gepresenteerd dat het college al twee maanden geleden beloofd was. Is dit juist en zo ja was het dan niet beter geweest de bespreking in de gecombineerde commissies Stadsontwikkeling en Economische Zaken op te schorten totdat er meer duidelijkheid bestond over deze plannen? Een antwoord op vragen over haalbaarheid en wenselijkheid van de Westerbaanplannen zal nu nog niet gegeven kunnen worden. Daarom wil ik in ieder geval verzoeken een en ander voor de commissie op de agenda te plaatsen en tot die tijd moet de mogelijkheid van uitvoering van welke invulling van dat gebied dan ook open blijven. Daarom wil ik het volgende amendement op het raadsbesluit indienen: De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 18 november; besluit in het besluit, nummer 14809, wordt achter punt 1. de tekst "planontwikkeling westelijke stadsrandzone overeenkomstig hetgeen in het onderhavige vervangen door: "planontwikkeling westelijke stadsrandzone op basis van hetgeen in het onderhavige en gaat over tot de orde van de dag." Het amendement is namens de PAL/GL-fractie ondertekend door de heer Meerdink en mijzelf. Met deze kleine wijziging wordt de verdere discussie over de Westerbaanplannen niet bij voorbaat onmogelijk gemaakt. Voor het overige wil ik opmerken dat het argument van ontlas ting van de Heliconweg voor de PAL/GL-fractie slechts een bij komend effect is en geen beweegreden om in te stemmen met de Slauerhoffweg, die wij als een ontsluitingsweg voor dit nieuwe gebied zien en niet meer. Verder hechten wij ook voor dit gebied aan goede fietsvoorzie ningen en zouden graag het eerder voorgestelde fietspad gerea liseerd willen zien. De heer Bakker: Leeuwarden heeft in de notitie Leeuwarden Open Stad richting gegeven aan de wijze waarop wij denken dat de gemeente verder kan worden ontwikkeld. Een van de onderdelen van dit plan is het versterken van de economische functie aan de westzijde van de stad, waarbij deze ontwikkeling deel uit maakt van de zogenoemde WestergozoneWij vinden het verstandig juist dit gebied op dit moment verder in ontwikkeling te nemen. Enerzijds wordt het gebied binnenkort goed ontsloten middels de westelijke ontsluitingsweg en anderzijds sluit het in gebruik nemen van het gebied goed aan bij de ontwikkelingen die rondom het FEC plaatsvinden. Wij zouden een en ander wel graag binnen de financiële randvoorwaarden, zoals die op dit ogenblik aan de orde zijn, gerealiseerd zien. Mevrouw De Jong heeft hiertoe zojuist het nodige gezegd en wij sluiten ons daarbij aan. Het gebied zal smoel geven aan de westelijke toegangsweg van de stad. Wij pleiten er derhalve voor wel degelijk eisen te stellen aan de beeldkwaliteit van de bebouwde en onbebouwde omgeving, alsmede aan de kwaliteit van het beheer van met name in dit geval de onbebouwde omgeving. Het moet natuurlijk niet 14 zo zijn dat het er op termijn sjofel uitziet, want dat zal de stad geen goed doen. Tot slot hebben wij kennis kunnen nemen van de plannen van een consortium van landelijke ondernemers die graag een GDV- vestiging willen op de hoek Westergoweg-Harlingerstraatweg Daarbij zou in relatie tot de vestiging van het Waterschap beeldbepalende bebouwing gerealiseerd kunnen worden van hoge kwaliteit, zoals zij ons hebben geschetst. Mijn fractie heeft van dit initiatief kennis genomen en beschouwt dit initiatief als een nieuw feit in de discussie over het onderwerp GDV, zoals dat in deze raad op dit ogenblik wordt gevoerd. Derhalve vindt mijn fractie ook dat dit feit nadrukkelijk in de discus sie over dit onderwerp betrokken dient te worden. De heer De Vries: Veel nieuwe vragen worden niet gesteld anders dan die in de commissievergadering aan de orde zijn geweest, buiten het plan Westerbaan, want dat is zoéven gepresenteerd. Waar wij buitengewoon geinte-resseerd in zijn, is de financiering. Wij hebben geconstateerd dat er nog een aardig gat in zit, mits het subsidie komt. Wij willen graag weten hoe de stand van zaken is ten aanzien van het subsidie. De heer Stoker: Als GPV/RPF/SGP-fractie vinden wij dit een goede ontwikkeling. Wanneer wij kijken naar de economische ontwikkeling van Noord-Nederland dan is onze conclusie dat de rol van het locale bestuur steeds belangrijker wordt om in samenhang met de andere overheden en andere marktpartijen er iets van te maken. Onze economische situatie is in vergelijking met de rest van Nederland niet de meest florissante. Paars mag dan ijverig zoeken naar een commissie van wijze mannen of wijze mensen, het blijft vooral belangrijk dat er op lokaal niveau goed nagedacht wordt. Zo gezien is deze ontwikkeling van de westelijke stadsrandzone dan ook een goede ontwikkeling waarvan wij tevens nog hopen dat ze ons verder brengt om de verkeers druk in het gebied beter te beheersen. Het plan heeft dan ook onze instemming. De heer Jacobs®Collega De Jong heeft in de commissie een voorbehoud gemaakt met betrekking tot de financiering. Het feit dat wij al beginnen zonder dat helder is en vaststaat dat bepaalde subsidies daadwerkelijk ook binnen zullen komen of toegezegd zullen worden. Het is duidelijk dat de gemeente dan voor het tekort opdraait en dat gaat niet om kleine getallen. Ook het beroep op de stelpost Infrastructuur is fors en het beroep op het Fonds Bovenwijkse Voorzieningen is ongeveer 50% van de inhoud van het fonds. Gezien de financiële situatie van de gemeente en het onderhoud van de vele wegen die wij al hebben een forse hap Daarnaast zijn er nog een aantal pm-posten in de financiering en is bij dit soort grote projecten de kans op tegenvallers reëel aanwezig. Het heeft ons ook enigszins verbaasd dat er in de raadsbrief zo omzichtig over die financiën wordt gedaan. Er wordt verwezen 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 8