gepresenteerd dat het college al twee maanden geleden beloofd
was. Is dit juist en zo ja was het dan niet beter geweest de
bespreking in de gecombineerde commissies Stadsontwikkeling en
Economische Zaken op te schorten totdat er meer duidelijkheid
bestond over deze plannen?
Een antwoord op vragen over haalbaarheid en wenselijkheid van
de Westerbaanplannen zal nu nog niet gegeven kunnen worden.
Daarom wil ik in ieder geval verzoeken een en ander voor de
commissie op de agenda te plaatsen en tot die tijd moet de
mogelijkheid van uitvoering van welke invulling van dat gebied
dan ook open blijven. Daarom wil ik het volgende amendement op
het raadsbesluit indienen:
De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 18 november;
besluit
in het besluit, nummer 14809, wordt achter punt 1. de tekst
"planontwikkeling westelijke stadsrandzone overeenkomstig
hetgeen in het onderhavige
vervangen door:
"planontwikkeling westelijke stadsrandzone op basis van
hetgeen in het onderhavige
en gaat over tot de orde van de dag."
Het amendement is namens de PAL/GL-fractie ondertekend door de
heer Meerdink en mijzelf.
Met deze kleine wijziging wordt de verdere discussie over de
Westerbaanplannen niet bij voorbaat onmogelijk gemaakt.
Voor het overige wil ik opmerken dat het argument van ontlas
ting van de Heliconweg voor de PAL/GL-fractie slechts een bij
komend effect is en geen beweegreden om in te stemmen met de
Slauerhoffweg, die wij als een ontsluitingsweg voor dit nieuwe
gebied zien en niet meer.
Verder hechten wij ook voor dit gebied aan goede fietsvoorzie
ningen en zouden graag het eerder voorgestelde fietspad gerea
liseerd willen zien.
De heer Bakker: Leeuwarden heeft in de notitie Leeuwarden Open
Stad richting gegeven aan de wijze waarop wij denken dat de
gemeente verder kan worden ontwikkeld. Een van de onderdelen
van dit plan is het versterken van de economische functie aan
de westzijde van de stad, waarbij deze ontwikkeling deel uit
maakt van de zogenoemde WestergozoneWij vinden het verstandig
juist dit gebied op dit moment verder in ontwikkeling te nemen.
Enerzijds wordt het gebied binnenkort goed ontsloten middels de
westelijke ontsluitingsweg en anderzijds sluit het in gebruik
nemen van het gebied goed aan bij de ontwikkelingen die rondom
het FEC plaatsvinden. Wij zouden een en ander wel graag binnen
de financiële randvoorwaarden, zoals die op dit ogenblik aan de
orde zijn, gerealiseerd zien. Mevrouw De Jong heeft hiertoe
zojuist het nodige gezegd en wij sluiten ons daarbij aan. Het
gebied zal smoel geven aan de westelijke toegangsweg van de
stad. Wij pleiten er derhalve voor wel degelijk eisen te
stellen aan de beeldkwaliteit van de bebouwde en onbebouwde
omgeving, alsmede aan de kwaliteit van het beheer van met name
in dit geval de onbebouwde omgeving. Het moet natuurlijk niet
14
zo zijn dat het er op termijn sjofel uitziet, want dat zal de
stad geen goed doen.
Tot slot hebben wij kennis kunnen nemen van de plannen van een
consortium van landelijke ondernemers die graag een GDV-
vestiging willen op de hoek Westergoweg-Harlingerstraatweg
Daarbij zou in relatie tot de vestiging van het Waterschap
beeldbepalende bebouwing gerealiseerd kunnen worden van hoge
kwaliteit, zoals zij ons hebben geschetst. Mijn fractie heeft
van dit initiatief kennis genomen en beschouwt dit initiatief
als een nieuw feit in de discussie over het onderwerp GDV,
zoals dat in deze raad op dit ogenblik wordt gevoerd. Derhalve
vindt mijn fractie ook dat dit feit nadrukkelijk in de discus
sie over dit onderwerp betrokken dient te worden.
De heer De Vries: Veel nieuwe vragen worden niet gesteld anders
dan die in de commissievergadering aan de orde zijn geweest,
buiten het plan Westerbaan, want dat is zoéven gepresenteerd.
Waar wij buitengewoon geinte-resseerd in zijn, is de
financiering. Wij hebben geconstateerd dat er nog een aardig
gat in zit, mits het subsidie komt. Wij willen graag weten hoe
de stand van zaken is ten aanzien van het subsidie.
De heer Stoker: Als GPV/RPF/SGP-fractie vinden wij dit een
goede ontwikkeling. Wanneer wij kijken naar de economische
ontwikkeling van Noord-Nederland dan is onze conclusie dat de
rol van het locale bestuur steeds belangrijker wordt om in
samenhang met de andere overheden en andere marktpartijen er
iets van te maken. Onze economische situatie is in vergelijking
met de rest van Nederland niet de meest florissante. Paars mag
dan ijverig zoeken naar een commissie van wijze mannen of wijze
mensen, het blijft vooral belangrijk dat er op lokaal niveau
goed nagedacht wordt. Zo gezien is deze ontwikkeling van de
westelijke stadsrandzone dan ook een goede ontwikkeling waarvan
wij tevens nog hopen dat ze ons verder brengt om de verkeers
druk in het gebied beter te beheersen.
Het plan heeft dan ook onze instemming.
De heer Jacobs®Collega De Jong heeft in de commissie een
voorbehoud gemaakt met betrekking tot de financiering. Het feit
dat wij al beginnen zonder dat helder is en vaststaat dat
bepaalde subsidies daadwerkelijk ook binnen zullen komen of
toegezegd zullen worden. Het is duidelijk dat de gemeente dan
voor het tekort opdraait en dat gaat niet om kleine getallen.
Ook het beroep op de stelpost Infrastructuur is fors en het
beroep op het Fonds Bovenwijkse Voorzieningen is ongeveer 50%
van de inhoud van het fonds. Gezien de financiële situatie van
de gemeente en het onderhoud van de vele wegen die wij al
hebben een forse hap
Daarnaast zijn er nog een aantal pm-posten in de financiering
en is bij dit soort grote projecten de kans op tegenvallers
reëel aanwezig.
Het heeft ons ook enigszins verbaasd dat er in de raadsbrief zo
omzichtig over die financiën wordt gedaan. Er wordt verwezen
15