nog als niet haalbaar worden aangemerkt, dan zitten bij elkaar op f 625.000,- als nog niet hard. Wij hebben één bezuinigingsvoorstel in het college nog bespro ken, dat is ons ook aangereikt door een fractie, een mogelijk bezuinigingsvoorstel om voor de parkeermeters in de stad langer te betalen. Die houden nu op om 18.00 uur en de winkels zijn langer open. Dat betekent dat als je dat zou aanvaarden, er nog eens f 50.000,- te besparen zou zijn. Dan zitten wij uiteinde lijk op een bedrag in deze dekking van f 575.000,-, waarvan wij zeggen dat het nog niet echt hard is Ons voorstel zou zijn om de mogelijkheden die worden aangege ven, zowel naar de aandelen als naar de fondsen, als verder kijken naar taakafstotingom die discussie met de raad aan te gaan, te proberen die dekking te realiseren. Alleen op dit moment dit niet als hele harde bedragen in te boeken in de begroting, omdat wij dan het risico richting provincie lopen, maar om dat vandaag vast te stellen op ons nieuw beleid, ook wij doen zo'n voorstel met de grootste moeite, moet ik eerlijk zeggen, en bijvoorbeeld te kijken naar iets minder uit te geven. Het nieuw beleid zitten drie mogelijkheden in: het investe ringsbudget, het ontwikkelingsbudget en het onderhoud. Dat zijn de drie mogelijkheden waarvan ik zou kunnen zeggen, daar doen wij nu even iets minder in, die f 525.000,-, maar wij gaan vervolgens wel de discussie aan en proberen zowel uit het fondsen- en reserveverhaalals uit het aandelenverhaalals uit het afstoten van taken die f 575.000,- terug te brengen, zodat wij ons nieuw beleid, dat wij met z'n allen zo graag willen, toch nog kunnen realiseren. Met andere woorden, wat het college probeert is nu toch te zorgen voor een hele sluitende begroting, maar op termijn de discussie met de raad aan te gaan zodat wij toch de richting die wordt aangegeven proberen te realiseren. (De heer Bakker: Zou de wethouder kunnen uitleggen hoe het college tot het voorstel komt om tijdelijk minder middelen in te zitten voor onderhoud, als wij weten dat het onderhoud op allerlei punten zwaar onder peil is en soms zelfs zorgelijk is? Dat lijkt mij dan niet de meest logische insteek.) Alles wat ik nu voorstel is pijnlijk, aan ons nieuw beleid komen is pijnlijk, daar zit onderhoud dus ook bij, maar op een gegeven moment moet je gewoon wat. Voor ons is toch het op een harde manier een sluitende begroting kunnen aanbieden daarbij doorslaggevend, waarbij wij proberen tegemoet te komen aan de dekking zoals die door de coalitiefracties is aangegeven en proberen tot een oplossing te komen waarbij wij er in ieder geval voorlopig even uit zijn. Tegelijkertijd tegen de raad zeggen, die andere onderwerpen ter discussie, zo snel mogelijk de raad aanbieden - het fondsen- en reserveverhaal, zo heb ik gezegd, komt al heel snel - om te kijken of wij toch die rich ting uit zouden kunnen, om dat wat wij nu in nieuw beleid er tijdelijk even moeten afsnoepen op termijn weer recht te zetten. Dat is een mogelijkheid. Ik zou de raad willen vragen daar nog een keer over te willen nadenken. (De heer Hoogeveen Waar de vraag van de heer Bakker met name voor bedoeld was, was om te achterhalen waarom het college nu kiest voor het onder houdsbudget en niet voor het investeringsbudgetHet college koos voor iets anders, dat voorstel hebben wij voor de raad neergelegd. Ons voorstel was een vrij harde sluitende begro- 30 ting. Dat was onze keuze. Wij reageren nu op alternatieven die van de raad komen. Wij gaan ervan uit dat het pakket dat wordt afgewezen hard is, dat het voor ons geen zin heeft om daarop terug te komen, dus wij moeten wat anders. Het enige wat wij nu proberen is tijdelijk aan ons nieuw beleid te komen met uit drukkelijk de bedoeling om te kijken of wij daar weer van terug kunnen komen. (De heer Hoogeveen: Dat het college oorspronk elijk iets anders wilde dat weet ik, maar de wethouder moet nu eindelijk eens mijn vraag beantwoordenwaarom het college nu in tweede instantie kiest voor het onderhoudsbudget en niet voor het investeringsbudgetIk noem drie mogelijkheden, èn het investeringsbudget èn het onderhoudsbudget èn het ontwik kelingsbudget. Daar moeten wij met elkaar maar een sleutel voor bedenken. (De heer Krol Er ligt natuurlijk ook nog een ander dekkingsplan, dat van de CDA-fractie. Ik heb de indruk dat mevrouw De Haan daar nog wel op komt. Maar om alternatieven aan dragen voor het collegedan denk ik dat daar ook dingen in zitten die best kunnen en dat het dus misschien iets minder nieuw beleid zou kunnen worden als wij er met elkaar proberen uit te komen.) Daar kom ik vervolgens op, mijnheer Krol. Laat ik beginnen met het voorstel van de CDA-fractie voor dekking, even voorbijgaand aan wat de CDA-fractie aan bezui nigingsvoorstellen van het college schrapt. In de eerste plaats zegt de heer Krol het ontwikkelingsbudget, dat zou een beetje passen in het verhaal wat ik net heb gehouden Dan heeft hij het Hemrikfonds aangegeven, waarvan het college uitdrukkelijk zegt dat het bij het Hemrikfonds gaat om een enorm risico wat wij willen afdekken in ons Grondbedrijf. Op het moment dat je dat gaat temporiseren, haal je dat risico even hard weer terug. Dat betekent dat wij, als je gaat tempo riseren, de eerste jaren de grond dus toch weer voor meer moeten gaan verkopen dan eigenlijk nodig zou zijn om er snel van af te geraken. (De heer Krol: Maar dan begrijpen wij elkaar ietwat verkeerd. Omdat ik nog steeds van mening ben en met mij de fractie dat het Hemrikfonds niet alleen bedoeld is om grond prijzen naar beneden te doen, maar een instrument dient te zijn om bedrijven hier naar toe te halen met een aantal mogelijkhe den, betekent dat dus dat je die f 20 miljoen niet in één keer nodig hebt en afboekt, maar dat je per jaar een bedrag nodig hebt conform de motie en dus je dat rentevoordeel kunt meenemen als dekking. De wethouder is dat niet met mij eens?) Nee, de houding van het college is dat je het risico ten aanzien van het Grondbedrijf niet moet temporiseren omdat je daarmee je risico houdt. (De heer Krol: Maar daar is het Hemrikfonds naar onze beleving niet voor.) Het grootste deel van het Hemrikfonds is werkelijk bedoeld om de grondprijs zo aantrekkelijk te maken zodat die echt concurrerend is. (De heer Krol: En f 16 miljoen èn de f 20 miljoen die wij er instoppen vanuit de investering die wij doen, ik denk dat daar het rentevoordeel kan zitten wat gebruikt kan worden als dekking. Daar is niks mis mee.) Laten wij constateren dat wij het op dit punt niet met elkaar eens zijn. (De VoorzitterMisschien dat het goed is dat vanuit Grondzaken straks aanvullend iets wordt gezegd over dit punt.) Dan heeft de CDA-fractie een aantal fondsen aangewezen waarvan 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 16