gezien in de commissie. Dus ook van de raad zal het nodige gevraagd worden. Met elkaar staan wij voor een grote klus. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 23, 24 en 25 (172, 173 en 174). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 26 (bijlage nr. 189) De Voorzitter: Aan de orde is Wijzigen van de concernbeleidsbe groting voor het dienstjaar 1996. De heer Jacobse: Wij hebben altijd moeite met het onderscheiden waarom bepaalde posten direct op deze verzamellijst komen en voor andere posten eerst een raadsvoorstel komt. Daar zal onge twijfeld een redelijke verklaring voor zijn. Er staan twee voorstellen op deze lijst waar wij bezwaren tegen hebben Ten eerste de Knelpunten wijkniveau 1996. In onze optiek gaat het hier voor een heel groot gedeelte om extra middelen die ingezet worden en dat zou je dus moeten omschrijven als nieuw beleid of als een overschrijding van kredieten die al beschikbaar zijn geweest. In het eerste geval had dat hier in de raad via een apart voorstel moeten worden gebracht. In het tweede geval had het uiteindelijk via de Marap moeten leiden tot een overschrijding en dus een beroep op de algemene reserve. De dekking zoals die hier gezocht is, heeft in ieder geval onze instemming niet. Dit is typisch weer wat wij noemen potjes zoeken, wij hebben een tekort en wij vinden nog wel ergens wat geld. Het is toch dacht ik de systematiek dat tegenvallers ten laste van de algemene reserve worden gebracht, meevallers worden ten gunste van de algemene reserve gebracht. Per saldo heeft dat nauwelijks gevolgen in dit geval, maar ik stel er toch bijzonder prijs op dat die systematiek gehandhaafd blijft, want anders krijgen wij binnenkort de situatie dat alle tegenvallers direct ten laste van meevallers worden gebracht en andersom en dan is ieder zicht op het totaal weg. Ik wil toch de wethouder vragen of zij dit ten laste wil brengen van de algemene reserve. In ieder geval heeft deze dekking op deze wijze onze instemming niet. Het tweede onderdeel betreft de dienst Stadsbeheer, de voort 44 gang van het kringloopbedrijf Er wordt voorgesteld daarvoor een krediet van f 35.000,- beschikbaar te stellen ten laste van de afvalstoffenheffing, de Egalisatiereserve maar dat is feitelijk de afvalstoffenheffing. Ook dat vinden wij onterecht. Je zou dit kunnen zien als een werkgelegenheidsproject, akkoord, maar dan moet je het ook dekken uit het Fonds Werkgelegenheid. Het heeft pas op de hele lange termijn wellicht, maar dat is ook nog maar zeer de vraag, dat hangt af van het succes van deze onderneming, gevolgen in positieve zin als het gaat om het aanbod van afval. Dat is dan waarschijnlijk ook nog eens regiobreed. Derhalve achten wij veel meer verwantschap, zeker als het gaat om het maken van een bedrijfsplan, met het werkgelegenheidsbeleid als met het afval stof fenheffingsbeleid. Vandaar dat wij willen voorstellen het te dekken ten laste van het Werkgelegenheidsfonds marktsector. Daartoe heb ik een wijzigingsvoorstel. "Wijzigingsvoorstel bij bijlage nr 189, blad 5 dienst Stadsbeheer; de dekking te laten plaatsvinden uit het Fonds Werkgelegen heid marktsector." Dit wijzigingsvoorstel is ondertekend door mijzelf. De heer Den Oudsten: Ik wil mij beperken tot het thema wat wel en wat niet onder wijzigingen valt van concern-beleidsbegro tingen. Als ik dit stuk, en ook het volgende punt erbij betrekkend nog eens nakijk, dan zie ik daar dingen op staan die eerder besloten zijn en wat uitsluitend in een begrotingswijzi ging is opgenomen. Ik zie er zaken opstaan die wel in de commissie aan de orde zijn geweest maar blijkbaar een afzonder lijke raadsbrief niet waard waren. Waarom is het ene voorstel wel een raadsbrief waard en het andere niet? Ik zie er zaken opstaan die niks te maken hebben met eerdergenomen besluiten, maar die wel te maken hebben met het halen van gelden uit fondsen en voorzieningen. Kortom, het is een beetje een brijIk weet niet of het een rommeltje is, want misschien ontgaat de systematiek mij, maar ik zou de wethouder van Financiën willen vragen om het beeld wat helderder te maken. Mevrouw Inberg: Wij hebben in de commissie ook gereageerd ten aanzien van de voortgang kringloopbedrijfde f 3 5.000,- en wij hebben toen gezegd dat wij het ook niet terecht vinden dat het uit de Egalisatiereserve Afvalstoffenheffing wordt gehaald. Wij hebben toen voorgesteld om daar een leenconstructie van te maken, het mag gebruik worden maar het moet wel weer terug gestort worden, omdat dat ook de bedoeling was van het Egalisa tiefonds Afvalstoffenheffing. Mevrouw De Haan (weth.)Misschien eerst even een toelichting over het soort begrotingswijzigingen. Wij hebben normaal gesproken te maken met ten eerste hele technische begrotingswijzigingen, waarbij het gaat over over- 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 23