Ten tweede, er wordt een bezuiniging voorgesteld op de Regio nale Milieuadviesdienst van f 100.000,-. Het gaat daarbij om algemene taken die zijn uitbesteed in samenhang met omringende gemeenten. Wij hebben daar al eerder naar gevraagd, maar wij doen dat nu weer, omdat wij denken dat volgens onze inlichtin gen dit geen reële bezuiniging is, niet haalbaar en op termijn een tegenvaller. Kan het college ons alsnog overtuigen omtrent de haalbaarheid van de bezuiniging en dus zorgen voor wat meer zekerheid? Twee voorstellen worden door ons wel geaccepteerd als ombuiging maar de activiteiten willen we als zodanig behouden, maar dan met een andere manier financiering: het Vormings- en vrijwilligerswerk: Een belangrijke activi teit welke we niet willen afbouwen. Daarom vinden wij dat financiering zou moeten plaatsvinden via het Grote Steden beleid, omdat het past binnen het criterium wijkgericht werken. Verder willen we kritisch kijken naar de cursussen die gegeven worden omdat volgens ons niet alles hoeft te worden gesubsidieerd, met name als je kijkt naar de crite ria van het Grote Stedenbeleid; de lokale omroep Mercurius vervult een belangrijke functie bij de informatievoorziening aan de bevolking ook wat de gemeente betreft. Bij de aankondiging van raadsvergadering en, ook deze, wordt er door de gemeente op gewezen dat men een en ander kan volgen via de lokale omroep Mercurius. Daarom moet die activiteit wel blijvend worden gesubsi dieerd, wij denken in dit verband dan via het Grote Steden beleid. De CDA-fractie kan zich niet vinden in de volgende ombuigings- voorstellen 1. het laten vervallen van een vijfde wethoudersplaats. Motivering kan kort zijn, er is werk genoeg voor vijf wethouders, het komt ongeloofwaardig over en als er iets zou moeten veranderen dan moeten wij het daar over hebben bij volgende college-onderhandelingen; 2. het schoolzwemmen. Wij zijn tegen deze bezuiniging in verband met het feit dat er nog steeds meer dan 3 0% van de daarvoor in aanmerking komende leerlingen afhankelijk zijn van het schoolzwemmen om een diploma te halen met name in de achterstandswijken. Tevens is het een vorm van bewegingsonderwijs en ook gelet op de nog te voeren discussie rondom de exploitatie van zwembaden is het niet verstandig nu al het schoolzwemmen af te schaffen; 3. het afschaffen van godsdienst- en humanistische vormings onderwijs in het openbaar onderwijs. Deze bezuiniging tast het wezen, het karakter aan van het openbaar onderwijs en is daarom niet acceptabel, tenzij je die aantasting nadrukkelijk nastreeft; 4. de toeristenbelasting. Als je als gemeente beoogt Leeuwarden aantrekkelijk te maken, ook voor toeristen, en als je belang hecht aan de recreatiesector mede in verband met de werkgelegenheid, dan ligt het invoeren van toeristenbelasting niet voor de hand. Via de verhoging van het bruggeld worden de recreanten toch 10 al voldoende belast; 5. de Bibliotheek. Het hoeft geen betoog, wij hebben luid en duidelijk verkon digd dat dit voorstel overbodig wasHet bibliotheekwerk is wat ons betreft een basisvoorziening. Hier doen wij niet aan mee 6we kunnen niet akkoord gaan met het onderzoek wat als doel heeft het Stadhuis af te stoten. Het Stadhuis dient het bestuurlijk hart te blijven van de gemeente en ook vanuit historisch oogpunt is het onwenselijk om te verkopen; 7. het subsidie in het kader van de emancipatieactiviteiten. We stellen voor in plaats van in 1997 f 7000,- te bezui nigen, twee keer f 3500,- in te boeken en wel in 1999 en 2000. Gefaseerd zodat instellingen de tijd hebben om te fuseren; 8 voor wat betreft voorstel B7het bekostigen van de milieu- voorlichter uit onder andere de afvalstoffenheffing, komen we op terug wanneer het voorstel over de tarieven en de heffingen aan de orde is. Dan kom ik bij de dekking van onze voorstellen. Eigenlijk zou het college z'n huiswerk op onderdelen over moeten doen in verband met de kwaliteit van de voorstellen, ik sprak daar reeds eerder over. Het lijkt wel alsof de strategie is geweest: we doen een aantal voorstellen waarvan we weten dat ze eigenlijk niet haalbaar zijn en de politieke partijen zorgen vervolgens wel voor alter natieven. Ik noem de voorstellen zoals de bibliotheek, het schoolzwemmen, het Stadhuis en dergelijke, oude wijn in nieuwe zakken. Toch willen we als CDA-fractie een poging wagen een alterna tieve dekking te doen met als uitgangspunt een sluitende begroting 1. Vanuit het GSB f 93.000,- en f 40.000,- halen om het vormings- en ontwikkelingswerk te blijven doen en Mercurius te subsidiëren; 2. beëindiging Fonds Onderwijsontwikkeling f 46.000,-. Wij hebben ongeveer dezelfde strategie gevolgd met betrekking tot fondsen als de collegepartijen, zo heb ik begrepen, maar zijn iets verder gegaan door een aantal fondsen met nadruk te noemen. Mocht het college problemen hebben met een fonds, dan kunnen wij probleemloos daar een ander voor invullen; 3. beëindiging mondiaal en vredesbeleid, uitgezonderd COS, f 39.000,-. Als je kijkt naar de eigenlijke kerntaken van de gemeente, dan is onze keus deze activiteiten te beëindigen; 4 als het college een gebaar wil maken naar de burgers in het kader van de bezuinigingen, ik noem hier met name het voor stel van het college om de vijfde wethouder af te schaffen, dan lijkt het ons meer voor de hand liggend de post Repre sentatie kritisch te bekijken en met f 50.000,- te ver minderen; 5. het Fonds Bijzondere Activiteiten kan wat ons betreft vervallen en daarvoor geldt hetzelfde als het vorige fonds f 23.000,-; 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 6