellicht dat wij met andere partijen nog tot voorstellen kunnen
komen om hier wat aan te doen.
De heer Stoker: Leeuwarden wil investeren in werkgelegenheid en
wanneer wij het vandaag hebben over de begroting 1997 dan
hebben wij het vooral daar ook over. Lange tijd hadden wij vele
hoge verwachtingen van de rol van de overheid op sociaal en
economisch gebied. De overheid moest volledige werkgelegenheid
bevorderen en inkomens van werkenden en niet werkenden garan
deren. Een hoog voorzieningenniveau moest voor zoveel mogelijk
burgers toegankelijk worden gemaakt. Steeds meer dringt het
besef door dat Nederland en Leeuwarden dus ook geen economisch
eiland is. De wereld ontwikkelt zich steeds meer tot de grote
wereldmarkt en dat wordt nog bevorderd door de nog steeds
groeiende transport- en distributiemogelijkheden. Open grenzen,
toenemende arbeidsmobiliteit en de ontwikkeling van ongekende
communicatiemogelijkheden. Deze ontwikkelingen kunnen een open
economie als Nederland mogelijkheden bieden, maar ze zijn ook
bedreigend. De opkomst van nieuwe industriestaten in Azië en
vrije markteconomie in Midden- en Oost-Europa, beide met lage
arbeidskosten, kan bestaande werkgelegenheid ook hier aan-
23