De heer Brinks (weth.)Er ligt van de CDA-fractie nog een vraag in mijn richting, namelijk of de bezuiniging op de Regionale Milieu-adviesdienst een reële bezuiniging is. Dat is een reële bezuiniging, anders hadden wij die hier niet aan de raad voorgesteld. Hoe komen wij daar bij? In het kader van de regio betalen wij een bepaald bedrag als gemeenschappelijke regeling. Wij zijn de grootste gemeente in de gemeenschappelij ke regeling en betalen dus ook het meest. Wij nemen een bepaald aantal taken af van de regio wat niet in verhouding staat tot het bedrag dat wij daar aan geven. De verwachting is, en daarom is het ook reëel, dat als de regio opgeheven zal worden, dat er een andere vorm van milieu-adviesdienst zal ontstaan en dat wij dan niet meer op basis van een gemeenschappelijke regeling een be-paald bedrag per inwoner betalen, maar dat wij dan betalen voor datgene wat wij ook werkelijk afnemen. Daar hebben wij een in-schatting van gemaakt en daarom staat dit bedrag als reëel te bezuinigen bedrag. De heer Timmermans (weth.)De heer Krol heeft namens de CDA- fractie ook aangegeven dat de f 7.000,- korting op de huisves tingslasten van het COC en het Anna Blamanhuis, wel is te accepteren, zij het gefaseerd. Het is wellicht over-bodig te zeggen, gelet op het feit dat het wel onderdeel uitmaakt van het pakket van de motie van de coalitiepartijen, maar toch een antwoord in die zin dat wij vaststellen dat zowel het COC als het Anna Blamanhuis de afgelopen jaren bekend zijn met het feit dat zij aanzienlijk moeten bezuinigen vanwege de provinciale bezuiniging. Dat is al drie jaar bekend en men heeft afzonder lijk noch gezamenlijk echt initiatieven genomen om te komen tot een goedkopere huisvesting. Daar maakt het college zich wat zorgen over. Wij hebben ingezet om niet alleen die f 7.000,- te bezuinigen, maar ook om te komen tot één gezamenlijke huisves ting. Komt die er niet, dan loopt het vast. Het signaal dat toch met uitstel van die f 7.000,-, die op een totaal van f 55.000,- ook weer niet zo gek veel is, zou wel eens kunnen zijn dat men voorlopig weer niet tot concrete oplossingen komt. Daar maakt het college zich ernstige zorgen over, dat wij straks over drie jaar met een situatie zitten dat men gezamen lijk noch ieder voor zich een goede oplossing heeft. Dan zitten wij met elkaar voor een veel groter probleem. De heer De Jong (weth.)Een paar opmerkingen ten aanzien van het schoolzwemmen. Er is al een paar keer over gesproken. Ik heb begrepen dat een meerderheid van de raad, de coalitie fracties, voorstellen om het subsidie te verminderen met f 90.000,-. Dat betekent tegelijkertijd dat de raad geen uitspraak gedaan heeft over de vorm waarin het schoolzwemmen nu verder gestalte zou moeten krijgen. Mevrouw Waanders heeft er iets over gezegd. De heer Hoogeveen heeft gezegd dat je het dan zult moeten beperken tot één groep. Dat heeft consequenties, met name voor wat betreft vervoerskosten, dat is duidelijk. De heer Krol heeft gevraagd of het dan mogelijk is de kwaliteit te leveren die daarbij gewenst is. Het zal duidelijk zijn dat als deze motie wordt aangenomen, met dit punt daarin, dat het 38 college zal kijken naar adequate uitvoering van dit onderdeel van de motie. De heer Krol heeft gevraagd hoe het zit met de cursussen Fries voor ons eigen personeel. Wij hebben daar allerlei criteria voor die het management hanteert bij het toelaten van eigen personeel naar scholingscursussen. Ik zal de opmerking die de heer Krol heeft gemaakt in ieder geval doorgeven, maar garant stelling geef ik hier op dit moment niet. Dan is er een motie ingediend door de heer Stoker ten aanzien van de kantoorruimte in het Stadskantoor. Hij heeft dat eigenlijk versmald in zijn motie tot de huisvesting van het bestuur van deze gemeente. Wat het college voorstelt is een breed opgezet onderzoek, kijken naar optimalisering van het gebruik van het Stadskantoor. Daar is, dat is juist, een relatie met de huisvesting in het Stadhuis en de positie van het Stadhuis. Het college wenst niet vooruit te lopen op de uitslag van het onderzoek. De centrale vraag die dus vanavond voorligt, ik heb twee fracties daar iets over horen zeggen, daar moet de raad vanavond ja of nee tegen zeggen. Wil de raad dat onderzoek met die relatie of wil de raad dat niet. Ik wacht nog even de tweede termijn van de fracties af. De heer Beers heeft een opmerking gemaakt ten aanzien van het minderhedenbeleid. Hij heeft gezegd dat de wethouder vorige week in de commissie heeft gezegd dat wij toe zijn aan een herziening van het minderhedenbeleid. Ik vind dat wel een al te voortvarende conclusie. Ik heb gezegd dat het verstandig zou zijn dat wij op niet al te lange termijn onze doelstellingen nog eens tegen het licht zouden moeten houden. Maar dat daar een hele brede of een vrij smalle wijziging uit voorkomt, laten wij daar niet op vooruit lopen, maar laten wij dat maar eerst eens tegen het licht houden met elkaar. De Voorzitter: Dit was de beantwoording van het college in eerste termijn. Ik kan mij voorstellen dat wij een pauze inlassen. De Voorzitter schorst om 20.10 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.30 uur de vergadering. Mevrouw Waanders: Wij komen in deze tweede termijn terug op de motie die wij hebben ingediend, de combi-motie. Gelet op de reactie die het college heeft gegeven met name op onze dekkingsvoorstellen, zijn in de motie die wij nu indienen wat veranderingen aangebracht. Dat betreft niet zozeer de voor stellen waar wij niet mee akkoord gaan, daar verandert nauwe lijks iets in. Het enige wat in die voorstellen verandert betreft de post 'ouderenwerk'. Wij gaan akkoord met het bezui nigingsbedrag tot f 36.000,-. Dat betekent dat er f 14.000,- resteert. Dat wordt wat ons betreft aangewend voor de subsidi- 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 20