De heer Beers: Ik wil wel zeggen dat mevrouw Van Ulzen op deze
manier heel veel ontzag bij mij inboezemt.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 17 tot en met 24 (bijlage nrs211, 212, 208, 209, 206,
207, 217 en 194)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 25 (bijlage nr. 196)
De Voorzitter: Aan de orde is Beleidsplan 1997 Uitvoering
Algemene Bijstandswet c.a.
De heer Gros: In de commissie hebben wij uitgebreid gesproken
over het voorliggende beleidsplan. Wat dat betreft heeft een
ieder zijn instemming daarmee betuigd. De discussie ging voor
namelijk om alle ins en outs betreffende invoering van de Wet
boeten. Wij hebben uit de media kunnen begrijpen dat de invoe
ringsdatum van de Wet boeten verschoven gaat worden van 1
januari naar 1 juli 1997. Onze vraag aan de wethouder is of dat
nog van invloed is op het voorliggende beleidsplan en zo ja,
welke invloed.
De heer Brinks (weth.)Of het nog invloed kan hebben op de
invoering van de wet hangt af van het feit dat er nog enigszins
een discussie is tussen VNG, Divosa en het Ministerie van
Sociale Zaken over hoe je het beste deze wet kunt uitvoeren.
Mocht daaruit blijken dat er veranderingen zijn in de uitvoe
ring, dan heeft dat in die zin invloed. Verder heeft het nog
invloed op de dekking. De minister heeft toegezegd dat er extra
geld beschikbaar komt, maar ik meende dat ik in de commissie
daarover al opgemerkt heb dat dat zeker niet voldoende is voor
de extra kosten die wij zouden moeten maken.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
42
Punt 26 (bijlage nr. 197)
De Voorzitter: Aan de orde is Evaluatie van en onderzoek naar
vereiste software voor Sociale Zaken per 1 januari 1998.
De heer Jacobse: In de commissie hebben wij het college geadvi
seerd om niet zelfstandig het onderzoek te doen, maar ook zeker
aansluiting te zoeken bij andere gemeenten die met hetzelfde
probleem te kampen hebben, om gezamenlijk te zoeken naar soft
ware voor de Sociale DienstDat is niet overgenomen door het
college en dat hier gezegd hebbende houden wij het daar dan
maar bij
Een ander onderdeel is, dat is mij in de commissie ontgaan, de
laatste zin op de eerste bladzijde: "Voor de kosten van de
evaluatie en het onderzoek wordt een voorbereidingskrediet
gevraagd waarvan de rente geactiveerd zal worden"Dat nog eens
thuis lezende kwam mij dat vreemd voor. Wellicht dat ik daar
nog een antwoord op kan krijgen.
De heer Feenstra: Tijdens de commissievergadering heeft de CDA-
fractie een voorbehoud gemaakt voor het beschikbaar stellen van
f 1 ton voor opnieuw een onderzoek plus in dit geval evaluatie
software. Moet het wiel opnieuw uitgevonden worden? Moeten alle
diensten Sociale Zaken in Nederland van ruim 600 gemeenten op
zoek gaan naar het beste wat er is op de markt van hard- en
software? Kunnen de directies verenigd in de Divosa niet
gezamenlijk achter een goed programma en leverancier aan? Dit
is toch veel goedkoper dan alleen of met zeven gemeenten op
zoek te gaan? Via een gebruikersvereniging kan men dan ook
bijblijven en regelmatig vernieuwingen doorvoeren. Een goed
voorbeeld in deze is het GBA, de Gemeentelijke Basis Admini
stratie. De CDA-fractie wil wel akkoord gaan met het beschik
baar stellen van het krediet van f 1 ton, maar adviseert u
gezamenlijk op stap te gaan middels Divosa.
De heer Roekiman: De fractie van PAL/GL acht het van essentieel
belang dat er goed evenwicht en rust moet komen voor het
personeel van Sociale Zaken. Zoals bij eenieder bekend is,
heeft Sociale Zaken behoorlijk onder druk gestaan, de implemen
tatie van de nieuwe Algemene Bijstandswet, de categorisering
van het uitkeringsbestand en de continuering van een boetevrij
jaar zijn recente voorbeelden hiervan. Binnenkort zal de Wet
boeten ingevoerd moeten worden, een wijziging die het nodige
vraagt van organisatie en personeelHet is dan van belang dat
de evaluatie en het onderzoek naar de vereiste software voor
Sociale Zaken ook gericht moet zijn op wat voor betekenis dit
voor het personeel zal hebben. Vandaar dat het gerechtvaardigd
is om het in dit geval niet met andere gemeenten te kunnen
doen, omdat je het voor een groter deel zal gaan richten op het
personeel en organisatie. Dit antwoord heeft het college des
tijds ook gegeven in de commissievergadering en dat steunen wij
dan ook.
43