De heer Jacobse: Zoals u weet hebben wij op de verantwoordelij
ke wethouder wel eens kritiek gehad in een aantal situaties, in
dit geval willen wij hem kennis geven van het feit dat wij
uiterst tevreden zijn over wat hij hier geleverd heeft. Dat mag
dan ook gezegd worden.
De heer Brok: Niet eerder was ik het zo eens met de heer
Jacobse
De heer Den Oudsten: Ik voeg nog iets toe aan deze eensgezind
heid. De PvdA-fractie is het hier ook geheel mee eens.
Mevrouw Tiemersma: Ik heb hier niets meer aan toe te voegen.
De heer De Jong (weth.)Woorden schieten nu te kort wat mij
betreft
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 14 (bijlage nr. 213)
De Voorzitter: Aan de orde is Verordening kwaliteitseisen
kinderopvang
Mevrouw Van Ulzen: Zoals u heeft kunnen lezen stond in de
Leeuwarder Courant van zaterdag 7 december jl. dat de kinder
opvang hopeloos dreigt vast te lopen. In dat kader denken wij
dat het ook heel prettig is dat er zich particulieren op deze
markt begeven. Ik moet overigens zeggen dat het mij meevalt dat
er nu niet meer over het zwarte of grijze circuit wordt gespro
ken, dat was in het verleden een volstrekt onterechte opmer
king
In hoofdstuk 1, de omschrijving van gastouderopvang, staat dat
kinderopvang in een gezinssituatie tot stand komt door middel
van een gastouderbureau en dat die betrekking heeft op gelijk
tijdig ten hoogste vier kinderen. Dat doet mij toch enigszins
de wenkbrauwen fronsen, want stel je voor dat je vier kinderen
hebt en het kind van de buren komt even langs, hoe gaat dat
dan? Die omschrijving heb ik toch wat moeite mee, nog los van
het feit dat er natuurlijk absoluut geen controle op is.
Wij gaan akkoord daar waar het betreft hygiënische, veilige en
deugdelijke inrichting, dat vinden wij heel terecht. Wij hebben
echter wat problemen met de verdere eisen die de gemeente wil
stellen. Wij willen op onderdelen geacht worden tegen te hebben
34
gestemd. Dat is artikel 11.2, 11.3.a (dat overstijgt zelfs
verreweg de minimumeisen, dat gaat veel verder dan de regering
zelfs wil), artikel 12, daar zien wij ook niets in, en artikel
13.b. Nog los van hoe je sowieso de controle gaat handhaven. Ik
probeer mij die dingen altijd voor te stellen hoe dat dan bij
mij thuis gaat. Ik ben dan plotseling gastouderopvang geworden,
dan belt er iemand aan en zegt dat hij even komt controleren.
Dan zegt ik: niet in mijn huis. Hij komt er gewoon niet in.
De heer Stoker: Wij zijn tegen dit voorstel. Om te beginnen
vinden wij dat de gemeente wat dit betreft zich zou moeten
beperken tot het bieden van een basisvoorziening, namelijk een
voorziening in stand houden voor hen die door deze mogelijkheid
van kinderopvang de kans hebben om uit een uitkeringssituatie
te geraken en een bepaalde baan kunnen aannemen. Verder zou de
overheid op dit terrein moeten terug treden. Het is toch te gek
voor woorden dat de overheid eerst met grote subsidies het
particuliere initiatief wat dit betreft zoveel mogelijk om zeep
heeft geholpen en dat zij nu, nu het haar niet meer zo goed
past, er moeten immers Melkert-banen worden ingezet, de kwali
teitseisen gaat terug schroeven, ten minste voor zichzelf maar
niet voor de particulieren. De overheid moet terug tot het
bieden van een basisvoorziening, maar die moet wel van goede
kwaliteit zijn. Wij zijn daarom tegen dit voorstel.
De heer De Jong (weth.)Ik zit mij af te vragen wat er zou
gebeuren als mevrouw Van Ulzen voet bij stuk zou houden en die
controleur niet binnen zou laten. (Mevrouw Van Ulzen: Laten wij
het eens uitproberen.) Volgens mij zou zij dan haar vergunning
kwijt zijn. (Mevrouw Van Ulzen: Ik zou hem niet eens aanvra
gen.) Dan hoeven wij dus ook niet te controleren, is mijn
conclusie
Wij kunnen er lang en breed met elkaar over discussiëren, wij
hebben dat in de commissie uitvoerig gedaan. Wij verschillen
met elkaar van mening over een aantal opvattingen, de heer
Stoker geeft daar ook nog eens blijk van. Wij hebben het over
de particuliere opvang en over gesubsidieerde kindplaatsen bij
een stichting waar wij in Leeuwarden een subsidiecontract mee
hebben afgesloten. Waar wij het hier over hebben is de particu
liere kinderopvang èn de SKL in een gelijkwaardige positie te
brengen met betrekking tot twee fundamentele zaken, te weten
klachtrecht en inspraak. Wij zien niet in dat ook het particu
liere initiatief daar geen dankbaar gebruik van zou kunnen
maken, juist ook in die kringen zal men belang hebben bij dit
soort kwaliteitseisen die gesteld worden, omdat men daarmee
ouders serieus neemt. Dat hebben wij in deze verordening willen
neerleggen
Als de heer Stoker zegt dat wij nog eens naar die uitkeringssi
tuatie moeten kijken, ben ik dat op zich met hem eens, ik zou
alleen niet willen dat wij ons daartoe beperken. Ik weet dat
zij een extra inspanning zullen plegen om daar nog meer aan te
doen in het komend jaar.
Ik denk niet dat wij minder kwaliteitseisen stellen voor de
gesubsidieerde sector, om die tegenstelling hier dan toch maar
even boven de markt te houden, en het particuliere initiatief.
35