Te behandelen: Punt omschrijving bijlage blz. 1 Installatie van het nieuw benoemde raadslid de heer P. Meerdink. 2 2 Mededelingen. 2 3 Vaststellen van de concern-beleids begroting 1997. 155 2 4 Voorstel tot het wijzigen van diverse gemeentelijke heffingen en de tarieven sport- en recreatievoorzieningen met ingang van 1 januari 1997. 169 59 5 Milieuwerkprogramma 1997. 168 66 6 Wijzigen van de concernbeleidsbegroting voor het dienstjaar 1996. 166 67 7 Wijzigen van de concernbeleidsbegroting voor het dienstjaar 1997. 167 67 De Voorzitter: Ik open de vergadering. Punt 1 De Voorzitter: Aan de orde is Installatie van het nieuw benoemde raadslid de heer P. Meerdink. Ik verzoek de raadsdienaar de heer Meerdink binnen te geleiden en de raad te gaan staan. Mijnheer Meerdink, ik lees eerst de tekst voor van de ver klaring en de belofte van zuivering en daarna de ambtsbelofte. De heer Meerdink legt vervolgens in handen van de voorzitter de voorgeschreven beloften en verklaring af. Punt 2 Rondgezonden mededelingen. Deze brieven worden betrokken bij de behandeling van agendapunt 3 van deze vergadering. Punt 3 (bijlage nr. 155) De Voorzitter: Aan de orde is Vaststellen van de concern beleidsbegroting 1997. Mevrouw WaandersDe begrotingsbehandeling staat voor een groot deel in het teken van de ombuigingen van ongeveer f 6 miljoen. De noodzaak tot bezuinigingen moet beslist niet los worden gezien van de wens van de grote meerderheid van de raad, waar 2 onder de PvdA-fractie, om de komende jaren flink te investeren in nieuw beleid en een aantal beleidsintensiveringen. Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota hebben wij van harte ingestemd met de inrichting van een investeringsfonds werkgelegenheid voor een bedrag van f 30 miljoen, een ontwik kelingsfonds voor een structureel bedrag f 350.000,- en een extra bedrag van f 20 miljoen voor een versnelde uitgifte van de bedrijfslocaties op de Hemrik en met een extra inzet voor het GSB van f 1,5 miljoen. Bij de behandeling van de Perspec tiefnota wisten wij ook al dat wij bij het vaststellen van de begroting een aanzienlijk bedrag zouden moeten vrij maken voor extra uitgaven voor onderhoud, voor de herbezetting als gevolg van de ADV en voor de voortzetting van het LIS-traject. Mijn fractie gaat akkoord met de voorstellen die het college voor die beleidsintensivering doet en de bedragen die daaraan gekoppeld zijn. Het door de raad bepleite verband tussen de herbezetting en de verbetering van de bedrijfsvoering in het kader van LIS is door het college aangebracht. Ook met de voor stellen voor wat betreft het onderhoud van de fysieke leefom geving stemmen wij in. Wel vragen wij het college nogmaals zijn uiterste best te doen om de doelstellingen op het terrein van de additionele werkgelegenheid zo effectief mogelijk te inte greren in de onderhoudswerkzaamheden. Wij vragen het college om verslag van die inspanningen in de Commissie Economische Zaken en Werkgelegenheid. Daarnaast beseffen wij dat de extra uitgaven voor onderhoud aan de krappe kant zijn. Voordat ik overga op de beoordeling van de ombuigingsvoorstel- len nog een drietal opmerkingen. De eerste heeft betrekking op het Investeringsfonds Werkge legenheid. Het college heeft bij monde van de voorzitter in juni toegezegd om in het najaar met een nadere onderbouwing bij het investeringsfonds te komen. Specifiek ging de toezegging over bestedingscriteria, over projecten die in meerjarentrajec- ten gezet kunnen worden en een voorlopige inschatting van de besteding uit het fonds ten behoeve van die projecten. Die toezegging is het college nog niet nagekomen. Er is in de Commissie Economische en Sociale Zaken vooralsnog alleen nog maar een brainstormdiscussie geweest over dit onderwerp. Gelet op het belang van de werkgelegenheid en het bedrag dat met het nieuwe beleidsvoorstel gemoeid is, verzoeken wij het college met klem de gedane toezegging zo snel mogelijk na te komen. Een tweede en derde opmerking betreft de lijst van mee- en tegenvallers Op de eerste plaats moet ons van het hart dat de toelichting op de mee- en tegenvallers nogal summier is en in teveel gevallen geheel ontbreekt. Dat willen wij een volgende keer graag anders zien De tweede opmerking heeft te maken met de opgenomen incidentele tegenvaller van f 100.000,- op de begroting van de DSW. Het bedrag van f 1 ton zou aangewend worden voor de viering van het 50-jarig bestaan van de DSW. In de Commissie Bestuur en Middelen hebben wij een voorbehoud gemaakt bij die tegenvaller. Wij vinden het alleszins billijk dat de DSW ten behoeve van alle medewerkers een beroep kan doen op extra middelen voor een 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 2