zover zij daar invloed op heeft, bij de opening van nieuwe bedrijven te kiezen voor een opening met een culturele inslag. Dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn een opdracht in de sfeer van de beeldende kunst. Tot slot, zoals wij bij de laatste behandeling van het voorstel in de Commissie Welzijn hebben gezegd, hadden wij het liefst dat de ambtelijke ondersteuning kon worden opgelost binnen de huidige formatie en dat het geld van de percentageregeling aan de beeldende kunst zou worden besteed, maar - en daar maken wij onze afweging nu - wij willen ook geen herhaling van de afgelopen jaren waarbij stopzetting van kunstprojecten en onderbesteding het gevolg is door krappe ambtelijke formatie. Daarom zullen wij uiteindelijk instemmen met het voorstel. De heer Gros: Om tijdelijk extra ambtelijke capaciteit ten laste van de percentageregeling te laten komen is voor de D66- fractie akkoord, mede omdat het hier maximum percentages betreft die wat dat betreft niet altijd uitgeput hoeven te worden. Tevens past het in het streven om te komen tot een productenbegroting wat onzes inziens toch het beleid is van de Commissie Bestuur en Middelen en het lijkt ons ook in het LIS- model te passen. Mevrouw Van Ammers (weth.)Ik begrijp dat nagenoeg de hele raad het er mee eens is dat er extra ambtelijke ondersteuning noodzakelijk is om de inzet van deze middelen te garanderen. Alleen de CDA-fractie maakt daar toch enigszins een voorbehoud bij door te zeggen dat men nog het onderzoek wil afwachten wat op dit moment loopt. (De heer TerpstraDat doet de wethouder toch zelf ook.) Ik denk dat in het verleden meerdere malen in commissievergadering is aangegeven dat de ambtelijke bezetting bij Cultuur in ieder geval niet te ruim bemeten is. (De heer TerpstraDaar zijn wij het ook helemaal over eens, mevrouw Van Ammers, alleen zolang u zelf een onderzoek laat uitvoeren binnen de dienst en zolang het onderzoek plaatsvindt geen enkele vacature op laat vullen, dan is het toch begrijpelijk dat dit daarin wordt meegenomen?) Jawel, maar het gaat om een dienst en het gaat om een sector en daar maakt uiteindelijk de sector Sacu nog weer een deel van uitIk heb nooit eerder in de commissie of in de raad gehoord dat men ook maar verwacht dat Cultuur te ruim bemeten zou zijn voor wat betreft de ambte lijke formatie. Wanneer wij gaan kijken naar de mogelijkheden om de ambtelijke ondersteuning te financieren, dan staat er in het raadsvoorstel dat dat eigenlijk niet kan vanuit de grondex ploitatie. Dat is op dit moment natuurlijk heel moeilijk bij de projecten die al lopen, maar in de toekomst, wanneer de raad daarvoor zou kiezen, zou dat natuurlijk wel degelijk kunnen, alleen dat houdt wel een verhoging van de grondprijzen in of wanneer het om een verbouwing gaat - want het gaat natuurlijk niet altijd om volledig nieuwe projecten - dat het budget voor de verbouw omhoog gaat, omdat je daar de ambtelijke ondersteu ning vanuit zou moeten betalen. Waar het ook problemen zal geven - en dat zie je op dit moment steeds meer - is in de PPS- constructie met nieuwbouwprojecten. Ik wil niet zeggen dat het 38 in de toekomst niet kan, maar je kunt je afvragen of het wense lijk is. In ieder geval heeft het college aangegeven dat het er voor kiest om een bepaald percentage in te houden van de per centageregeling. Dat houdt in dat je dat niet kunt inzetten voor het kunstwerk zelf. De afgelopen jaren hebben wij voor wat de percentageregeling betreft gemiddeld ongeveer f 2 ton per jaar uitgegeven. De komende jaren, juist gezien de grote pro jecten die op stapel staan, zal dat rond de f 4 ton per jaar zijn. Ik denk dat wij op het gebied van de beeldende kunsten toch voldoende geld kunnen uittrekken. Het spijt mij richting CDA-fractie dat de tekst van de raads- brief niet is aangepast, dat had wel gemoeten. Maar ik wil de heer Terpstra even corrigeren, hij heeft niet meerdere malen tegengestemd, het is in de vergadering van 5 september voor het eerst aan de orde geweest. De CDA-fractie heeft hier toen wel mee ingestemd, maar in de laatste commissievergadering heeft de CDA-fractie een voorbehoud gemaakt evenals de PvdA-fractie(De heer TerpstraMevrouw Van Ammers is redelijk hardleers. Zij was de laatste keer niet bij het vaststellen van het verslag in de laatste commissievergaderingDaar lag het verslag van 12 september jl. Naar aanleiding van het verslag van 12 september heb ik een opmerking gemaakt dat het verslag niet klopte, omdat wij ons aangesloten hadden bij de opmerking van mevrouw Dikken om te bekijken in hoeverre het ook ten laste van de grondexploitatie zou kunnen. Het verslag is zo gewijzigd.Ik heb het over de vergadering van 5 september en niet die van 12 september. (De heer TerpstraMaar de PAL/GL-fractie en de PvdA-fractie hebben het ook op 12 september aangegeven. De wet houder moet wel goed citeren.) Ik heb hier het verslag van 5 september voor mij liggen waarin de PvdA-fractie en de PAL/GL- fractie een voorbehoud maken en de CDA-fractie voor stemt. (De VoorzitterHet is sowieso al vervelend om over commissieverga deringen in de raad te praten, laat staan over data. De heer Terpstra vroeg naar de inhoudelijke argumenten om het Grond bedrijf niet te belasten, misschien is dat belangrijker.(De heer Terpstra: Ik ben dat met de voorzitter eens, maar de wethouder geeft er zelf een draai aan die niet klopt.) (De VoorzitterIk kijk niemand vermanend aan, maar ik doe alleen een pleidooi om inhoudelijk de termijn te laten voltooien door de wethouder.) Laten wij het er in ieder geval bij houden waar wij het dan wel over eens zijn. De raadbrief had aangepast moeten worden gezien het standpunt van de CDA-fractie in de laatste commissievergadering. De heer Terpstra: Ik stel vast dat de wethouder dus minder geld uittrekt voor cultuur, namelijk zij roomt een gedeelte af van de één procent regeling. Ik vind dat wat vreemd, juist omdat zij de pleitbezorger is van dat onderdeel Cultuur. Ik stel ook vast dat de wethouder wat vreemd reageert op een verslag. Ik heb haar dat al vier a vijf keer proberen duidelijk te maken, maar het dringt blijkbaar niet door. De opmerkingen van de PvdA-fractie en de PAL/GL-fractie zijn volgens mij in dezelfde commissievergadering gemaakt. Ik moet dus nooit weer tussen de PAL/GL- en de PvdA-fractie gaan zitten, want dan gaat het fout, dan val ik blijkbaar niet op als het om verslag gaat. 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 20