tasten
Door deze ontwikkelingen stuit de overheid op de grenzen van
haar mogelijkheden. Arbeidskosten kunnen niet onbeperkt
stijgen, die kosten moeten in samenhang met de productiviteit
concurrerend blijven op de wereldmarkt, anders stagneert de
economische groei juist in die sectoren waar veel menselijke
arbeid wordt gebruikt. Dat geeft verlies van werkgelegenheid.
Voor onze GPV/RPF/SGP-fractie is het een belangrijk uitgangs
punt dat ieder mens roeping heeft om mogelijkheden tot werken
te gebruiken voor ontwikkeling van de samenleving tot eer van
God en tot nut voor de naaste. Daarom kiezen wij feitelijk voor
werk boven inkomen. Het sociaal beleid, ook hier in Leeuwarden,
moet voorkomen dat steeds meer mensen hun werk verliezen of
geen werk kunnen krijgen en daardoor afhankelijk worden van een
uitkering. Het behoort tot de taak van de overheid een schild
te zijn voor de zwakken. Daarom kiest GPV/RPF/SGP voor concen
tratie van het sociale beleid op mensen die afhankelijk zijn
van een minimum inkomen of die langdurig zijn aangewezen op een
uitkering. Onder andere voor dit beleid om dat te kunnen uit
voeren is het nodig dat er vandaag soms pijnlijke ombuigingen
plaatsvinden. Immers, je moet kiezen en prioriteiten stellen om
je doel te bereiken. In de meeste van de voorgestelde ombuigin
gen kunnen wij ons dan ook vinden, maar niet in alle. Ik noem
er een paar
Voorstel A4 om een wethouderszetel in te leveren heeft niet
onze instemming. Naar mijn mening kan een gemeente die herin
deling toejuicht dit niet doen. Immers wanneer die herindeling
doorgaat is het huidige aantal wethouders minstens vereist
gelet op de werkdruk. Voor wat de dekking betreft zijn er dan
ook meer schouders om die lasten te dragen. Wij stellen dus
voor om dit na de volgende verkiezingen, wanneer er dus meer
duidelijk is ook omtrent herindeling, nog eens te bekijken.
Voorstel C3Wij vinden dat de bestemming van dit Stadhuis
gelijk moet blijven. Dat houdt in dat er wat ons betreft niet
verhuist hoeft te worden naar het Stadskantoor. Dekking voor
deze opinie is gemakkelijk te vinden indien men de extra ruimte
in het Stadskantoor verhuurtIk wou daar de volgende motie
over indienen
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 4 november 1996;
overwegende
dat het Stadhuis aan het Raadhuisplein het bestuurlijk
centrum van de gemeente Leeuwarden dient te blijven;
besluit
de bestemming van het Stadhuis aan het Raadhuisplein te
handhaven en eventuele overtollige ruimte in het Stads
kantoor aan het Oldehoofsterkerkhof te Leeuwarden te
verhuren aan derden;
en gaat over tot de orde van de dag."
(De VoorzitterMotie nr. 7 maakt onderdeel uit van de beraad
slagingen
Wel kunnen wij ons vinden in het voorstel om het subsidie voor
24
het godsdienst en humanistisch vormingsonderwijs te beëindigen.
Het doen geven van dergelijk onderwijs aan gemeentelijke
scholen is een zaak van de ouders. De gemeentelijke overheid
behoort hiervoor geen medeverantwoordelijkneid te aanvaarden
door het subsidiëren van dit onderwijs.
In die lijn bekijken wij ook het voorstel omtrent het school
zwemmen, ook dat is onzes inziens geen overheidstaak.
Ik vond het dan ook wat merkwaardig om van de heer Brok te
horen dat de compromissen die ter wille van de combi-motie door
de WD-fractie gesloten zijn niet erg zwaar gevallen zijn
binnen de fractie. Het is hem toch wel bekend dat de WD-
fractie in de commissievergaderingen heeft uitgesproken voor de
collegevoorstellen omtrent schoolzwemmen en godsdienstonderwijs
te zijn? Wanneer het voorbehouden waren geweest, had ik nog
vrede met die opmerking kunnen hebben, maar nu ervaar ik de
houding van de WD-fractie hierin toch meer als achterkamer
tjespolitiek. (De heer Brok: Zo heb ik het niet gezegd, ik heb
gezegd dat de compromissen zoals wij die hebben moeten sluiten
bij de combi-motie in schril contrast staan (met hoe zij zijn
gevallen) in vergelijking met de voorstellen zoals het college
die heeft gedaan.) De heer Brok heeft gezegd dat ze niet erg
zwaar gevallen zijn binnen de fractie. (De heer Brok: Niet al
te zwaar, heb ik gezegd.) Dat is hetzelfde.
U zult gemerkt hebben dat onze fractie in de commissievergade
ringen over de begroting verhoudingsgewijs weinig tegens en
voorbehouden heeft laten horen. Dat is omdat wij een doel voor
ogen hadden en hebben, de duurzame ontwikkeling van de samen
leving, want de scheppingsopdracht om de aarde tot Gods eer te
bewerken en te ontwikkelen is aan ieder mens gegeven.
Structurele werkloosheid is daarom onaanvaardbaar. Om dat te
realiseren willen wij een overheid die haar ambt op een geloof
waardige wijze uitoefent. Een overheid die haar normen baseert
op het woord van God, de grenzen van haar ambt kent en dus de
geestelijke vrijheid van alle burgers respecteert, de eigen
verantwoordelijkheid van de burgers erkent en waar nodig mobi
liseert, bij beperkte mogelijkheden prioriteiten stelt en daar
van verantwoording doet, de regels waaraan zij de samenleving
bindt ook metterdaad handhaaft, een consequent beleid voert
door niet alleen de gevolgen van maatschappelijke misstanden te
bestrijden, maar ook het kwaad bij de wortel aan te pakken.
De heer Krol: Met betrekking tot de meningsverschillen omtrent
de bibliotheek en de dekking in de meerjarenraming hoeven wij
niet te wachten op de tweede termijn. Het is inmiddels duide
lijk geworden, deskundigen uit het ambtelijk apparaat hebben
bevestigd dat onze visie de juiste is.
De Voorzitter: Ik stel voor kennis te nemen van de beoordeling
van de heer Krol en de vergadering te schorsen.
De Voorzitter schorst om 17.50 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 19.15 uur de vergadering.
25