Ten tweede, er wordt een bezuiniging voorgesteld op de Regio
nale Milieuadviesdienst van f 100.000,-. Het gaat daarbij om
algemene taken die zijn uitbesteed in samenhang met omringende
gemeenten. Wij hebben daar al eerder naar gevraagd, maar wij
doen dat nu weer, omdat wij denken dat volgens onze inlichtin
gen dit geen reële bezuiniging is, niet haalbaar en op termijn
een tegenvaller. Kan het college ons alsnog overtuigen omtrent
de haalbaarheid van de bezuiniging en dus zorgen voor wat meer
zekerheid?
Twee voorstellen worden door ons wel geaccepteerd als ombuiging
maar de activiteiten willen we als zodanig behouden, maar dan
met een andere manier financiering:
het Vormings- en vrijwilligerswerk: Een belangrijke activi
teit welke we niet willen afbouwen. Daarom vinden wij dat
financiering zou moeten plaatsvinden via het Grote Steden
beleid, omdat het past binnen het criterium wijkgericht
werken. Verder willen we kritisch kijken naar de cursussen
die gegeven worden omdat volgens ons niet alles hoeft te
worden gesubsidieerd, met name als je kijkt naar de crite
ria van het Grote Stedenbeleid;
de lokale omroep Mercurius vervult een belangrijke functie
bij de informatievoorziening aan de bevolking ook wat de
gemeente betreft. Bij de aankondiging van raadsvergadering
en, ook deze, wordt er door de gemeente op gewezen dat men
een en ander kan volgen via de lokale omroep Mercurius.
Daarom moet die activiteit wel blijvend worden gesubsi
dieerd, wij denken in dit verband dan via het Grote Steden
beleid.
De CDA-fractie kan zich niet vinden in de volgende ombuigings-
voorstellen
1. het laten vervallen van een vijfde wethoudersplaats.
Motivering kan kort zijn, er is werk genoeg voor vijf
wethouders, het komt ongeloofwaardig over en als er iets
zou moeten veranderen dan moeten wij het daar over hebben
bij volgende college-onderhandelingen;
2. het schoolzwemmen.
Wij zijn tegen deze bezuiniging in verband met het feit dat
er nog steeds meer dan 3 0% van de daarvoor in aanmerking
komende leerlingen afhankelijk zijn van het schoolzwemmen
om een diploma te halen met name in de achterstandswijken.
Tevens is het een vorm van bewegingsonderwijs en ook gelet
op de nog te voeren discussie rondom de exploitatie van
zwembaden is het niet verstandig nu al het schoolzwemmen af
te schaffen;
3. het afschaffen van godsdienst- en humanistische vormings
onderwijs in het openbaar onderwijs.
Deze bezuiniging tast het wezen, het karakter aan van het
openbaar onderwijs en is daarom niet acceptabel, tenzij je
die aantasting nadrukkelijk nastreeft;
4. de toeristenbelasting.
Als je als gemeente beoogt Leeuwarden aantrekkelijk te
maken, ook voor toeristen, en als je belang hecht aan de
recreatiesector mede in verband met de werkgelegenheid, dan
ligt het invoeren van toeristenbelasting niet voor de hand.
Via de verhoging van het bruggeld worden de recreanten toch
10
al voldoende belast;
5. de Bibliotheek.
Het hoeft geen betoog, wij hebben luid en duidelijk verkon
digd dat dit voorstel overbodig wasHet bibliotheekwerk is
wat ons betreft een basisvoorziening. Hier doen wij niet
aan mee
6we kunnen niet akkoord gaan met het onderzoek wat als doel
heeft het Stadhuis af te stoten. Het Stadhuis dient het
bestuurlijk hart te blijven van de gemeente en ook vanuit
historisch oogpunt is het onwenselijk om te verkopen;
7. het subsidie in het kader van de emancipatieactiviteiten.
We stellen voor in plaats van in 1997 f 7000,- te bezui
nigen, twee keer f 3500,- in te boeken en wel in 1999 en
2000. Gefaseerd zodat instellingen de tijd hebben om te
fuseren;
8 voor wat betreft voorstel B7het bekostigen van de milieu-
voorlichter uit onder andere de afvalstoffenheffing, komen
we op terug wanneer het voorstel over de tarieven en de
heffingen aan de orde is.
Dan kom ik bij de dekking van onze voorstellen.
Eigenlijk zou het college z'n huiswerk op onderdelen over
moeten doen in verband met de kwaliteit van de voorstellen, ik
sprak daar reeds eerder over.
Het lijkt wel alsof de strategie is geweest: we doen een aantal
voorstellen waarvan we weten dat ze eigenlijk niet haalbaar
zijn en de politieke partijen zorgen vervolgens wel voor alter
natieven.
Ik noem de voorstellen zoals de bibliotheek, het schoolzwemmen,
het Stadhuis en dergelijke, oude wijn in nieuwe zakken.
Toch willen we als CDA-fractie een poging wagen een alterna
tieve dekking te doen met als uitgangspunt een sluitende
begroting
1. Vanuit het GSB f 93.000,- en f 40.000,- halen om het
vormings- en ontwikkelingswerk te blijven doen en Mercurius
te subsidiëren;
2. beëindiging Fonds Onderwijsontwikkeling f 46.000,-. Wij
hebben ongeveer dezelfde strategie gevolgd met betrekking
tot fondsen als de collegepartijen, zo heb ik begrepen,
maar zijn iets verder gegaan door een aantal fondsen met
nadruk te noemen. Mocht het college problemen hebben met
een fonds, dan kunnen wij probleemloos daar een ander voor
invullen;
3. beëindiging mondiaal en vredesbeleid, uitgezonderd COS,
f 39.000,-. Als je kijkt naar de eigenlijke kerntaken van
de gemeente, dan is onze keus deze activiteiten te
beëindigen;
4 als het college een gebaar wil maken naar de burgers in het
kader van de bezuinigingen, ik noem hier met name het voor
stel van het college om de vijfde wethouder af te schaffen,
dan lijkt het ons meer voor de hand liggend de post Repre
sentatie kritisch te bekijken en met f 50.000,- te ver
minderen;
5. het Fonds Bijzondere Activiteiten kan wat ons betreft
vervallen en daarvoor geldt hetzelfde als het vorige fonds
f 23.000,-;
11