tasten Door deze ontwikkelingen stuit de overheid op de grenzen van haar mogelijkheden. Arbeidskosten kunnen niet onbeperkt stijgen, die kosten moeten in samenhang met de productiviteit concurrerend blijven op de wereldmarkt, anders stagneert de economische groei juist in die sectoren waar veel menselijke arbeid wordt gebruikt. Dat geeft verlies van werkgelegenheid. Voor onze GPV/RPF/SGP-fractie is het een belangrijk uitgangs punt dat ieder mens roeping heeft om mogelijkheden tot werken te gebruiken voor ontwikkeling van de samenleving tot eer van God en tot nut voor de naaste. Daarom kiezen wij feitelijk voor werk boven inkomen. Het sociaal beleid, ook hier in Leeuwarden, moet voorkomen dat steeds meer mensen hun werk verliezen of geen werk kunnen krijgen en daardoor afhankelijk worden van een uitkering. Het behoort tot de taak van de overheid een schild te zijn voor de zwakken. Daarom kiest GPV/RPF/SGP voor concen tratie van het sociale beleid op mensen die afhankelijk zijn van een minimum inkomen of die langdurig zijn aangewezen op een uitkering. Onder andere voor dit beleid om dat te kunnen uit voeren is het nodig dat er vandaag soms pijnlijke ombuigingen plaatsvinden. Immers, je moet kiezen en prioriteiten stellen om je doel te bereiken. In de meeste van de voorgestelde ombuigin gen kunnen wij ons dan ook vinden, maar niet in alle. Ik noem er een paar Voorstel A4 om een wethouderszetel in te leveren heeft niet onze instemming. Naar mijn mening kan een gemeente die herin deling toejuicht dit niet doen. Immers wanneer die herindeling doorgaat is het huidige aantal wethouders minstens vereist gelet op de werkdruk. Voor wat de dekking betreft zijn er dan ook meer schouders om die lasten te dragen. Wij stellen dus voor om dit na de volgende verkiezingen, wanneer er dus meer duidelijk is ook omtrent herindeling, nog eens te bekijken. Voorstel C3Wij vinden dat de bestemming van dit Stadhuis gelijk moet blijven. Dat houdt in dat er wat ons betreft niet verhuist hoeft te worden naar het Stadskantoor. Dekking voor deze opinie is gemakkelijk te vinden indien men de extra ruimte in het Stadskantoor verhuurtIk wou daar de volgende motie over indienen "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 4 november 1996; overwegende dat het Stadhuis aan het Raadhuisplein het bestuurlijk centrum van de gemeente Leeuwarden dient te blijven; besluit de bestemming van het Stadhuis aan het Raadhuisplein te handhaven en eventuele overtollige ruimte in het Stads kantoor aan het Oldehoofsterkerkhof te Leeuwarden te verhuren aan derden; en gaat over tot de orde van de dag." (De VoorzitterMotie nr. 7 maakt onderdeel uit van de beraad slagingen Wel kunnen wij ons vinden in het voorstel om het subsidie voor 24 het godsdienst en humanistisch vormingsonderwijs te beëindigen. Het doen geven van dergelijk onderwijs aan gemeentelijke scholen is een zaak van de ouders. De gemeentelijke overheid behoort hiervoor geen medeverantwoordelijkneid te aanvaarden door het subsidiëren van dit onderwijs. In die lijn bekijken wij ook het voorstel omtrent het school zwemmen, ook dat is onzes inziens geen overheidstaak. Ik vond het dan ook wat merkwaardig om van de heer Brok te horen dat de compromissen die ter wille van de combi-motie door de WD-fractie gesloten zijn niet erg zwaar gevallen zijn binnen de fractie. Het is hem toch wel bekend dat de WD- fractie in de commissievergaderingen heeft uitgesproken voor de collegevoorstellen omtrent schoolzwemmen en godsdienstonderwijs te zijn? Wanneer het voorbehouden waren geweest, had ik nog vrede met die opmerking kunnen hebben, maar nu ervaar ik de houding van de WD-fractie hierin toch meer als achterkamer tjespolitiek. (De heer Brok: Zo heb ik het niet gezegd, ik heb gezegd dat de compromissen zoals wij die hebben moeten sluiten bij de combi-motie in schril contrast staan (met hoe zij zijn gevallen) in vergelijking met de voorstellen zoals het college die heeft gedaan.) De heer Brok heeft gezegd dat ze niet erg zwaar gevallen zijn binnen de fractie. (De heer Brok: Niet al te zwaar, heb ik gezegd.) Dat is hetzelfde. U zult gemerkt hebben dat onze fractie in de commissievergade ringen over de begroting verhoudingsgewijs weinig tegens en voorbehouden heeft laten horen. Dat is omdat wij een doel voor ogen hadden en hebben, de duurzame ontwikkeling van de samen leving, want de scheppingsopdracht om de aarde tot Gods eer te bewerken en te ontwikkelen is aan ieder mens gegeven. Structurele werkloosheid is daarom onaanvaardbaar. Om dat te realiseren willen wij een overheid die haar ambt op een geloof waardige wijze uitoefent. Een overheid die haar normen baseert op het woord van God, de grenzen van haar ambt kent en dus de geestelijke vrijheid van alle burgers respecteert, de eigen verantwoordelijkheid van de burgers erkent en waar nodig mobi liseert, bij beperkte mogelijkheden prioriteiten stelt en daar van verantwoording doet, de regels waaraan zij de samenleving bindt ook metterdaad handhaaft, een consequent beleid voert door niet alleen de gevolgen van maatschappelijke misstanden te bestrijden, maar ook het kwaad bij de wortel aan te pakken. De heer Krol: Met betrekking tot de meningsverschillen omtrent de bibliotheek en de dekking in de meerjarenraming hoeven wij niet te wachten op de tweede termijn. Het is inmiddels duide lijk geworden, deskundigen uit het ambtelijk apparaat hebben bevestigd dat onze visie de juiste is. De Voorzitter: Ik stel voor kennis te nemen van de beoordeling van de heer Krol en de vergadering te schorsen. De Voorzitter schorst om 17.50 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 19.15 uur de vergadering. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 13