Vele voorstellen tot uitgavenbeperking door u gedaan worden door mijn fractie gesteund. De uitzonderingen zijn B12 het schoolzwemmen, B23 het Biblio theekwerk en B20 het vormingswerk met name voor vrijwilligers. Mijn fractie is best bereid met u te bekijken waar nog wat af kan of efficiënter kan worden gewerkt, maar op basis van de huidige voorstellen willen we die beslissing zo niet nemen. Wat B17 betreft, het subsidie op het Fries, zijn we van mening dat er op dit gebied al zo weinig gebeurt, dat we op dit kleine bedrag niet willen bezuinigen. De rest accepteren we, zij het niet altijd van harte, onder verwijzing naar de kanttekeningen die we in de commissie hebben gemaakt. Dat betekent dat we ombuigingsvoorstellen moeten doen tot een omvang van ruim een half miljoen. Ik kom daar straks op terug. De grootse bezwaren hebben we tegen uw voorstellen tot lasten verzwaringen. Voor veel gezinnen gaan de gemeentelijke lasten met meer dan 10% omhoog. Gedeeltelijk door de differentiatie in de afvalstoffenheffing, gedeeltelijk door het kwijtscheldings- beleid, gedeeltelijk door inflatie en gedeeltelijk door uw ombuigingsvoorstellen. Voor gezinnen in huurwoningen en goed kope koopwoningen loopt het stijgingspercentage ten opzichte van 1996 nog verder omhoog, en dan heb ik de verhoging van de afvalstoffenheffing als gevolg van de verminderde onttrekking uit het egalisatiefonds en de eenmalige winstuitkering OLAF niet eens meegenomen. Gezien ons verkiezingsprogramma voor ons onaanvaardbaar en als ik kijk naar het Collegeprogramma ook niet te verklaren. Met de ene hand geven we f 250.000,- in de vorm van lastenverlichting Onroerend Zaakbelasting terug aan de burgers, met de andere hand pakken we een veelvoud daarvan bij de burgers terug. Vrijwel alle lastenverhogingen worden door ons afgewezen, tenzij ze door lastenverlichtingen elders zullen worden gecompenseerd. Alleen B31 en B39 worden door ons geaccepteerd, omdat we het niet onredelijk vinden dat toeristen ook meebe talen aan voorzieningen die mede voor hun worden gecreëerd en B40 omdat we dit zien als een uitzetting aan woningen, welke het feitelijk is. Als we gaan beginnen aan voorstellen als B7 (het doorberekenen van voorlichting in de afvalstoffenheffing)dan is het hek van de dam en kunnen we in de toekomst nog veel van zulke toereke ningen tegemoet zien. Dat is in ieder geval voor mijn fractie niet aanvaardbaar. Dat betekent dat we weer ruim een half miljoen aan bezuinigin gen, aan wijzigingen in uw voorstellen aanbrengen. We stellen voor de tariefsverhogingen tot een bedrag van een half miljoen te compenseren middels een verlaging van de OZB. Gezien de afspraak moeten we derhalve voor minimaal f 1,1 miljoen dekking aangeven. We stellen voor af te zien van de storting in het Wegenfonds. Opbrengst ruim f 1 miljoen. De storting in het Fonds Mondiaal Beleid te beperken, opbrengst f 20.000,-. Uw voorstel C5, rond het peuterspeelzaalwerk in te vullen, opbrengst f 250.000,-. Het extra subsidie aan theater de Harmonie versneld af te bouwen, opbrengst f 100.000,-. De gemeentelijke bijdrage aan de kinderdagverblijven te korten, opbrengst f 50.000,-. B19het gedeelte advertenties wel uit te voeren, opbrengst 22 f 5000,- Ook stellen wij voor te bezuinigen op de bestuurskosten door het budget representatie te verminderen en het aantal commissies te beperken, opbrengst schatten wij f 35.000,-, maar blijkbaar kun je daar heel verschillend over denken. Daarnaast stellen we voor de gelden beschikbaar voor het vieren van het jubileum DSW te halveren van f 100.000,- naar 50.000, maar dat is incidenteel Kortom we doen u dekkingsvoorstellen met een omvang van ruim f 1.5 miljoen. In de oude bestuurscultuur hadden de PvdA- en CDA-fractie de zaak al rond voordat het debat in de raad begon. Gelukkig is dat nu anders. Het schaduwcollege heeft de zaak al dichtgetim merd. Verschil is wel dat toen de wethouders in ieder geval op de hoogte waren wat de collegefracties deden. Je krijgt sterk de indruk dat het schaduwcollege een zwaar bevochten packets deal?? is en er voor deze partijen weinig tot geen ruimte is om mee te gaan met amendementen die het pakket geweld aan doen. Gezien het feit dat mijn fractie geen moties wil indienen waarvan van tevoren vaststaat dat ze vrijwel geen steun krijgen, zal ik in ieder geval in eerste termijn geen moties indienen. Uit mijn bijdrage heeft u kunnen opmaken hoe die er uit zouden hebben gezien. Het schaduwcollege doet vandaag voorstellen die ook in onze ogen in ieder geval beter zijn dan die van het college. Alleen de dekking is ook hier een probleem. Overigens is ook in dit plaatje nog sprake van een lastenverhoging, zij het minder dan bij het college. Gezien het feit dat deze voorstellen ons pas laat bereikten zullen we in tweede termijn daar dieper op ingaan Graag zouden we zien dat in ieder geval de lastenverhogingen als gevolg van het meer kostendekkend maken worden gecompen seerd Wellicht dat wij met andere partijen nog tot voorstellen kunnen komen om hier wat aan te doen. De heer Stoker: Leeuwarden wil investeren in werkgelegenheid en wanneer wij het vandaag hebben over de begroting 1997 dan hebben wij het vooral daar ook over. Lange tijd hadden wij vele hoge verwachtingen van de rol van de overheid op sociaal en economisch gebied. De overheid moest volledige werkgelegenheid bevorderen en inkomens van werkenden en niet werkenden garan deren. Een hoog voorzieningenniveau moest voor zoveel mogelijk burgers toegankelijk worden gemaakt. Steeds meer dringt het besef door dat Nederland en Leeuwarden dus ook geen economisch eiland is. De wereld ontwikkelt zich steeds meer tot de grote wereldmarkt en dat wordt nog bevorderd door de nog steeds groeiende transport- en distributiemogelijkheden. Open grenzen, toenemende arbeidsmobiliteit en de ontwikkeling van ongekende communicatiemogelijkheden. Deze ontwikkelingen kunnen een open economie als Nederland mogelijkheden bieden, maar ze zijn ook bedreigend. De opkomst van nieuwe industriestaten in Azië en vrije markteconomie in Midden- en Oost-Europa, beide met lage arbeidskosten, kan bestaande werkgelegenheid ook hier aan- 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 12